20.08.2024 | Helsinki Film Festival

Kuolleet lehdet Pohjoismaiden neuvoston elokuvapalkintoehdokas

Suomen ehdokas Pohjoismaiden neuvoston elokuvapalkinnon voittajaksi on Aki Kaurismäen Kuolleet lehdet. Ehdokaselokuvat esitetään Rakkautta & Anarkiaa -festivaalilla Helsingissä 19.-29.9.

Kuolleet lehdet -elokuvan ensimmäinen kansainvälinen esitys oli Cannesin elokuvajuhlien pääkilpasarjassa keväällä 2023, jossa se voitti tuomariston palkinnon Prix du Juryn. Suomessa Kuolleet lehdet on saanut yli 300 000 katsojaa ja oli vuoden 2023 katsotuin kotimainen elokuva. Maailmanlaajuisesti elokuvalla on tähän mennessä yli 1 500 000 katsojaa.

Pohjoismaiden neuvoston elokuvapalkinto myönnetään taiteellisesti korkeatasoiselle, pohjoismaisena tuotantona toteutetulle pitkälle elokuvalle. Elokuvan kansallisen teatteriensi-illan on pitänyt olla 1. heinäkuuta 2023 ja 30. kesäkuuta 2024 välisenä aikana. Yhteensä 300 000 Tanskan kruunun (noin 41 000 euron) suuruinen palkinto jaetaan tasan elokuvan käsikirjoittajan, ohjaajan ja tuottajan kesken. Näin korostetaan sitä, että elokuva on taiteenlajina näiden kolmen päätoimijan tiiviin yhteistyön tulos.

Kansalliset raadit ovat valinneet kuusi ehdokaselokuvaa perusteinaan korkea laatu, juuret pohjoismaisessa kulttuurissa ja se, että ne erottuvat taiteellisen omaperäisyytensä kautta kiehtovina ja ympäristöönsä sidoksissa olevina taideteoksina. Suomen palkintolautakunnan jäsenet ovat Mikaela Westerlund (puheenjohtaja), Kalle Kinnunen ja Kaisu Isto. Ehdolla on neljä fiktiota ja kaksi dokumenttielokuvaa. Pohjoismaiden neuvoston elokuvapalkintoehdokkaat vuonna 2024 ovat:

Tanska: The Son and the Moon – Ohjaus Roja Pakari ja Emilie Adelina Monies, käsikirjoitus Roja Pakari, Denniz Göl Bertelsen, tuotanto Sara Stockmann / Sonntag Pictures

Suomi: Kuolleet lehdet / Höstlöv som faller / Fallen Leaves – Ohjaus ja käsikirjoitus Aki Kaurismäki, tuotanto Aki Kaurismäki, Misha Jaari, Mark Lwoff / Sputnik Oy ja Bufo

Grönlanti: Twice Colonized – Ohjaus Lin Alluna, käsikirjoitus Aaju Peter ja Lin Alluna, tuotanto Emile Hertling Péronard / Ánorâk Film

Islanti: Touch – Ohjaus Baltasar Kormákur, käsikirjoitus Ólafur Jóhann Ólafsson ja Baltasar Kormákur, tuotanto Agnes Johansen ja Baltasar Kormákur /  RVK Studios

Norja: Sex – Ohjaus ja käsikirjoitus Dag Johan Haugerud, tuotanto Yngve Sæther ja Hege Hauff Hvattum / Motlys

Ruotsi: Crossing – Ohjaus ja käsikirjoitus Levan Akin, tuotanto Mathilde Dedye / French Quarter Film

Crossing saa Suomessa elokuvateatterilevityksen, ensi-ilta 8.11.

Pohjoismaiden neuvoston elokuvapalkinnon 2024 voittaja julkistetaan 22. lokakuuta islantilaisen julkisen palvelun yhtiö RÚV:n tv-ohjelmassa, joka esitetään kaikissa Pohjoismaissa. "Nordlys" -patsas luovutetaan voittajalle erityispalkintoseremoniassa Pohjoismaiden neuvoston istunnon aikana Reykjavíkissa lokakuun viimeisellä viikolla.

Ensimmäinen Pohjoismaiden neuvoston elokuvapalkinto myönnettiin vuonna 2002 Aki Kaurismäelle hänen elokuvastaan Mies vailla menneisyyttä. Sittemmin palkinnon ovat saaneet esimerkiksi Sinä elävä (2008), Antichrist (2009), Beyond (2011), Virgin Mountain (2015), Louder Than Bombs (2016), Pako (2021), Lamb (2022) ja viimeisimpänä Empire (2023).

TOIMITTAJALLE: Palkintolautakuntien perustelut, elokuvien tuotantotiedot, trailerit, lehdistökuvat ja yleistä tietoa Pohjoismaiden neuvoston Elokuvapalkinnosta 2024 voi ladata täältä.
Käyttäjätunnus: press2024 salasana: press_ncp

www.nordiccouncilfilmprize.com

Lisätiedot:
Jorma Akkanen, Pohjoismaiden Neuvoston Elokuvapalkinto 2024 -tiedotus / Suomi, 050 567 1888, akkanenjlv@gmail.com