26.03.2021 | SF Studios

Lyhennetty LOST BOYS -elokuva on poistettu Yle Areena -palvelusta uuden ikärajaluokituksen seurauksena

Alkuperäinen versio edelleen saatavilla digitaalisia vuokrauksia ja ostoja tarjoavissa suoratoistopalveluissa sekä DVD- ja Blue-ray-tallenteena

Tuotantoyhtiöiden toimesta tehty lyhennetty versio LOST BOYS -elokuvasta on luokiteltu vielä kertaalleen Kansallisen audiovisuaalisen instituutin KAVI:n toimesta. Kymmenessä päivässä yli 500 000 katselukertaa Yle Areenassa kerännyt elokuva on saanut uudestaan K-18-luokituksen ja se on siksi jouduttu poistamaan palvelusta.

Syyskuun lopussa 2020 elokuvateatteriensi-iltansa saanut Lost Boys sai tiukasta K-18-ikärajastaan huolimatta teattereissa 74.071 katsojaa. Lost Boys on vuonna 2010 elokuvateattereissa nähdyn Reindeerspotting – pako Joulumaasta -dokumenttielokuvan itsenäinen jatko-osa. Se on dokumenttielokuva kadotuksesta ja Kambodžan kaduille kadonneista kolmesta suomalaisesta miehestä, joista yksi ei palaa koskaan.

Lost Boys -elokuvan ovat tuottaneet Helsinki-filmi ja Tekele Productions, ja elokuvateattereihin sekä tallennevuokra- ja myyntipalveluihin sen levittää ja markkinoi SF Studios. Elokuvan televisiointioikeudet on Yleisradiolla.

Alkuperäisestä elokuvateatterilevityksessä olleesta Lost Boys -elokuvasta tehtiin myöhemmin tuotantoyhtiöiden toimesta noin seitsemän minuuttia lyhyempi versio, jossa oli vähemmän päihteiden käyttämiseen liittyvää kuvastoa ja dialogia sekä muuta, tuotantoyhtiön mahdollisesti ahdistavaksi arvioimaa materiaalia. Myös tuotantoyhtiöiden tekemät arviot ovat perustuneet KAVI:n laatimiin luokittelukriteereihin.

Lyhennetty versio tehtiin, että Lost Boys voisi olla saatavilla myös vapaasti katsottavalla alustalla Yle Areena -palvelussa, jossa K-18-ikärajalla luokitellun ohjelman esittäminen ei ole mahdollista. Tuotantoyhtiöiden lyhentämispäätöksen taustalla oli halu saada tärkeää aihetta käsittelevä ja paljon keskustelua herättänyt dokumentti mahdollisimman laajan yleisön ulottuville sen jo kerättyä runsaasti yleisöä elokuvateattereissa ja muissa tallennepalveluissa.

Ylelle tehty lyhennetty versio sai KAVI:n kouluttaman Yleisradion ikärajaluokittelijan toimesta K-16 -ikärajaluokituksen. Tämä versio sai ensiesityksensä 16.3.2021 Ylen Docventures -ohjelmapaikalla ja Yle Areenassa. Se nousi nopeasti palvelun katsotuimpien ohjelmien joukkoon.

Uuden, 25.3.2021 KAVI:n omassa tarkistusluokittelussa tehdyn päätöksen mukaan ikäraja on lyhennetylläkin versiolla K-18, minkä johdosta Yle on poistanut ohjelman Areena-palvelusta.

”KAVIn eilinen uusi K-18 -luokittelupäätös lyhennetylle versiolle perustuu ahdistavuuskriteeriin. Päätöksessä tuodaan esiin, että elokuva on yhtä aikaa ahdistava ja ihannoiva. Lyhennetyssä versiossa kuvataan kuitenkin todellisuuden raadollisuutta sitä mitenkään kaunistelematta, mutta ahdistavuuden osalta KAVIn K-16 -luokittelukriteerien linjassa.

Onko siis lopulta niin, että jo pelkkä kovien huumeiden käyttö koetaan aihepiirinä niin ahdistavaksi, että pelkästään siitä seuraa K-18 -luokitus? Ja jos niin on, niin miksi niin on?

Miksi on ok tarjota huumeisiin liittyvää sisältöä nuorille kaikilta eri alustoilta niin kauan, kun se on sepitettyä ja usein myös kaunisteltua ja siten nimenomaan ihannoitua? Miksi sisältö muuttuu ahdistavaksi ja samalla nuorilta kielletyksi silloin, kun elokuvan kuvasto nousee todellisuudesta ja kertoo oikeista ihmisistä?

Nyt lyhennettykin versio on saanut saman ahdistavuusikärajaluokituksen kuin kauhuelokuvat, joissa syödään ihmisiä. Tähänkö kovien huumeiden käyttö meillä todella vertautuu?

Elokuvaa on kiitetty ja valtava kotimainen yleisö on halunnut sen nähdä. Tuottajana halusin, että tämän teoksen voisivat katsoa myös nuoret ja se voisi näin olla osa sitä keskustelua, joita päihteistä ja ihmisyydestä on hyvä käydä.”

