Takaisin

19.11.2024 | Kansallinen audiovisuaalinen instituutti

Kino Reginan talviohjelmisto on julkaistu

Kino Reginan talvikaudella nähdään ohjaajalegendoille omistettuja teemasarjoja Wong Kar-waista John Cassavetesiin. Keskiviikkona 4.12. alkava ohjelmisto on nyt julkaistu ja liput myynnissä.

Talvikaudella Kino Regina siirtyy aiempaa lyhyempään esitysviikkoon keskiviikosta sunnuntaihin, mutta ohjelmiston laadusta ei ole silti tingitty. Ohjelmiston keskiöön onkin nostettu kaksi elokuvakielen suurta uudistajaa. Omintakeisella visuaalisella tyylillään hurmannutta Wong Kar-waita (s. 1958) juhlistetaan laajalla retrospektiivillä. Wong käsittelee teoksissaan neonmetropolin hektisessä sykkeessä vieraantuneita ihmissuhteita sekä modernin ihmisen tunnekuohuja. Teemasarjassa nähdään mm. Happy Together (Chun gwong cha sit, 1997), Chungking Express (Chung Hing sam lam, 1994) ja In the Mood for Love (Fa yeung nin wa, 2000).

Poliittisten vainojen kanssa kamppaillut georgialaissyntyinen Sergei Paradžanov (1924–1990) kuvasi itäeurooppalaisista kansantaruista runollisia ja visuaalisesti ikimuistoisia elokuvia. Jean-Luc Godardin mukaan ”elokuvan temppelissä on kuvia, valoa ja todellisuutta, Sergei Paradžanov oli tuon temppelin mestari”. Monipuoliselle taiteilijalle ja aktivistille omistetussa teemasarjassa esitetään mm. Granaattiomenan väri (Sayat-Nova, 1968) ja Linnakkeen legenda (Ambavi Suramis tsikhisa, 1984).

Elokuvan historiaa mykkäelokuvista independent-hitteihin

Talven aikana syvennytään eurooppalaisen elokuvahistorian kultakausiin. Nobelin kirjallisuuspalkinnon ensimmäisenä naisena voittaneen Selma Lagerlöfin (1858–1940) tuotanto loi pohjan ruotsalaisen elokuvan kulta-ajalle. Tähän kunniakkaaseen ajanjaksoon kuuluvat mm. Arne-herran rahat (Herr Arnes pengar, 1919), Ajomies (Körkarlen, 1929) sekä Greta Garbon ensimmäisen roolisuorituksen sisältävä Gösta Berlingin taru (Gösta Berlings saga, 1924). Brittiläisen Ealing-studion komediaklassikoissa, kuten Kruunupäitä ja hyviä sydämiä (Kind Hearts and Coronets, 1949), Varastin miljoonan (The Lavender Hill Mob, 1951) ja Naisentappajat (The Ladykillers, 1955), tavoitettiin mustalla huumorilla sodanjälkeisen Britannian mielentila.

Teemasarjoissa muistetaan myös tänä vuonna edesmenneitä näyttelijäsuuruuksia. Kahdeksan vuosikymmentä käsittäneellä näyttelijänurallaan Anouk Aimée (1932–2024) tuli tunnetuksi eleganttina ja arvoituksellisena kaunottarena melankolisine katseineen. Aimée nähdään mm. Demyn ja Fellinin mestariteoksissa Lola (1961) ja (Otto e mezzo, 1963).

Toinen murrosajan elokuville kasvot antanut näyttelijä Gena Rowlands (1930–2024) teki aviomiehensä John Cassavetesin (1929–1989) kanssa sarjan elokuvia, jotka mullistivat näyttelijäntyötä ja elokuvakerrontaa. Näihin lukeutuvat mm. Kasvot (Faces, 1968), Naisen parhaat vuodet (A Woman Under the Influence, 1974) ja Tunteiden virrat (Love Streams, 1984).

Oman tiensä kulkijoista piirtyy historiallinen jatkumo Sundancen elokuvajuhlien sarjaan. Festivaaleilla palkittujen ja ensi kertaa esitettyjen elokuvien joukossa ovat modernit klassikot kuten Reservoir Dogs (1992), Clerks – Tiskirotat (1994) ja Blair Witch Project (1999).

Kotimaisen elokuvan salattu fantasiahistoria

Kotimaisen elokuvaperinteen kontekstissa fantasiagenre on jäänyt auttamatta pimentoon, vaikka fantasian parissa on täälläkin syntynyt lukuisia onnistumisia ja persoonallisia teoksia. Cannesissa palkittu Valkoinen peura (1952) käynnistää sarjan, jonka huipentumina perisuomalaiset Joulupukki ja Kalevala saavat uniikin käsittelyn elokuvissa Rare Exports (2010) ja Sampo (1959). Lisää fantastista menoa tarjoaa myös perheohjelmistossa nähtävä sarja nukketaiteilija Jim Hensonin taidonnäytteitä Muppetien seikkailuista aina David Bowien tähdittämään Labyrintti-fantasiaan (1986).

Kotimaisia uutuuselokuvia on puolestaan esillä Kino Reginan ja SELOn suosituilla ohjaajaklubeilla. Jenni Toivoniemen raikas komedia Perhoset (2024) sekä Sawandi Groskindin ja Kim Ekbergin 35 mm -filmiltä esitettävä ruotsalaissuomalainen indietulokas XXL (2024) kruunaavat kotimaisen elokuvatalven.

Rautaista rikostoimintaa ja Elvis

Iltojen pimeydessä käynnistyy kolmelle esityskaudelle levittäytyvä italialainen rikosaalto. Kolmiosaisen Poliziotteschi-sarjan aloittava Cinema Paranoia vyöryttää poliisikorruption, vainoharhat ja ruumiit valkokankaalle Elio Petrin (Epäilyksen yläpuolella, 1969), Francesco Rosin (Arvokkaita ruumiita, 1976) ja Damiano Damianin (Puuttuvat todisteet, 1971) kaltaisten huippuohjaajien elokuvien kautta. Toimintagenren erikoisosastona nähdään Renny Harlinin emigranttikauden parhaimmistoa: Die Hard 2 (1990) ja Cliffhanger (1993) 70 mm -kopioilta!

Viimeisenä haluamme muistuttaa, että Elvis elää ja täyttää tammikuun 8. päivä 90 vuotta. Rock ’n rollin kuninkaalta nähdään sekä ikoninen draamaelokuva Jailhouse Rock (1957) että 70 mm -kopiolta esitettävä konserttispektaakkeli Elvis: That’s the Way It Is (1970).

Tutustu koko ohjelmistoon.

Talven (4.12.–2.2.) liput ovat nyt myynnissä. Tervetuloa elokuviin!

Lisätiedot ja kuvapyynnöt:
Pekka Pihkoluoma, suunnittelija, Kansallinen audiovisuaalinen instituutti (KAVI), pekka.pihkoluoma@kavi.fi
www.kinoregina.fi, FB & IG: @kinoregina