Universal Pictures juhlistaa satavuotistaivaltaan koko vuoden 2012 kestävin juhlallisuuksin
100-vuotisjuhlien ohjelmaa: suurelokuvien restaurointi, uuden logon julkistaminen Blu-ray ja DVD-julkaisuja, teemapuistojuhlia, tapahtumia ja sosiaalisen median kampanjoita.
Tukholma, 10.1.2012 – Universal viettää 100-vuotisjuhlaansa vuonna 2012 ja juhlistaa sitä koko vuoden kunnioittamalla studion rikasta elokuvahistoriaa ja kulttuuriperintöä. Kampanja saa inspiraationsa Universalin poikkeuksellisesta, monipuolisesta elokuvavalikoimasta, jonka osia nostetaan esiin läpi vuoden, ja se on suunniteltu saamaan kaikenikäiset fanit kiinnostumaan elokuvanteon taidosta.
Yhtenä merkittävänä osana satavuotisjuhlallisuuksia kolmetoista studion rakastetuimpiin kuuluvaa elokuvaa, kuten Kuin surmaisi satakielen, Länsirintamalta ei mitään uutta, Tappajahai, Puhallus, Minun Afrikkani, Frankenstein ja Schindlerin lista, restauroidaan perusteellisesti.
Universal Studios Home Entertainment käynnistää juhlinnan tammikuussa erityisellä 50-vuotisjuhlaversiolla elokuvasta Kuin surmaisi satakielen, joka ilmestyy nyt ensi kertaa Blu-ray -formaatissa. Universal osoittaa vuoden aikana kunnioitustaan muillekin merkittäville elokuvilleen järjestämällä tapahtumia ja julkaisemalla Blu-ray-versioita ikonisista klassikoista kuten Tappajahai ja 30-vuotisjuhlaansa viettävä E.T.
Satavuotisjuhlien yhteydessä Universal on jo paljastanut uudistetun logonsa ja paljastaa animoidun logonsa. ensi kerran Dr. Seuss’ The Lorax -elokuvan yhteydessä Yhdysvalloissa 2.3.2012. Studion 100-vuotisjuhlien ohjelmaan kuuluu myös vilkas kampanja sosiaalisissa medioissa, tapahtumia, teemapuistotoimintaa, tarjouskampanjoita ja monia yllätyksiä, joiden tarkoituksena on saada fanit osallistumaan koko vuoden kestävään juhlintaan.
”Tämä on ylpeyden hetki meille kaikille, joilla on ollut etuoikeus työskennellä Universal Picturesilla”, sanoo Ron Meyer, Universal Studioiden President ja COO. ”Satavuotisjuhlamme on suunniteltu palauttamaan erityisiä muistoja pitkäaikaisten elokuvanystävien ja fanien mieleen ja hankkimaan uutta yleisöä poikkeukselliselle elokuvakokoelmallemme. Päämäärämme näin sadan vuoden jälkeen on säilyttää, restauroida ja jatkaa studiomme merkittävää perintöä tulevia sukupolvia ajatellen.”
Fanit ja elokuvanystävät voivat aloittaa juhlat jo nyt verkossa virallisella Universal Centennial -sivustolla, http://Universal100th.com, joka on kokonaisuudessaan omistettu Universalin satavuotiselle historialle. Sivusto ja lukuisat sosiaalisen median alustat elävöittävät satavuotisjuhlia verkossa. Universal jakaa arkistoidensa sisältöä uuden Tumblr-palvelunsa välityksellä (http://universal100.tumblr.com/); Universal-klassikkojen fanit Facebookissa löytävät suosikkisivuiltaan vain heille tarjottavaa materiaalia ja mahdollisuuksia; @UniversalPicsin seuraajat Twitterissa löytävät tapahtumia hashtagilla #Universal100; Foursquare-käyttäjät saavat erityisiä kulissien takaisia vinkkejä ja sisältöä kirjautuessaan sisään johonkin ikonisista Universal-kohteista, kuten studioon tai teemapuistoihin; muodin seuraajia ajatellen Universalin Pinterest-tilillä (www.pinterest.com/universal) haetaan inspiraatiota käyttäjien suosikkielokuvista lähtien liikkeelle kymmenestä popkulttuuriklassikoista, kuten Breakfast Club, Scarface – arpinaama, Synttärit, Bridget Jones – elämäni sinkkuna ja Morsiusneidot. Verkon tapahtumia järjestetään vuoden varrella eri aikoina, ja ne liittyvät viralliseen Universal Centennial -sivustoon.
Keväällä valitut fanit saavat mahdollisuuden osallistua paikan päällä erityiseen gaalajuhlaan, jossa esiintyvät monet studion historiaa muovanneista elokuvantekijöistä ja taiteilijoista. Lisäksi studio tuo satavuotisjuhlaansa esille elokuvafestivaaleilla eri puolilla maailmaa sekä muissa tapahtumissa, kokoontumisissa ja toiminnoissa.
