Takaisin

01.10.2024 | Nordisk Film & TV Fond

POHJOISMAIDEN NEUVOSTON ELOKUVAPALKINTO 2024

Kolmen viikon kuluttua, tiistaina 22. lokakuuta, julkistetaan voittaja Islannin yleisradioyhtiön RÚV:n tv-ohjelmassa, joka esitetään kaikissa Pohjoismaissa.

Kuusi huomattavaa elokuvaa kilpailee arvostetusta Pohjoismaiden neuvoston vuoden 2024 elokuvapalkinnosta

Nordisk Film & TV Fond on julkistanut 20. elokuuta Haugesundin kansainvälisten elokuvajuhlien yhteydessä Norjassa Pohjoismaiden neuvoston tämän vuoden elokuvapalkinnon ehdokkaat.

Ehdolla on neljä fiktio- ja kaksi dokumenttielokuvaa, jotka ovat kuluneen vuoden aikana tehneet merkittävän vaikutuksen kansainvälisellä elokuvafestivaalikentällä. Kuuden arvostetusta palkinnosta kilpailevan elokuvan tekijät ovat ohjaajia ja tuottajia, jotka ovat tulleet tunnetuiksi pohjoismaisen ja kansainvälisen elokuvakentän johtohahmoina.

Pohjoismaiden neuvoston vuoden 2024 Elokuvapalkinto ehdokkaat ovat:

Tanska: The Son and the Moon – Ohjaus Roja Pakari ja Emilie Adelina Monies, käsikirjoitus Roja Pakari, Denniz Göl Bertelsen, tuotanto Sara Stockmann / Sonntag Pictures.

Suomi: Kuolleet lehdet / Höstlöv som faller / Fallen Leaves – Ohjaus ja käsikirjoitus Aki Kaurismäki, tuotanto Aki Kaurismäki, Misha Jaari, Mark Lwoff / Sputnik Oy ja Bufo.

Grönlanti: Twice Colonized – Ohjaus Lin Alluna, käsikirjoitus Aaju Peter ja Lin Alluna, tuotanto Emile Hertling Péronard / Ánorâk Film.

Islanti: Touch – Ohjaus Baltasar Kormákur, käsikirjoitus Ólafur Jóhann Ólafsson ja Baltasar Kormákur, tuotanto Agnes Johansen ja Baltasar Kormákur /  RVK Studios.

Norja: Sex – Ohjaus ja käsikirjoitus Dag Johan Haugerud, tuotanto Yngve Sæther jaHege Hauff Hvattum / Motlys.

Ruotsi: Crossing – Ohjaus ja käsikirjoitus Levan Akin, tuotanto Mathilde Dedye / French Quarter Film.

Ensimmäinen Pohjoismaiden neuvoston elokuvapalkinto myönnettiin vuonna 2002 Aki Kaurismäelle hänen mestariteoksestaan "Mies vailla menneisyyttä". Sittemmin palkinnon ovat saaneet mm. sellaiset huomattavat elokuvat kuin "Sinä elävä" (2008), "Antichrist" (2009), "Beyond" (2011), "Virgin Mountain" (2015), "Louder Than Bombs" (2016), "Pako" (2021), "Lamb" (2022), ja viimeisimpänä, "Empire" (2023).

Palkinto myönnetään taiteellisesti korkeatasoiselle, pohjoismaisena tuotantona tehdylle pitkälle teatterielokuvalle. Elokuvan kansallisen teatteriensi-illan on pitänyt olla 1. heinäkuuta 2023 ja 30. kesäkuuta 2024 välisenä aikana. Yhteensä 300 000 Tanskan kruunun (noin 41 000 euron) suuruinen palkinto jaetaan tasan elokuvan käsikirjoittajan, ohjaajan ja tuottajan kesken. Näin korostetaan sitä, että elokuva on taiteenlajina näiden kolmen päätoimijan tiiviin yhteistyön tulos.

Kansalliset raadit ovat valinneet kuusi ehdokaselokuvaa perusteinaan korkea laatu, juuret pohjoismaisessa kulttuurissa ja se, että ne erottuvat taiteellisen omaperäisyytensä kautta kiehtovina ja ympäristöönsä sidoksissa olevina taideteoksina. Suomen palkintolautakunnan jäsenet vuonna 2024 ovat Mikaela Westerlund (puheenjohtaja), Kalle Kinnunen, Kaisu Isto.

