02.04.2024 | Pirkanmaan elokuvakeskus

KANGASALA FILM FESTIVAL ALKAA PERJANTAINA 5.4.

KANGASALA FILM FESTIVAL ALKAA PERJANTAINA 5.4.2024

Ohjelmisto yllättää runsaudellaan.

Kangasala Film Festival kokoaa elokuvanystävät- ja tekijät, uteliaat ja innokkaat, harrastajat ja ammattilaiset yhteen pääsiäisen jälkeen 5.–7.4.2024 Kangasala-taloon ja sen ympäristöön. Festivaalin ohjelmistossa on ammattilaistuotantojen elokuvanäytöksiä tekijätapaamisineen, paljon maksutonta ohjelmaa kuten työpajoja ja luentoja, yhdessä tekemistä ja verkostoitumista, sekä lyhytelokuvakilpailun finalistien neljä näytöstä, joka pitää sisällään 37 finalistielokuvaa. Kaikki 37 lyhytelokuvakilpailun finalistielokuvaa ovat Kangasalla tehtyjä tai kangasalalaisten tekemiä elokuvia, mukana on monipuolinen kattaus lyhytelokuvia eri genreistä ja eri teemoin.

“Yllätyimme lyhytelokuvakilpailun suosiosta. Mukaan haki 521 ihmistä 56:lla elokuvalla. Nyt katsojatkin pääsevät vihdoinkin näkemään nämä upeat jatkoon päässeet 37 elokuvaa neljässä näytöksessä festivaalin lauantaina. Lyhytelokuvakilpailun finaalinäytökset yllättävät takuulla katsojat monipuolisuudellaan ja tunteiden kirjolla. Kangasala pursuaa lahjakkaita tekijöitä elokuvamaailmasta niin harrastaja- kuin ammattilaiskentällä!”, elokuvafestivaalin tuottaja Tiia Ennala iloitsee.

Lyhytelokuvakilpailun pääpalkintona on 1000 € rahapalkinto. Voittajan valitsee tuomaristo, johon kuuluu suomalaisen elokuva-alan kärkinimiä; Marko Talli (Yellow Film, Head of Films, tuottaja), Eero Herranen (näyttelijä ja somevaikuttaja @eurohoo), Tuija Halttunen (käsikirjoittaja ja ohjaaja, Näin pilvet kuolevat), sekä Ilkka Rahkonen (elokuva-alan konkari joka tunnetaan Film Tampereesta ja Hollywood-tuotantojen kuten DUAL -elokuvan tuomisesta Suomeen).

Lisätietoja ja median vapaalipputiedustelut:

Tiia Ennala, tuottaja

tiia.ennala@kangasala-talo.fi, p. 050 530 1512

Elokuvafestivaali, joka yhdistää ihmisiä

Tapahtuman tarkoituksena on tuoda ihmiset yhteen elokuvakulttuurin pariin ja tarjota heille elokuvaelämysten lisäksi myös opittavaa, katsottavaa ja kuunneltavaa, mahdollisuuksia verkostoitua ja osallistua mukaan ohjelmaan. Siksi festivaali tarjoaa kaiken oheisohjelman maksuttomana.

Elokuvanäytöksiin saa ostettua yksittäisiä elokuvalippuja 10/9 € hintaan. Ensimmäistä kertaa myynnissä on myös festivaalirannekkeita, joilla pääsee edullisesti ja vaivattomasti kaikkiin päivän elokuvanäytöksiin.

Poimintoja ohjelmistosta – koe maailman kangasalalaisin elokuvafestivaali

Elokuvien historiasta kiinnostuneille perjantain ohjelmistossa on vanhojen Kangasala-aiheisten lyhytfilmien näytös, sekä Suomen lyhytelokuvahistorian pioneerin, Raimo Siliuksen, luento lyhytelokuvien historiasta.

Lauantai aloitetaan Näin pilvet kuolevat -dokumenttielokuvalla ja tekijätapaamisella. Sen jälkeen nähdään lyhytelokuvakilpailun finalistien neljä näytöstä, myös yleisö saa äänestää suosikkiaan. Illan kruunaa Wacky Tie Films esittää -näytös, jossa nähdään kansainvälisillä elokuvafestivaaleilla kiertäneitä ammattilaistuotantojen lyhytelokuvia, kuten juuri ensiesityksen saanut ja palkittu Lasse kaatuu, voi ei!. Wacky Tie esittää -näytöksen lyhytelokuvia on pohjustamassa Wackyn tuottaja Pasi Hakkio ja Film Tampereen Niina Virtanen. Iltaa jatketaan näyttelijä Jere Saarelan vetämässä aikuisille ja nuorille suunnatussa näyttelijätyöpajassa. Loppuillan ohjelmassa on elokuvatietovisa ja livemusiikkia Jalmarissa, verkostoitumista ja rentoa yhdessäoloa. Livemusiikista vastaa The Voice of Finlandista tuttu brittilaulaja Colin Hartley.

