30.07.2024 | Elävän kuvan keskus ELKE ry

VOI JUKU MITä ELOKUVIA! – Visa Mäkisen mieletön, mieletön maailma Cinema Orionissa 3.8. alkaen

Tiedote 30.7.2024 Elävän kuvan keskus ELKE ry. ja Risto Jarva -seura

VOI JUKU MITÄ ELOKUVIA! Visa Mäkisen mieletön, mieletön maailma Cinema Orionissa 3.8. alkaen

Porilainen Visa Mäkinen (s. 1945) oli 1980-luvun suomalaisen elokuvan suuri sivullinen, joka loi uraansa kaukana viileän Helsinki-keskeisen elokuvamaailman ulkopuolella, länsirannikkomme kesäisessä lämmössä.

Kun lähestytään 1900-luvun loppua nimenomaan valkokangaselokuvan ja videomarkkinoiden välisen taistelun näkökulmasta, Mäkinen nousee kaikkein ominaisimmaksi kotimaiseksi elokuvaohjaajaksi. Mäkinen teki elokuviaan valkokankaalle, mutta ne olivat videomaisen irtonaisia, helposti lähestyttäviä ja tarjosivat puhdasta, vaikkakin veikeän persoonallista ajanvietettä ilman suuria esteettisiä pyrkimyksiä tai taiteellisia kysymyksenasetteluja. Hän ei jäänyt Speden tavoin tiettyjen konseptiensa vangiksi vaan siirtyi sutjakasti aiheesta toiseen.

Cinema Orionin tarjoama kokonaisuus on grilliyrittäjänäkin toimineen kiistellyn indiegurun kultakauteen palaava viiden varsin erilaisen filmin maustevalikoima. Sarjasta välittyy 80-luvun alkupuolen modernisoituva suomalainen rahvaankulttuuri tavalla, jota ei ole annosteltu valkokankaalta juurikaan sitten oman aikansa.

Liikkeelle lähdetään 1970-luvun lopulta ”uuden aallon hauskiksen” hengessä elokuvalla Voi juku mikä lauantai (1979) ja päädytään 80-luvun suupieliä siistivään puoliväliin, Mäkisen aikanaan harvinaisimmaksi jääneeseen elokuvaan Pekka & Pätkä ja tuplajättipottiin (1985). Tätä ”naurun napakymppiä” ei ole koskaan esitetty televisiossa.

Risto Jarva -seuran ja Elävän kuvan keskus ELKE ry:n järjestämän sarjan on suunnitellut elokuvatoimittaja Jukka Sammalisto.

Orioniin saapuu myös useita tekijävieraita.

Visa Mäkinen -sarjan elokuvat Cinema Orionissa:

La 3.8. klo 15.00 Voi juku mikä lauantai (1979)

Vieraana näyttelijä Timo Nissi

Ma 12.8. klo 18.00 Kaikenlaisia karkulaisia (1981)

Vieraana näyttelijä Pekka Autiovuori

Ma 26.8. klo 20.15 Agentti 000 ja kuoleman kurvit (1983)

Porilainen vapaa elokuvakirjoittaja Rami Nummi kertoo Mäkisen tuotannoista paikallisesta näkökulmasta

Ma 2.9. klo 20.15 Vapaa duunari Ville-Kalle (1984)

Vieraana kirjailija-käsikirjoittaja Kari Levola

Ma 9.9. klo 17.15 Pekka & Pätkä ja tuplajättipotti (1985)

Lisätietoja:

Risto Jarva -seura ry. Ville Suhonen