Pohjoismaiden neuvoston elokuvapalkinnon 2024 voittaja julkistetaan 22. lokakuuta Islannin yleisradioyhtiön RÚV:n tv-ohjelmassa, joka esitetään kaikissa Pohjoismaissa. Samanaikaisesti julkistetaan muut Pohjoismaiden neuvoston palkinnot: kirjallisuuspalkinto, lasten- ja nuorten kirjallisuuspalkinto, musiikkipalkinto ja ympäristöpalkinto.

The Son and the Moon – Tanska

Perustelu (Heidi Hilarius-Kalkau Philipsen, Jacob Ludvigsen, Amalie Næsby Fick):

Kun syöpäsairas elokuvaohjaaja kuvaa omaa parantumatonta sairauttaan ja perhe-elämäänsä, lopputuloksesta voisi helposti tulla liian yksityinen. Tämä ei päde The Son and the Moon -elokuvaan. Roja Pakari luo tilanteestaan unohtumattoman elokuvallisen kirjeen, joka on osoitettu hänen pojalleen. Pakarin pyrkimykset välittää elämäntarinaansa kuusivuotiaalle Oskar-pojalle ovat tavattoman koskettavia, ja elokuva on elämänmyönteinen tarina ihmisenä olemisesta. Kyse on paljosta muustakin kuin syövästä ja surusta, nimittäin perhe-elämästä, äitiydestä, kahden kulttuurin välissä elämisestä sekä toivosta ja perinnöstä, jonka jätämme seuraavalle sukupolvelle.

Äidin ja pojan väliset kohtaukset ovat sydäntä särkeviä muuttumatta silti banaaleiksi. Poika ei tietenkään ymmärrä tilanteen vakavuutta ja katsoo sairaalasängyssä olevaa äitiään kuin vierasta. Kohtaukset ovat aitoja, riisuttuja ja vavahduttavia. Tyylillisesti elokuva on erittäin onnistunut yhdistelmä rujoa videopäiväkirjaa ja runollisen esseististä yritystä löytää konkreettinen ja metaforinen Iran, josta Pakari on kotoisin ja jonka hän toivoo välittävänsä pojalleen. Elokuva on myös monitahoinen tutkimusmatka nykyisyyteen, menneisyyteen ja tulevaisuuteen – sarja kiteytettyjä ajankuvia: kuva nykyhetkestä, johon Pakari yrittää osallistua niin kauan kuin se vielä on mahdollista, kuva menneisyydestä, jonka hän pelkää katoavan mukanaan, ja kuva tulevaisuudesta, jonka poika joutuisi kohtaamaan ilman häntä.

The Son and the Moon on rehellinen taideteos, joka ei koskaan typisty navankaiveluksi. Se esittää kysymyksiä, asettaa itsensä alttiiksi ja tarjoaa sekä Oskarille että yleisölle uusia välineitä itseymmärrykseen.

Kuolleet lehdet – Suomi

Perustelu  (Mikaela Westerlund, Kalle Kinnunen, Kaisu Isto):

Kuolleiden lehtien ajattoman tarinan taustalla on surua, nostalgiaa sekä katoava vanha Helsinki. Aki Kaurismäen elokuva kertoo yksinkertaisen tarinan yksinäisestä naisesta ja miehestä, Ansasta ja Holapasta, jotka kohtaavat ja rakastuvat. Suhde kuitenkin uhkaa kariutua Holapan alkoholiongelman vuoksi. Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan tuo elokuvaan taustaäänen, joka kuullaan vain muutamassa kohtauksessa Ansan radiosta mutta joka kaikuu loppuun asti. Tarina on perinteistä Kaurismäkeä, ja vaikka se onkin pelkistetty ja näennäisen pieni, ohjaaja-käsikirjoittajan ainutlaatuinen näkemys tekee siitä suuren. Elokuvan soljuva kerronta, huumori ja kaurismäkeläisen naiivi romanssi ovat tuttuja elementtejä, mutta nyt mennyt maailma yllättäen kohtaa luonteeltaan hyvinkin ajankohtaisen optimismin kaipuun. Sen tuovat elokuvassa eloon Ansaa ja Holappaa esittävien Alma Pöystin ja Jussi Vatasen tuoreus. Lopulta tärkeintä ovat rakkaus ja toivo.

