10.09.2024 | B-Plan Distribution

Lauri-Matti Parppein odotetun ensimmäisen pitkän elokuvan kuvaukset käynnistyvät Raumalla

Jossain on valo joka ei sammu saa ensi-iltansa syksyllä 2025.

Ohjaaja-käsikirjoittaja-säveltäjä Lauri-Matti Parppein elokuvan Jossain on valo joka ei sammu kuvaukset käynnistyvät ensi viikolla Raumalla. Syksyllä 2025 ensi-iltansa saava elokuva on herkkä, anteeksipyytelemätön ja kiihkeä esikoisohjaus nuorista aikuisista luovuuden ja romahduksen äärellä – ja rakkaudentunnustus Raumalle.

Monilahjakas Lauri-Matti Parppei ohjaa ensimmäisen pitkän elokuvansa alkuperäiskäsikirjoituksensa pohjalta. Omaehtoista tekemistä ylistävässä tarinassa romahduksen kokenut 29-vuotias huilisti Pauli (Samuel Kujala) palaa vanhempiensa luokse satakuntalaiseen pikkukaupunkiin. Hän tapaa vanhan koulukaverinsa Iiriksen, joka sinnikkyydellään taivuttelee Paulin mukaansa päättömään musiikkikokeiluun. Aiemmin virheettömyyteen pyrkinyt Pauli alkaa löytää toivoa ja lohtua kummallisesta musiikista ja omalaatuisesta ystävyydestä.

Paikallisen huumorin ja murteen (Rauman giälen) sävyttämää elokuvaa kuvataan syyskuussa Parppein entisellä kotipaikkakunnalla Raumalla sekä Helsingissä. Parppei on aikaisemmin ohjannut muun muassa palkitut lyhytelokuvat Hiljaa kuin murhaajat (2019) ja Viimeinen päivä (2020) sekä draamasarjan Outo kesä (2022). Musta valo -yhtyeessä toimiva Parppei säveltää myös elokuvansa musiikit.

Tarina pohjautuu omiin kokemuksiini musiikin tekemisestä ja nuoruudestani Raumalla. Meillä ei ollut juuri taitoja mihinkään, mutta sitäkin enemmän vimmaa luoda jotain omaa. Julkaisimme paljon levyjä, jotka olivat suuria hittejä mm. ei missään ja keikoillakin oli joskus enemmän ihmisiä lavalla kuin yleisössä. Koskaan ei silti tuntunut, että olisimme epäonnistuneet, päinvastoin. Musiikki ja yhteinen tekeminen antoi merkityksen tunnetta ja kokemuksen omasta paikasta maailmassa”, ohjaaja Parppei kertoo.

Jossain on valo joka ei sammu rooleissa nähdään Samuel Kujalan (Dance Brothers, Nörtti: DragonSlayer666, Fucking with Nobody) lisäksi raumalainen Anna Rosaliina Kauno, Kaisa-Leena Koskenkorva ja Camille Auer. Paulin vanhempia esittävät Mari Rantasila ja Jarkko Pajunen

Elokuvan tuottaa Elokuvatuotantoyhtiö Made, tuottajana Ilona Tolmunen (Sydänpeto, 2022). Norjalaisena yhteistuottajana toimii Goodtime Pictures, ja tuotantoa ovat rahoittaneet Suomen elokuvasäätiö, Yle, Rauman kaupunki, Erkki Paasikiven säätiö sekä norjalainen rahasto Mediefondet Zefyr. Elokuva saa ensi-iltansa elokuvateattereissa syksyllä 2025 B-Plan Distributionin levittämänä.

Lisätietoja:
Anni Leppänen