01.02.2024 | Pirkanmaan elokuvakeskus

KOULUVUOSI JAPANISSA – rakastavaa kurinpitoa – elokuvan teatteriensi-ilta on 5.4.2024

Kouluvuosi Japanissa nostaa peilin myös suomalaisen peruskoulun eteen ja herättää kysymään miltä meidän lastemme peruskoulu näyttää ja miten opettajat voivat?

Dokumenttielokuva haastaa suomalaisen peruskoulun

Suomalaisen peruskoulun tilanne puhuttaa laajasti, mutta dokumenttielokuvia aiheesta ei vielä ole nähty. Tokiolaisen alakoulun lasten ja heidän opettajien kouluvuodesta kertova dokumenttielokuva Kouluvuosi Japanissa kuitenkin nostaa peilin myös suomalaisen peruskoulun eteen ja herättää kysymään miltä meidän lastemme peruskoulu näyttää ja miten opettajat voivat?

Äidinkielenopettajat ja romaanikirjailijat Mnna Rytisalo ja Tommi Kinnunen jakavat kokemuksiaan opettajina tietokirjassaan ”Huokauksia luokasta” (WSOY, 2023). Tekijät kuvaavat ansiokkaasti koululaitoksen nykyistä tilaa ja kertovat omista tavoitteista ja haasteista opettajina. Heidän haastattelustaan käynnistyi syksyllä 2023 laajempi julkinen keskustelu peruskoulun tilasta. ”Koulu on kadottanut tehtävänsä. Uupuneet opettajat kertovat. ” (HS 10.8.2023)

Empaattinen ja ajatuksia herättävä dokumenttielokuva Kouluvuosi Japanissa kertoo poikkeuksellisen intiimisti japanilaisesta peruskoulusta, jonka järjestelmä perustuu vanhaan sotilaskoulutukseen ja tiukkaan hierarkiaan. Lapset oppivat jo varhain hyviä tapoja, oppivat noudattamaan sääntöjä ja osoittamaan kunnioitusta, aivan erityisesti opettajia (’sensei’) kohtaan.

Taitava kuvausryhmä on saanut ainutlaatuisen sisäänpääsyn kouluun. Lapset ja opettajat ovat luontevia kameran edessä, ja välittävät koulutyön ilot ja surut. Koulun henkeä kuvastaa ilmaisu “rakastavaa kurinpitoa”.

Elokuva pohtii uniikin ja tiukan japanilaisen koulujärjestelmän ajanmukaisuutta, mutta erityisen vahvasti se osoittaa koulun merkityksen sen kasvattaessa lasta yhteisön jäseneksi.

Elokuvan musiikin on säveltänyt Päivi Takala, joka on myös soittaa musiikin yhdessä muusikko Pekka Nylundin kanssa. Musiikin äänittäjä ja miksaaja on Miikka Huttunen. Elokuvan suomalainen tuotantoyhtiö Pystymetsä Oy on erikoistunut käsittelemään elokuvissaan yhteiskunnallisia ja ajankohtaisia aiheita. Yhtiön edellinen dokumenttielokuva Tytöt pidetään pallo(2021) käsittelee nuorten urheiluvalmennuksen ja urheilun tasa-arvon kysymyksiä ja dokumenttielokuva Vika! (2024) pohtii merkityksellistä ikääntymistä ja ihmisoikeuksia. Kouluvuosi Japanissa elokuva osallistuu keskusteluun ajankohtaisesta aiheesta.

Keväällä elokuvan ensi-illan jälkeen järjestetään event- ja keskustelunäytöksiä, joissa elokuvaesityksen jälkeen puntaroidaan peruskoulua ja sen nykyhetkeä että tulevaisuutta asiantuntijoiden kesken. Näihin näytöksiin osallistuvat mahdollisuuksiensa mukaan myös kirjalijat Minna Rytisalo ja Tommi Kinnunen. Eventnäytöksistä tiedotetaan maaliskuun aikana ja tapahtumat järjestetään yhteistyössä WSOY:n www.wsoy.fi ja Koulukino ry:n www.koulukino.fi kanssa.

Traileri: https://youtu.be/StARcmm46vA

Ohjaaja Ema Ryan Yamazaki (Japani/Suomi/USA/Ranska 2023) 80 min

Tuottaja Eric Nyari, Cineric Creative (Japani-Yhdysvallat)

Säveltäjä: Päivi Takala, muusikot: Päivi Takala ja Pekka Nylund