SEOL-tiedote 5/2006 – 29. elokuuta
Lausunto Sosiaali- ja terveysministeriölle
Suomen Filmikamari ry sai Sosiaali- ja terveysministeriöltä alkukesästä lausuntopyynnön koskien suunnitelmissa olevaa alkoholilain ja alkoholijuomista ja väkiviinasta annetun asetuksen muuttamista. Elokuva-alaa koskettaa esityksessä lisäys, joka vaikuttaisi esityksen mennessä läpi alkoholimainontaan elokuvateattereissa:
Miedon alkoholijuoman ja vähintään 1,2 tilavuusprosenttia etyylialkoholia sisältävän juoman mainonta, epäsuora mainonta ja kuluttajiin kohdistuva muu myynninedistämistoiminta sekä sen liittäminen muun tuotteen tai palvelun mainontaa ja myynninedistämistoimintaan on kielletty, jos: [–]
1 a) se toteutetaan televisio- ja radiotoiminnasta annetun lain (744/1998) mukaisessa televisiotoiminnassa kello 7:n jälkeen tai ennen kello 21:stä taikka kuvaohjelmien tarkastamisesta annetun lain (775/2000) mukaisesti 18 vuotta nuoremmille esitettävän kuvaohjelman julkisen esittämisen yhteydessä.
Filmikamarin ja SEOL:n yhteisessä lausunnossa todettiin, että tällä hetkellä mainostajien ja elokuvateattereiden itsesäätely pitää tehokkaasti huolta siitä, että alaikäiset eivät juuri joudu alkoholimainonnan kanssa tekemisiin. Lausunnossa korostettiin, että K 18 ikäraja ei ole suositusikäraja, vaan monet elokuvat – jopa sallitut – ovat lähes yksinomaan aikuisyleisön elokuvia. K 18 elokuvia tulee vuosittain ensi-iltaan niin vä-hän, että lakiesitys lopettaisi käytännössä kokonaan alkoholimainonnan elokuvateattereissa.
Filmikamarin ja SEOL:n lausunnossa huomautettiin myös, että nykyinen lainsäädäntö ja itsesäätely suojaavat alaikäisiä alkoholimainonnalta hyvin. Vallitseva tilanne elokuvateattereissa on huomattavasti parempi, kuin esitetyn kaltaisen lakiesityksen jälkeen muissa medioissa. Elokuva-alan periaatteellisena kantana kerrottiin, että elokuva-alan on oltava lain edessä yhdenvertainen muiden viestintäalojen kanssa. Lainsäädännön on oltava välineneutraalia.
Edellä mainituista syistä Filmikamari ja SEOL eivät pitäneet perusteltuna voimassa olevan lain muuttamista elokuvamainonnan osalta.
Toiminnanjohtajan yhteystiedot
Tero Koistinen aloitti SEOL:n toiminnanjohtajana 1. elokuuta. Sähköposti päätyy perille osoitteella tero.koistinen@filmikamari.fi. Keskustelua SEOL:n asioissa voi käydä joko numerossa (09) 6877 2315 tai mobiilisti numerossa 050 323 8582. Ottakaa yhteyttä.
Elokuvamainonnan tila ja tulevaisuus
Joillakin paikkakunnilla on viimeaikoina luovuttu filmillä tapahtuvasta mainonnasta. SEOL:ssa on valitettavan hatara kuva siitä, millaisia ratkaisuja teattereissa on tehty filmimainonnan korvaamiseksi. Koko alan kannalta olisi kiinnostavaa kuulla, kuinka monella paikkakunnalla muutoksia on tapahtunut ja millaisia valintoja mainonnan kehittämiseksi on tehty. Tietenkin myös uuden tilanteen eduista ja mahdollisista ongelmista olisi hyödyllistä saada tietoa.
Ottakaa yhteyttä suoraan Tero Koistiseen, niin hän kerää tiedot ja välittää ne sitten tulevissa SEOL-tiedotteissa koko jäsenistölle.
Gramex-asiaa
Joillain teattereilla on ollut epäselvyyttä, onko SEOL:illa ja Gramexilla sopimus. Sopimusta ei ole. Hinnasto, joka löytyy Gramexin sivuilta (www.gramex.fi) on Gramexin itsensä yksipuolisesti esittämä, eikä siksi sido teattereita millään tavalla.
SEOL:n hallitus päätti keväällä, että toiminnanjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja aloittavat syksyllä neuvottelut Gramexin kanssa teattereille mieleisen sopimuksen saamiseksi.
Muistutettakoon vielä, että Gramex-maksu oikeuttaa soittamaan musiikkia elokuvien alussa sekä aulatiloissa. Gramex-korvaus on tekijänoikeusmaksu, josta maksetaan korvauksia musiikin esittäjille.
