Takaisin

11.08.2022 | Espoo Ciné

Espoo Ciné -festivaalin ohjelma julkaistu

Espoo Ciné -elokuvafestivaali starttaa tänä vuonna maanantaina 29.8.2022 monipuolisella ja korkeatasoisella ohjelmistolla, joka puhuttelee sekä suurta yleisöä että vannoutuneita elokuvan ystäviä.

Espoo Ciné -elokuvafestivaali starttaa tänä vuonna maanantaina 29.8.2022 monipuolisella ja korkeatasoisella ohjelmistolla, joka puhuttelee sekä suurta yleisöä että vannoutuneita elokuvan ystäviä. Festivaali alkaa avajaiselokuvalla, joka on tänä vuonna George Millerin aikuisten fantasia Kolmen tuhannen vuoden kaipuu. Sen päärooleissa nähdään Tilda Swinton ja Idris Elba. Festivaalin päättää Paolo Genovesen romanttinen draama Rakkauden supersankari, joka pohtii sitä, vaatiiko koko elämän kestävä rakkaus supersankarin ominaisuuksia. Kolmas festivaalin kohokohdista on niin ikään ennakkoensi-illassa nähtävä Kotimainen juhlaelokuva, Aleksi Salmenperän uutuuselokuva Kupla.

Suuren yleisön tuntemat kasvot Penélope Cruz, Antonio Banderas ja Oscar Martínez tähdittävät Mariano Cohnin ja Gastón Duprat’n monitahoista teosta Official Competition, joka loistaa mustalla huumorillaan. Naiseuden ja seksuaalisuuden kysymyksiin pureudutaan puolestaan Emma Thompsonin tähdittämässä Sophie Hydenin ohjaamassa Kaikkea hyvää, Leo Grande -elokuvassa, joka nähdään myös ennakkoensi-illassa. Toinen samaan tematiikkaan pureutuva teos on Renée Websterin How to Please a Woman. Sen pääroolissa nähdään Sally Phillips, joka tunnetaan mm. Ponille kyytiä -sarjasta sekä Bridget Jones -elokuvista. Niin ikään ennakkoensi-illassa nähdään kulttiohjaaja Peter Stricklandin uusi komedia Flux Gourmet, jossa ryhmä taiteilijoita yhdistää innovatiivisella tavalla ruoan ja äänitaiteen.

Festivaalin toiminnanjohtaja Laura Laaksonen ja ohjelmistopäällikkö Mickael Suominen kertovat ohjelmistosta seuraavaa: "Tämän vuoden ohjelmistossa teemme uusia avauksia ja kohdistamme huomion ennen kaikkea siihen, kuinka erilaiset vähemmistöt ovat viime aikoina nousseet uudella tavalla elokuvantekijöiden mielenkiinnon kohteeksi. Samalla myös koko elokuvataide kehittyy kohti uudenlaisia – toivottavasti tasapuolisempia – tapoja hahmottaa ympäröivää todellisuutta."

Ohjelmistotiedot löytyvät täältä:
https://espoocine.fi/

Median akkreditoinnit:
https://espoocine.fi/fi/media/media-akkreditointi

Pressikuvat löytyvät täältä:
Kuvat on tarkoitettu käytettäväksi Espoo Cinéstä kertovien juttujen ja kritiikkien yhteydessä.
https://espoocine.fi/fi/media/espoo-cine-medialle-2022

Ohjelmistosta tarkemmin

Ohessa esimerkkejä tämän vuoden ohjelmistosta.

Ohjelmistossa on tänä vuonna kaksi laajempaa temaattista kokonaisuutta. Crip Ciné tuo esiin sekä vammaisten elokuvantekijöiden että vammaisten maailmaa ja elämää käsitteleviä aiheita. Toinen temaattinen kokonaisuus on tyttöjen maailmaa ja elämää käsittelevä Tytöt.

Tytöt-
kokonaisuudesta mainittakoon esimerkkinä tyttöyttä somemaailman kautta lähestyvät itävaltalaisen Kurdwin Ayubin Sonne sekä pohjoismakedonialaisen Dina Duman Sisterhood. Kamila Andinin Yuni käsittelee tyttöyden teemaa Indonesiassa. Elokuva kertoo nuoren tytön kamppailusta perheen ja yhteiskunnan odotusten ja koulutuksen välillä. Sarjassa nähdään myös Laura Wandelin pysäyttävä koulukuvaus Playground, joka oli Belgian Oscar-ehdokas.

Crip Ciné -teeman avajaiselokuva on Bernard Campanin ja Alexander Jollienin komediallinen tie-elokuva Kauniit sielut. Elokuva pohjautuu CP-vammaisen Jollienin omiin kokemuksiin. Lisäksi kokonaisuuteen kuuluvat muun muassa Kristen Abaten ja Steven Tanenbaumin Straighten Up and Fly Right sekä argentiinalainen dokumentti Charo Maton Eight Stories About My Hearing Loss, joka herättää katsojan kysymään, mitä vammaisuus oikeastaan tarkoittaa.  

