06.06.2024 | Cinemanse Oy

Cinemansen 10-vuotisjuhlavuosi huipentuu: elokuvateatterikatsojat ylittivät miljoonan katsojan rajan

Vuonna 2014 perustetun Cinemansen levittämillä elokuvilla on nyt yhteensä yli miljoona katsojaa. Yli kymmenvuotisen historiansa aikana Cinemanse on levittänyt kaiken kaikkiaan 113 elokuvaa. Miljoonan katsojan rajapyykki rikkoutui menneenä viikonloppuna Richard Linklaterin Hit Man -elokuvan saadessa ensi-iltansa.  Tänä vuonna Cinemanse on tuonut Suomen valkokankaille kaikista levittäjistä eniten elokuvia ollen markkinaosuuksissa vuoden viides. Cinemanse on monelle elokuvantekijälle ja myyntiyhtiölle luottokumppani jo vuosien takaa. Jokainen julkaistava elokuva levitetään suurella leffarakkaudella.

Cinemansen suurimpia hittejä ovat olleet 78 385 katsojan saavuttanut sykähdyttävä Oscar-hitti Everything Everywhere All at Once, 66780 katsojaa kerännyt lasten animaatioelokuva Corgi – kuningattaren koiranpentu ja pian 50 000 katsojaa kerännyt Civil War. Nyt elokuvateattereiden ohjelmistossa ovat muun muassa elokuvat Hit Man, Civil War, Black to Black, Tie sydämeen ja Neljä tytärtä sekä perjantaina 7.6. valkokankaille saapuva koko perheen animaatio Lunnisaaren tarinoita – uudet ystävät.

Kun perustin Cinemansen syksyllä 2013, olin 25-vuotias ja toiveeni oli voida monipuolistaa elokuvatarjontaa kotimaisilla valkokankailla – varsinkin niillä tarinoilla, joita Suomessa vielä tuolloin nähtiin merkittävästi vähemmän. Cinemansen slatessa on koko yhtiön olemassaolon ajan kiinnitetty erityishuomiota naisohjaajien ja -näyttelijöiden elokuviin, sisällön monipuolisuuteen ja maantieteelliseen laajuuteen – ja tietenkin siihen, että leffateatterista poistuessa katsojan maailma olisi mullistunut, edes pikkuisen. Uudet Cannes-pääkilpasarjaostommekin ALL WE IMAGINE AS LIGHT, THE SEED OF THE SACRED FIG ja BIRD – joista kaksi kolmesta naisohjaajien elokuvia ja kaikki tuotantomailtaan kolmesta hyvin erilaisesta maailmankolkasta – edustavat yhä samaa, mahdollisimman monipuolisen leffavalon agendaa”, kertoo Cinemansen toimitusjohtaja Hanna Lajunen.

Cinemansen seuraavan vuosikymmenen tavoitteena on jatkaa laadukkaiden art house -elokuvien levittämistä palvellen mahdollisimman monipuolisin sisällöin kotimaista yleisöä – ja varmistaa, että seikkailu nimeltä elokuva avautuu myös uusille leffasukupolville.

Cinemansen kaikkien aikojen Top 10 -elokuvat
Everything Everywhere All at Once
Corgi – kuningattaren koiranpentu
Civil War
Koiranpäivät
Aftersun – päivämme auringossa
Loving Vincent
Nuoren naisen muotokuva
Past Lives
Back to Black
The Beekeeper

Yleisön suosikeiksi ovat nousseet viimeisen kymmenen vuoden aikana myös muun muassa elokuvat The Handmaiden, Clouds of Sils Maria, Kasvot, kylät, Diego Maradona, The Peanut Butter Falcon, The Worst Person in the World, Decision to Leave, Mr. Gaga, Mandariinid ja Neruda.

Lisätietoja antavat:
Hanna Lajunen, p. 050 401 4471, e-mail:  hanna@cinemanse.fi
Essi Kivitie, p. 043 8200 99, e-mail: essi.kivitie@helsinkifilmi.fi

Cinemanse on suomalainen, vuonna 2013 perustettu elokuvien levitys- ja maahantuontiyhtiö ja Suomen johtava arthouse -elokuvien jakelija. Cinemanse tuo vuosittain valkokankaille 15–30 elokuvaa. Vuonna 2021 Cinemansesta tuli yrityskauppojen myötä Aurora Studios Oy:n tytäryhtiö.