Joissain tietyissä maissa valmistettujen äänitteiden soittamisesta ei tarvitse maksaa Gramex-maksua (esim. USA). Mitään idioottivarmaa Gramex-maksuttoman levyn tunnistamismahdollisuutta ei kuitenkaan ole, tallenteen kun on oltava kaikilta osiltaan valmistettu maassa, jolla ei ole suhdetta Gramexiin. Teattereiden on siis oltava erittäin varovaisia musiikin soittamisessa, jos Gramex-sopimusta ei halua tehdä. Turvallisinta on olla soittamatta musiikkia ollenkaan.
Nordisk Film ja Sony Pictures Releasing International lopettavat yhteistyön
Osana Nordisk Filmin uutta strategiaa siirtää toiminnan painopistettä yhä enemmän paikallisiin elokuvatuotantoihin, Nordisk Film ja Sony Pictures Releasing International (SPRI) ovat yhteisymmärryksessä päättäneet lopettaa pitkäaikaisen levitysyhteistyönsä Pohjoismaiden alueella.
Vuoden 2007 alusta alkaen SPRI:n elokuvat Norjan, Tanskan ja Suomen markkinoilla levittää Buena Vista International.
”Olemme arvioineet yhteistyötämme SPRI:n kanssa, ja 17 vuoden jälkeen päättäneet että teiden on aika erota. Päätös antaa meille paremman mahdollisuuden keskittyä strategiaamme markkinoida elokuva tehokkaasti kaikissa elokuvan elinkaaren vaiheissa kaikkiin Pohjoismaihin, sekä tehostaa fokustamme paikallisiin elokuviin ja tuottajiin. Haluan kiittää SPRI:tä pitkästä ja erinomaisesta yhteistyöstä ja toivottaa kaikkea hyvää uuden yhteistyökumppanin kanssa”, sanoo Mikkel Berg, General Manager / Nordisk Film Distribution.
Lisätietoja:
Mikkel Berg, General Manager / Nordisk Film Distribution, puh. +45 40 36 79 36
Sandrew Metronome Distribution Finland Oy:n uusi osoite
Uusi osoite alkaen 16.6.2006 on Eteläesplanadi 24 A, 6. krs, 00130 Helsinki. Puhelin- ja faksinumerot pysyvät ennallaan.
Henkilöstömuutoksia: Mira Kuparin siirtyy DVD-koordinaattoriksi, teatteri- sekä video ja DVD -osaston myynti- ja markkinointiassistentin tehtävissä aloitti 15.5. Susanna Enäsuo.
Marko Karvosesta Bio Rex elokuvateatteriketjun teatteritoimintojen päällikkö
Marko Karvonen on vastannut 1. elokuuta alkaen sekä Kajaanin että Helsingin Bio Rex elokuvateattereiden ohjelmistosuunnittelusta ja teatteritoiminnasta. Karvosen vastuulla on myös Hämeenlinnan ja Espoon rakenteilla olevien Bio Rex elokuvateattereiden toiminnan käynnistäminen. Hämeenlinnaan Verkatehtaan yhtey-teen rakennettava Bio Rex avataan elokuussa 2007 ja Espoon kauppakeskus Sellon Bio Rex elokuussa 2008. Ketjun tavoitteena on laajentaa toimintaa noin 10 paikkakunnalle vuoteen 2010 mennessä.
Marko Karvonen on toiminut aiemmin Kajaanin Bio Rexin teatteripäällikkönä. Hänen muut työtehtävänsä Kajaanissa siirretään asteittain tehtävään piakkoin nimitettävälle teatterivastaavalle. Helsingin Bio Rexin teatteripäällikkönä jatkaa Suvi Nurme.
Bio Rex Distributionin toiminta jatkuu entiseen tapaan, levityksestä vastaa Tuukka Konttinen.
Lisätiedot: Digital Cinema Matila & Röhr Oy
Toimitusjohtaja Marko Röhr, puh. 0400 416 634, www.matilarohr.com
Cinema Expo, Amsterdam 26.–29. kesäkuuta 2006
Viidettätoista kertaa järjestetty Cinema Expo oli tyylilleen uskollinen sekoitus markkinameininkiä ja uutuuksia, tilaisuus katsella alan trendejä ja tavata suomalaisia kollegoja ja yhteystyökumppaneita.
Digitaalisuus on sana jota ilman ei elokuvateatterialalla ole varmaan järjestetty ainoatakaan tilaisuutta kymmeneen vuoteen. Digitaalisia 2K-resoluution projektoreita oli jokaisen suuremman filmiprojektori-valmistajan osastolla ja konventiossa esitettävät elokuvat näytettiin kaikki digitaalisina. Sonyn osastolta löytyi myös 4K-resoluution projektori. Teatterinomistajan on siis syytä varautua kalliin digiprojektorin hankintaan ihan kohta, ensimmäinen suomalainen kauppa tehtiin kai jo messujen aikana.