Espoo Cinéssä nähdään muitakin voimakkaan yhteiskunnallisia ja ajankohtaisia teemoja, kuten LGBTQ+-elokuvia, naisten tarinoita sekä niiden risteytymiä. Ohjelmistossa nähdään muun muassa Terence Daviesin epookkidraama Benediction homoseksuaalisen sotarunoilija Siegfried Sassoonin elämästä. Elokuvassa nousee esiin myös laajempi yhteiskunnallinen murros 1900-luvun Britanniassa. Kamila Andinilla on ohjelmistossa toinenkin elokuva, Before, Now and Then, joka kertoo 1940–1960-luvuilla Länsi-Jaavalla eläneen naisen tarinan. Elokuva palkittiin Berliinin elokuvajuhlilla Hopeisella karhulla parhaasta sivuosaroolista.

Ennakkoensi-illassa nähdään lisäksi unkarilaismestari Kornél Mundruczón ohjaama Evoluutio, joka kertoo kolmen sukupolven tarinan toisesta maailmansodasta nykypäivän Berliiniin. Elokuva on käsikirjoittanut Mundruczón vaimo Kata Wéber, jonka kanssa ohjaaja on tehnyt neljä viimeisintä elokuvaansa, muun muassa englanninkielisen Netflix-hitin Pieces of a Woman, jonka pääosassa Vanessa Kirby tekee amerikkalaisyleisöä kuohuttaneen synnytyskohtauksen.

Fantasiaa ja kauhua ohjelmistossa edustavat islantilainen Valdimar Jóhannssonin Lamb ja Bertrand Mandicon After Blue (Dirty Paradise). Erittäin yhteiskunnallinen ja sodan tematiikkaa käsittelevä elokuva on puolestaan Maksym Nakonetšnyin Butterfly Vision. Se kertoo nuoresta naisesta, joka on ollut Ukrainan sodan alkuvuosien aikaan vankina separatistialueella ja pääsee kotiin vankienvaihdossa. Naiseuden ja sodan kysymysten risteydessä liikkuu myös Rachel Langin Our Men, joka on tarina kahdesta perheestä. Elokuvassa nuori ukrainalaisnainen nainen muuttaa sulhasensa perässä muukalaislegioonan leirille, jossa hän päätyy leirin komentajan perheen lastenhoitajaksi. Sotilasuran ja perheen välinen jännite luo kokonaan uuden näkökulman sotilasleirin maskuliiniseen ympäristöön. Elokuvaa tähdittävät mm. Camille Cottin ja Louis Garrel.

Muita esimerkkejä harvinaisempien elokuvamaiden elokuvista ovat Slovakian Oscar-ehdokas, Peter Kerekesin 107 Mothers, joka kertoo ukrainalaisesta naisvankilasta sekä festivaaliyleisön vanhan tutun, itävaltalaisen Ulrich Seidlin räävitön musta komedia Rimini.

Yleisön tuntemia suosikkeja ovat tänä vuonna Alli Haapasalon Tytöt tytöt tytöt ja Hanna Bergholmin Pahanhautoja, jotka ovat hienoja esimerkkejä siitä murroksesta, jota Tytöt-teemalla halutaan tehdä näkyväksi. Varsinaista festivaalia edeltävänä viikonloppuna järjestetään Tapiolassa myös ilmaisia ulkoilmanäytöksiä. Nähtäväksi tulee kaksi klassikkoelokuvaa: Lukas Moodyssonin Fucking Åmål sekä Jukka Kärkkäisen ja J-P Passin maineikas Kovasikajuttu esitetään ennen varsinaisen festivaaliviikon alkua ulkoilmaesityksenä.

Teemu Nikin Sokea mies, joka ei halunnut nähdä Titanicia -näytöksen yhteydessä järjestetään keskustelutilaisuus Making of Sokea mies …, jossa puretaan elokuvantekoa muun muassa vammaisen elokuvantekijän näkökulmasta sekä pohditaan, miten vammaisuus vaikuttaa itse tekoprosessiin. Festivaalin aikana järjestetään myös muita keskustelutilaisuuksia, joissa käsitellään erilaisten vähemmistöjen esittämisestä valkokankaalla sekä erityisesti siitä murroksesta, joka on tapahtunut tyttöjen ja nuorten naisten kuvaamisessa. Espoo Ciné järjestää myös erillisen Perhepäivän, jonka kruunaa Noel Clearyn Maija Mehiläinen ja kultainen aarre.

Vuonna 2020 edesmennyttä kitaristi Alexi Laihoa muistetaan lauantain ja sunnuntain välisenä yönä koko yön kestävällä muistotapahtumalla Alexi Laiho – End of Fucking Story, jossa esitetään hänen lempielokuvansa Big Lebowski, konserttitaltiointeja ja backstage-materiaalia. Mukana on myös yllätysesiintyjä. Tapahtumasta tiedotetaan lisää erikseen.

https://www.facebook.com/espoocine
https://www.instagram.com/espoocine/

Lisätietoja
Tiedotuspäällikkö Katja Toivanen, katja.toivanen@helsinkicalling.com, puh 040-7011686