Universal Film Manufacturing Company jätti perustamistodistuksensa New Yorkin osavaltiolle 30.4.1912. Vuonna 1915 Carl Laemmle avasi virallisesti Universal Cityn, maailman suurimman elokuvatuotantopaikan
Universalin sadan toimintavuoden aikana studio on tarjonnut kodin monille kaikkien aikojen lahjakkaimmista elokuvantekijöistä (kuten Alfred Hitchcock, Steven Spielberg, Robert Zemeckis, Martin Scorsese, Ron Howard, Peter Jackson, Spike Lee, John Hughes ja Judd Apatow) ja luonut elokuvia, jotka ovat koskettaneet miljoonia ihmisiä ja kasvattaneet elokuvan vetovoimaa. Jakaakseen taiteilijoidensa merkittävää perintöä studio nostaa heidän uriaan esiin elokuvantekijöiden, lahjakkuuksien, kuvaushenkilökunnan, studion työntekijöiden ja fanien henkilökohtaisten kertomusten kautta.
Universalin 100-vuotisjuhlavuoden tärkeimpiä tapahtumia ovat:
Suurelokuvien restaurointiprojekti
– Juhlavuotensa aikana Universal restauroi kolmetoista elokuvaa, jotka ovat: Länsirintamalta ei mitään uutta, Linnut, Lempeä joka loukossa, Dracula – vanha vampyyri (1931), Drácula (1931), Frankenstein, Tappajahai, Schindlerin lista, Minun Afrikkani, Kaikki alkoi puhelimesta, Frankensteinin morsian, Puhallus ja Kuin surmaisi satakielen.
Uuden logon julkistaminen
– Universal paljastaa uudistetun logonsa helmikuussa tulevan Dr. Seuss’ The Lorax -elokuvan ensiesityksessä ja sen teatteriensi-illassa Yhdysvalloissa 2.3.2012. Uudistettua logoa käytetään vastedes kaikissa Universal Picturesin elokuvissa ja myös yhtiön kaikessa muussa liiketoiminnassa.
Blu-ray ja DVD
– Universal Home Entertainment julkaisee rajoitetun erän 100th Anniversary -keräilysarjaa, joka sisältää joidenkin edellä mainittujen restauroitujen elokuvien Blu-ray-versioita kirjamaisissa keräilypakkauksissa, joissa esitellään harvinaisia elokuvamuistoja ja uusia 10-minuuttisia lyhytelokuvia. Lisäksi vuoden aikana julkaistaan erikoiskokoelmia, jotka huipentuvat Universalin hirviöklassikkojen ja Alfred Hitchcock -sarjan odotettuun Blu-ray-julkaisuun. Valikoima Universalin perinteikkäitä elokuvia julkaistaan myös juhlapakkauksissa, monet ensi kertaa Blu-ray-versioina.
Teemapuistojuhlat
– Universalin teemapuistot ja matkakohteet Orlandossa ja Hollywoodissa auttavat kampanjan esiin tuomisessa satavuotisjuhliin liittyvällä sisällöllä ja tuotteilla. Orlandon puisto tiedottaa lähiaikoina teemaan liittyvästä, Universalin perintöä juhlistavasta viihdekokemuksesta. Ikonisen Hollywoodin-puiston maailmankuululla studiokierroksella on mukana asiantuntijaoppaita, jotka kierrättävät vieraita läpi elokuvanteon satavuotisen historian Universal Studiosin ulkokuvausalueella. Kierroksia järjestään päivittäin, ja niiden aikana vieraillaan tv-ohjelmien ja elokuvien kulisseissa Universal Studiosin varhaisista klassisista hirviöelokuvista aina nykytuotantoon.
Verkkosivuston ja sosiaalisten medioiden kampanjat
– Universal tarjoaa faneille mahdollisuuden osallistua monilla sosiaalisen median alustoilla: Facebookissa, Twitterissä, Foursquaressa, Tumblrissa (http://universal100.tumblr.com/) ja Pinterestissä. Kaikkien verkkotapahtumien keskipisteenä on monipuolinen, tuhti sivusto, joka on omistettu Universalin 100-vuotisjuhlan koko vuoden kestävälle viettämiselle. Lisätietoja osoitteesta http://Universal100th.com.
UNIVERSAL PICTURES
Universal Pictures on osa Universal Studiosia (www.universalstudios.com). Universal Studios on osa NBCUniversalia. NBCUniversal on yksi maailman johtavista media- ja viihdeyhtiöistä, joka kehittää, tuottaa ja markkinoi viihdettä, uutisia ja tietoa maailmanlaajuiselle yleisölle. NBCUniversal omistaa ja hoitaa arvokasta uutis- ja viihdeverkostojen tuotesalkkua, huippuluokan elokuvayhtiötä, merkittävää tv-tuotantoyhtiötä, johtavaa tv-asemaryhmää ja maailmankuuluja teemapuistoja. Comcast Corporation omistaa 51 prosentin osake-enemmistön NBCUniversalista, josta GE:llä on 49 prosentin omistusosuus. Ryhdy Universal Picturesin faniksi Facebookista osoitteessa https://www.facebook.com/#!/UniversalPictures ja seuraa Universalia Twitterissä osoitteessa https://twitter.com/#!/universalpics