Miia Haavisto

Lost Boys -elokuvan tuottaja

Tekele Productions

Alkuperäisen, elokuvateattereissa esitetyn sekä tallenteina vuokratun ja myydyn pidemmän Lost Boys -version luokittelukriteerit ovat olleet selkeästi ja kiistattomasti K-18-ikärajan mukaiset. Tämän version luokittelusta on vastannut niinikään KAVI:n kouluttama, elokuvaa esittävän tahon, eli elokuvateatteri- sekä vuokra- ja myyntitallennelevityksestä vastaavan SF Studiosin ikärajaluokittelija, KAVI:n laatimien luokittelukriteerien mukaisesti.

Tämä alkuperäisversio nousi elokuvateatterielinkaarensa aikana 2000-luvun neljänneksi katsotuimmaksi elokuvateatterilevityksessä olleeksi K-18 -elokuvaksi. Se on menestynyt myös tallennemyynnissä ja -vuokrauksessa.

Lost Boys on ollut alkuvuoden suosituimpia elokuvia tallenteena. Levityksemme traditionaalisissa tallennekanavissa jatkuu normaalisti. Elokuvan alkuperäinen, leikkaamaton elokuvateatteriversio on edelleen mahdollista kokea DVD ja Blu-ray-levyiltä, sekä digitaalisia vuokrauksia ja ostoja tarjoavien suoratoistopalveluiden kautta.”

Sampsa Salonen

Myyntipäällikkö / HE Sales Manager

SF Studios

Lisää tietoa elokuvasta, sen kuvaamien tapahtumien tosielämän taustasta ja muun muassa tekijöiden kommentteja löytyy elokuvan mediainfosta. Linkki mediainfoon ja elokuvan lehdistömateriaaleihin on tämän tiedotteen lisätiedoissa. EPK-materiaalia voi tiedustella elokuvan tiedotuksesta, yhteystiedot alla.

KANSALLINEN AUDIOVISUAALINEN ARKISTO KAVI: TIETOA IKÄRAJOISTA

LOST BOYS

TRAILERI

YouTubessa: https://youtu.be/gtMJz3VbYJQ

• traileritiedostoa julkaisukäyttöön voi tiedustella elokuvan tiedotuksesta

MEDIAINFO

• tuottajan sana
  • ohjaajien sanat
  • taustaa tosielämästä

LEHDISTÖMATERIAALI

www.filmikamari.fi/pressit

tunnus: press > salasana: noutaja > elokuvat > ensi-iltansa saaneet: Lost Boys

LOST BOYS elokuvateattereissa 25.9.2020

Ohjaus: Joonas Neuvonen ja Sadri Cetinkaya

Käsikirjoitus: Joonas Neuvonen, Sadri Cetinkaya ja Venla Varha

Leikkaus: Sadri Cetinkaya ja Venla Varha

Tuottaja: Miia Haavisto

Tuotanto: Helsinki-filmi ja Tekele Productions

Levitys: SF Studios

Kesto: Alkuperäisen elokuvateatterilevitykseen sekä tallennevuokraukseen ja -myyntiin tehdyn version kesto n.90min. Televisioesitykseen tehdyn version kesto n.83min.

Ika?raja: K-18

SYNOPSIS

Lost Boys on dokumenttielokuva kadotuksesta ja Kambodz?an kaduille
kadonneista kolmesta suomalaisesta miehesta?. Heista? Jani tunnetaan Reindeerspotting – pako Joulumaasta -dokumenttielokuvan (2010) pa?a?henkilo?na? ja Joonas sen ohjaajana. Lost Boys -elokuvan pa?a?henkilo? on Joonas itse.

Seksin, huumeiden ja kuoleman ta?yteinen peittelema?to?n tositarina kertoo siita?, mita? tapahtui kymmenen vuotta sitten, kun rovaniemela?isia? huumeidenka?ytta?jia?
kuvanneen Reindeerspottingin ensi-iltamenestyksen ikuisia jatkoja vietta?neet kaverukset muuttuivat kuolemattomista kuolevaisiksi. Juhlat loppuvat, kun Joonaksen kaverit katoavat ja Jani kuolee va?kivaltaisesti Phnom Penhissa?, Kambodz?assa.

Lost Boys -elokuvassa Joonaksen kamera vie katsojan niin Bangkokin huumaavaan meluun kuin Phnom Penhin o?isille kujille, Janin viimeisiin elinviikkoihin seka? ta?ma?n katoamisen ja kuoleman ja?lkeiseen epa?toivoiseen etsinta?a?n. Mita? kadonneille tapahtui?

Lo?ytyyko? vastaus Joonaksen kuvaamista videonauhoista vai jostain, joka on viela? tutkimatta ja kohtaamatta, kuvaamatta ja kertomatta? Onko kaikessa kyse huumeista, naisista ja rahasta, vai johtavatko ja?ljet johonkin syvemma?lle?

Joku tieta?a? jotakin. Joonas etsii ysta?via?a?n ja paikallisia naisia, joiden kanssa juhlittiin ja jaettiin se, mita? milloinkin oli jakaa.

Joonaksen on lo?ydetta?va? oma totuutensa tapahtuneesta huumeiden ja ha?ma?ra?n keskelta? – eika? siella? ole sankareita

LEHDISTO?TIEDOTUS
LISA?TIEDUSTELUT JA HAASTATTELUPYYNNO?T