Twice Colonized – Grönlanti

Perustelu (Klaus Georg Hansen, Nina Paninnguag Skrydsbjerg, Ilannguag Petrussen):

Twice Colonized -dokumenttielokuvan aihe ja kansainvälinen menestys ovat sitä luokkaa, että yksikään grönlantilaisten aiemmin osatuottama ja -käsikirjoittama elokuva ei vedä sille vertoja. Elokuvantekijä Lin Alluna tallentaa Aaju Peterin elämää rujolla käsivarakuvauksella, ja uskomaton musiikki tekee äänimaailmasta hyvin omaperäisen. Elokuva tasapainoilee kuvaamalla yhtäältä rakastavaa perheenäitiä ja tämän rauhallista arktista arkea moitteettoman intiimisti ja seuraamalla toisaalta vahvaa visionääriä ja tulisieluista naista, joka taistelee inuittien ihmisoikeuksien puolesta.

Elokuva näyttää myös Peterin yksityiselämän kamppailut, kun tämä käsittelee poikansa menettämistä ja kärsii väkivaltaisen ex-miesystävänsä vainosta. Tunteet ovat paljaan suodattamattomia. Kun Aaju Peter pyrkii saavuttamaan tavoitteensa, hän joutuu samalla kohtaamaan oman menneisyytensä. Kuten monet sukupolvensa edustajat, myös Peter lähetettiin kouluun Tanskaan. Hän ei tuntenut kieltä ja kulttuuria, joten hänen oli sopeuduttava ja luovuttava inuitti-identiteetistään. Aikuisena Peterin oli muutettava Kanadaan, jotta hän löytäisi inuitti-identiteettinsä uudelleen. Kokemustensa vuoksi hän toimii siltana kahden inuittikulttuurin välillä taistellessaan inuittien ja muiden alkuperäiskansojen paremman tulevaisuuden puolesta.

Twice Colonized onnistuu ajankohtaisella ja suorasukaisella kerronnallaan kuvaamaan erään kansan hyvin poliittista jokapäiväistä kamppailua jälkikolonialistisessa maailmassa. Tätä ainutlaatuisen grönlantilaista tarinaa läpäisevät niin henkilökohtaisen kuin kansallisenkin identiteetin teemat.

Touch – Islanti

TULOSSA Suomessa elokuvateattereiden ohjelmistoon 18. lokakuuta / Levitys Finnkino Oy.

Perustelu (Jóna Finnsdóttir, Guðrún Helga Jónasdóttir, Björn Þór Vilhjálmsson):

Ohjaaja Baltasar Kormákur kertoo tässä romanttisessa draamassa tarinan, jossa päähenkilön kauan sitten kadonneen rakkauden etsintä vie hänet tunteelliselle paluumatkalle oman elämän käännekohtaan ja fyysisesti toiselle puolelle maailmaa.

Ohjaaja onnistuu harkitun lavastuksen, vahvojen visuaalisten elementtien ja kauniin kameratyöskentelyn avulla herättämään vakuuttavasti henkiin 1960-luvun Lontoon sekä nykyajan Islannin ja Japanin. Elokuvan hienovarainen musiikki tukee tehokkaasti ja herkästi näyttelijöiden erinomaisia suorituksia ja avittaa kerrontaa, joka paljastaa hitaasti nuoren rakkauden voiman ja sen, miten menneisyyden kauhujen herättämä pelko uhkaa heidän kukoistavan suhteensa haurasta alkua.

Vaikka Baltasar Kormákur kuvaa traagista inhimillistä kokemusta, hän onnistuu jättämään yleisölle toiveikkaan ja liikuttuneenkin olon.