Sunnuntaina keskitytään ammattilaistuotantoihin tekijätapaamisineen, työpajoihin sekä luentoihin. Aamu alkaa Herra Heinämäki ja leijonatuuliviiri -elokuvanäytöksellä ja tekijätapaamisella, paikalla kertomassa elokuvastaan on Heikki Salo ja Timo Kahilainen, keskustelua on moderoimassa tuottaja Ilkka Niemi Legenda Film&Tv -tuotantoyhtiöstä. Tilaisuus on osa Legendan 20-vuotisjuhlavuotta. Sunnuntaina koetaan myös paikallinen kuuluisuus, lasten ja nuorten tekemä Charles Smith – Tehtävä Kangasalla -elokuva ja nuori elokuvantekijä Aaro Riponiemi saapuu kertomaan millaista on olla nuori elokuvantekijä. Juuri ensi-iltaansa viettänyt Kyllä isä osaa -elokuva esitetään sunnuntain ohjelmistossa, ja paikalle saapuu ohjaaja Panu Raipia tekijätiimin kera kertomaan elokuvasta ja sen vaiheista.

Sunnuntain runsaasta työpaja-, ja luentotoiminnasta vastaa Tiktokista tuttu näyttelijä Eero “Eurohoo” Herranen, Ari Savonen ja Heikki Häkkinen. Lapsille ja nuorille suunnatussa “Miten musta tulee näyttelijä” -työpajassa sukelletaan Eero Herrasen kanssa näyttelijätyön maailmaan, ja hän jakaa vinkkejä näyttelemisen aloittamiseen. Tehostemaskeerauksesta kiinnostuneet pääsevät elokuvamaskeeraaja Ari Savosen työpajaan, jossa elävälle mallille maskeerataan tehostemaskeeraus. Savonen opettaa miten kotikonstein voi tehdä näyttäviä maskeerauksia. Festivaalin viimeisessä luennossa lavasterakentaja Heikki Häkkinen kertoo työstään lavasterakentajana ja isomman luokan elokuvien lavastuksesta. Häkkinen on tunnettu mm. Myrskyluodon Maijan kulissien rakentamisesta.

Festivaalien päätöstapahtumassa sunnuntai-illan palkintogaalassa selviää, kuka voittaa historian ensimmäisen Kangasala Film Festival -lyhytelokuvakilpailun pääpalkinnon. Myös muut palkinnot (Yleisön suosikki ja Paras meininki -palkinnot) jaetaan palkintogaalassa.

Koko viikonlopun festivaalissa saa nauttia myös maksuttomasta Lasten yhteistötaidepajasta, jossa pääsee askartelemaan oman aarteen. Dokumentaariseen Meidän Kangasala -valokuvanäyttelyyn vapaa pääsy. Kulttuuriravintola Jalmarissa elokuva-aiheinen menu viikonlopun ajan (leffamaailmasta tuttuja ruoka-annoksia ja cocktaileja). Nuva Game Cornerissa sunnuntaina klo 13-19 pingistä, pinssipajaa, hengailua ja videopelejä.

Liput ja festivaalirannekkeet:

Työpajat, demot, luennot, ja muu oheisohjelma: maksuttomia

Elokuvalippu 10 € (alle 18-vuotiaat, eläkeläiset, opiskelijat, varushenkilöt ja työttömät 9 €)

Päiväranneke yhdelle päivälle sis. pääsyn kaikkiin päivän näytöksiin 30 € (tai alennettu hinta 25 €)

Päiväranneke kahdelle päivälle sis. pääsyn kaikkiin koko viikonlopun näytöksiin 45 €  (tai alennettu hinta 40 €)

Tapahtuman järjestää Kangasala-talo yhdessä kumppaneiden kanssa: Kangasalan Sanomat, Visit Kangasala, OP Kangasala ja Tredu

Festivaalin koko ohjelma ja liput:

www.kangasalafilmfestival.fi

Kangasala-talo on monipuolinen tapahtumatalo Kangasalan keskustassa, 20 minuutin ajomatkan päässä Tampereelta. Saman katon alta löytyy tyylikäs 300-paikkainen konserttisali, Kimmo Pyykkö -taidemuseo, elokuvateatteri K-Kino ja Kulttuuriravintola Jalmari. Vuoden 2015 alussa avattu Kangasala-talo on palkittu arkkitehtuuristaan. Kangasala-talo tarjoaa myös kokous-, juhla- ja ohjelmapalveluita. Meillä on Ekokompassi-sertifikaatti ja vastuullisen matkailun STF-merkki.

Kangasala-talo, Kuohunharjuntie 6
36200 Kangasala