Myös perinteiset videoprojektorivalmistajat olivat esillä. Sanyon osastolla oli myös esillä 2K-projektori, ei teholtaan aivan Kinotonin, Christien tai Cinemeccanican luokkaa, mutta mahdollinen vaihtoehto pienempiin teattereihin. Harmi että D-Cinema-standardin julkaisun myötä viime keväänä keskustelu ja mielenkiinto E-Cinemaan on jotenkin laantunut, sillä useiden videoprojektorivalmistajien osastoilla oli laadukkaita ja käyttökelpoisia ratkaisuja E-Cinema-tyyppiseen esitystoimintaan.
Esimerkiksi Suomessa, kun 2K-materiaalia ei liiemmin tarjolla ole, mutta kotimaisia dokumenttielokuvia olisi helposti tarjolla digitaalisessa muodossa, olisi E-Cinema niin esitys- kuin levitysverkostona kiinnostava ja elinkelpoinen juttu. Kuka tarttuisi asiaan?
Teatterinsa istuimien uusimista suunnittelevalle teatterinomistajalle Cinema Expo oli hämmentävä kokemus. Esillä olivat tutut ja luotettavat eurooppalaiset valmistajat, mutta myös aasialaiset kilpailijat olivat vahvasti mukana. Haastajien hinnat lienevät edullisia, mutta työn laatu ei välttämättä vakuuttanut. Yleisenä trendinä elokuvateatteri-istuimissa näytti olevan siirtyminen hillityn arvokkaista plyyshi- ja velour-pinnoista joko eksklusiivisempiin nahkoihin tai halvalta näyttäviin shokkiväreihin UV-kuvioituja tuoleja unohtamatta. Myös erilaiset kuvat, lähinnä tappajahait ja muut kauhuveijarit tekevät kuoseina tuloaan.
Kolmiulotteisuus on keksitty taas. Cinema Expossa esitellyt ratkaisut olivat kyllä toimivia ja uusien digitaaliprojektorien myötä helposti toteutettavia. Poissa olivat filmiltä ajettavan 3D:n ikävät ja epämääräiset heijastukset ja suttuisempi kuvanlaatu, mutta niitä hölmöjä laseja ei digitaalinenkaan 3D poista.
Omassa puheenvuorossaan ohjaaja James Cameron vakuutti digitaalisen 3D:n autuutta. Hän näytti myös otteita kolmiulotteisiksi käsitellyistä Tähtien Sodasta, Terminator 2:sta ja Titanicista. Elokuvan tulevaisuus saattaa olla kolmiulotteinen, minusta se vaikuttaa lähinnä tavalta rahastaa vanhat kassaelokuvat vielä kerran ja korkeammilla lipunhinnoilla. Kolmiulotteisen Monster Housen animaation nähtyäni ei voinut kuin todeta vanhan totuuden: jos elokuvassa ei ole kunnon tarinaa, ei 3D:kään sitä pelasta; jos taas elokuvan tarina on hyvä, ei se 3D:tä kaipaa.
Hienoin elämys koko matkalla? Tuschinski-elokuvateatteri. 1920-luvun Jugend/Art Deco tyylinen hillitty loisto teki vaikutuksen. Kun jotain tekee tyylillä ja hyvällä maulla, ei ole tarvetta uusia sisustusta joka viides vuosi. Hienoa, Pathé!
Jussi Väntänen, Karhu ja Tähti Osakeyhtiö
Cinema-tapahtumille jatkoa?
Edellisessä SEOL-tiedotteessa heitettiin jäsenistölle pohdittavaksi ajatus pari vuotta jäissä olleen Cinema-tapahtumasarjan herättämisestä henkiin. Olisiko joku teistä valmis järjestämään tapahtuman? Kuten aikaisemminkin, ohjelma suunniteltaisiin Filmikamarissa ja Filmikamari tarjoaisi myös käytännön järjestelyapua.
Uskomme, että kesähelteillä Cinema-tapahtuman tulevaisuutta on pohdiskeltu pää märkänä ympäri Suomea. Vastauksia odottelemme kuitenkin edelleen, joten ehdotuksia tulemaan sähköpostilla, faksilla tai millä tahansa modernihkolla viestintävälineellä.
Viestejä odotellen Filmikamarin väki toivottaa erinomaista ja tuloksellista syksyä!
SUOMEN ELOKUVATEATTERILIITTO – SEOL ry
Kaisaniemenkatu 3 B 29, 00100 Helsinki, puh. 09 6877 2312, faksi 09 6877 2320
e-mail: filmikamari@filmikamari.fi