Sex – Norja

Perustelu (Inger Merete Hobbelstad, Emilio Sanhueza, Anne Gjelsvik):

Ohjaaja-käsikirjoittaja Dag Johan Haugerudin Sex on hienostunut  ja viihdyttävä elokuva miehisyydestä ja seksuaalisuudesta. Työkaverukset jakavat elokuvassa outoja kokemuksia toisilleen. Molemmat kokevat haasteita, jotka liittyvät heidän käsityksiinsä itsestään miehinä ja isinä. Ohjaaja käsittelee miesten ongelmanratkaisuyrityksiä empaattisesti, omaperäisin dramaturgisin valinnoin ja itsevarmalla estetiikalla, jotka vahvistavat Haugerudin asemaa yhtenä Norjan kiinnostavimmista elokuvantekijöistä. Hänen runsasta ja hauskaa dialogiaan rikastaa kuvakieli, joka tuntuu melkein kommentoivan juonta. Haugerud saa paljon apua pääosia esittäviltä Thorbjørn Harrilta ja Jan Gunnar Røiselta, jotka molemmat yltävät loistosuorituksiin. Sama pätee kuvaaja Cecilie Semeciin, joka löytää jatkuvasti jännittäviä laajakuvasommitelmia ja uusia kuvia nykypäivän Oslosta ilman, että lopputulos veisi huomiota Haugerudin moniulotteiselta käsikirjoitukselta. He luovat yhdessä leikkaaja Jens Christian Fodstadin kanssa elokuvallisen, viihdyttävän ja kiehtovan muotokuvan kahdesta uskottavasta pohjoismaisesta miehestä, jotka joutuvat uskottaviin inhimillisiin koettelemuksiin.

Crossing – Ruotsi

TULOSSA Suomessa elokuvateattereiden ohjelmistoon 8. marraskuuta / Levitys Cinema Mondo.

Perustelu (Emma Gray Munthe, Caroline Cowan, Gunnar Bergdahl):

Crossing on tunteikas matka, joka vie meidät georgialaisen Batumin kaupungin köyhälistöalueilta sykkivän Istanbulin transyhteisöön. Eläkkeellä oleva opettaja Lia lähtee etsimään kauan tietymättömissä ollutta siskontyttöään Teklaa, jonka löytämisestä hän oli antanut lupauksen edesmenneelle siskolleen. Mukana on teini-ikäinen Achi, joka on haistanut tilaisuuden päästä pois toivottomasta elämästään ja valehdellut Lialle puhuvansa turkkia ja tietävänsä Teklan olinpaikan Istanbulin sulatusuunissa. Päästyään lopulta perille parivaljakko päätyy kauas turistialueilta ja sinisistä moskeijoista keskelle harvoin kuvattua ja usein syrjäytynyttä yhteisöä, jossa käydään loputonta kamppailua oikeudesta olla oma itsensä. Uusien ihmisten ja kokemusten myötä matkasta tulee Lialle ja Achille myös sisäinen.

Kuvaaja Lisabi Fridellin rikas ja intiimi kameratyöskentely seuraa hellän ja herkeämättömän solidaarisesti hahmojen kehityskaarta maailmassa, jossa unelmat ja karu todellisuus törmäävät toisiinsa.

Crossing tarkastelee kaikkia hahmojaan moniulotteisesti ja inhimillistävästi, ja ohjaajan ja näyttelijöiden välinen läheinen side luo läsnäolon tunteen, joka väreilee myös yleisön keskuudessa. Vaikka transkysymyksiin liittyvä keskusteluilmapiiri on tulehtunut, Akin onnistuu kertomaan humoristisen, empaattisen ja hyvin lämminhenkisen tarinan, joka kertoo yleisinhimillisestä tarpeesta unelmoida ja kuulua johonkin. Kaiken kruunaa musertava loppukohtaus, joka on paitsi vaativa myös elokuvallisesti haastava.

Lisätietoja:

Jorma Akkanen, Pohjoismaiden Neuvoston Elokuvapalkinto 2024 -tiedotus / Suomi  050 567 1888, akkanenjlv@gmail.com

Palkintolautakuntien perustelut, elokuvien tuotantotiedot, trailerit, lehdistökuvat ja yleistä tietoa Pohjoismaiden neuvoston Elokuvapalkinnosta 2024 voi ladata seuraavista linkeistä: https://ncfp.nordiskfilmogtvfond.com/Login käyttäjätunnus: press2024 salasana: press_ncp

Nordisk Film & TV Fond: www.nordiccouncilfilmprize.com

Facebook: https://www.facebook.com/nordiskfilmogtvfond/

Instagram: https://www.instagram.com/nordiskfilmogtvfond/

Linked In: https://www.linkedin.com/company/nordisk-film-og-tv-fond/