23.08.2023 | B-Plan Distribution

Kuolleet lehdet on kriitikoiden mielestä vuoden paras elokuva – Fipresci Grand Prix -palkinto Aki Kaurismäen elokuvalle

Kuolleet lehdet on jo kolmas Aki Kaurismäen elokuva, joka voittaa Fipresci Grand Prix'n. Tunnustus jaetaan San Sebastiánin elokuvajuhlilla 22. syyskuuta.

Kansainvälinen elokuvakriitikkojen järjestö Fipresci on valinnut Aki Kaurismäen Kuolleet lehdet vuoden 2023 parhaaksi elokuvaksi. Vuodesta 1999 asti jaetusta tunnustuksesta äänesti tänä vuonna yhteensä 669 elokuvakriitikkoa ympäri maailman.

Kuolleiden lehtien kanssa Fipresci Grand Prix’n finaaliin pääsivät brittiläis-irlantilaisen Martin McDonagh’n The Banshees of Inisherin ja yhdysvaltalaisen Todd Fieldin Tár. Ehdolla olivat kaikki 1.7.2022 jälkeen ensi-iltansa saaneet elokuvat kautta maailman.

Kuolleet lehdet on jo kolmas Aki Kaurismäen elokuva, joka voittaa Fipresci Grand Prix’n. Aikaisemmin palkinto on myönnetty hänen elokuvilleen Mies vailla menneisyyttä (2002) ja Toivon tuolla puolen (2017). Tunnustuksen 24-vuotisen historian aikana sen ovat voittaneet myös muun muassa Pedro Almodóvarin, Paul Thomas Andersonin, Jean-Luc Godardin, Michael Haneken ja Chloé Zhaon elokuvat.

Arvostettu Fipresci Grand Prix jaetaan Kuolleille lehdille San Sebastiánin elokuvajuhlien avajaisgaalassa 22. syyskuuta. Elokuva nähdään myös San Sebastiánin elokuvajuhlien ohjelmistossa. Lue lisää palkinnosta Fiprescin sivuilta >>

Elokuvan synopsis
Kuolleet lehdet kertoo kahden yksinäisen, sattumalta Helsingin yössä toisensa kohtaavan ihmisen (Alma Pöysti ja Jussi Vatanen) yrityksestä löytää elämänsä ensimmäinen, ainoa ja viimeinen rakkaus. Heidän tietään kohti tätä kunnioitettavaa päämäärää varjostavat miehen alkoholismi, kadonneet puhelinnumerot, tietämättömyys toistensa nimistä tai osoitteista ja elämän yleinen taipumus asettaa esteitä onneaan etsivien tielle. Tämä lempeä tragikomedia on jo kadonneeksi luultu neljäs osa Aki Kaurismäen työläistrilogiaan (Varjoja paratiisissa, Ariel ja Tulitikkutehtaan tyttö).

Kuolleet lehdet palkittiin toukokuussa Cannesin elokuvajuhlilla Prix du Jurylla eli tuomariston palkinnolla.

Sputnikin ja Bufon tuottama elokuva saa valtakunnallisen elokuvateatteriensi-iltansa Suomessa 15. syyskuuta.

Elokuvan traileri: https://youtu.be/37lLo3AMl4k

Lisätiedot: