Saksalaisia elokuvaklassikoita Tampereen Niagarassa

AFTER THE WAR – BEFORE THE WALL
SAKSALAISIA ELOKUVAKLASSIKOITA 1945–1960

DER DEUTCHE FILM 1945-1960
ELOKUVATEATTERI NIAGARA 8.9.–29.11.2008

Elokuvateatteri Niagarassa järjestetään 8.9.–29.11. poikkeuksellisen kattava ja merkittävä saksalaisten elokuvien esityssarja. Pirkanmaan elokuvakeskus esittää yhteistyössä Goethe Instituutin kanssa 30 elokuvan huippusarjan saksalaisia elokuvia vuosilta 1945–1960.

Tämä englanniksi tekstitetty elokuvasarja tarjoaa kattavan käsityksen sodanjälkeisen Saksan elokuvasta, filmiteollisuuden synnystä sekä uuden saksalaisen kulttuuri-identiteetin muotoutumisesta. Niissä kuvastuu myös sodan fyysisesti ja moraalisesti raunioittaman yhteiskunnan hämmästyttävä kehitys Adenauerin ajan talousihmeen maaksi. Monet sarjan ohjaajista – kuten Wolfgang Staudte, Helmut Käutner ja Kurt Hoffmann – ovat ehdottomasti lähemmän tutustumisen arvoisia!

ESITYSPÄIVÄT JA AJAT TAMPEREELLA – VORFÜHRTERMINE UND UHRZEIT IN TAMPERE
Liput/Karten 2 euros

Elokuvien esittelyt: www.elokuvakeskus.fi/niagara  

Ma/ Mon 8.9. klo/uhr 18.30 DIE TAUSEND AUGEN DES DR. MABUSE Pe/Fre 12.9. klo/uhr 16.30 ARTZ VON STALINGRAD
La/Sam 13.9. klo/uhr 14.00 DIE BRÜCKE
Ma/ Mon 15.9. klo/uhr 18.30 NACHTS, WENN DER TEUFEL KAM
Ke/Mitt 17.9. klo/uhr 18.30 DIE SÜNDERIN
Pe/Fre 19.9. klo/uhr 16.30 DR. HOLL
La/Sam 20.9. klo/uhr 14.00 KIRMES
Ma/ Mon 22.9. klo/uhr 18.30 IN JENEN TAGEN
Pe/Fre 26.9. klo/uhr 16.30 DAS MÄDCHEN ROSEMARIE
La/Sam 27.9. klo/uhr 14.00 FANFAREN DER LIEBE
Pe/Fre 3.10. klo/uhr 16.30 WIR WUNDERKINDER
La/Sam 4.10. klo/uhr 14.00 TOXI
Pe/Fre 10.10. klo/uhr 16.30 DIE HALBSTARKEN
La/Sam 11.10. klo/uhr 14.00 DAS TOTENSCHIFF
Ke/Mitt 15.10. klo/uhr 18.30 SISSI
Pe/Fre 17.10. klo/uhr 16.30 DAS HERZ VON ST. PAULI
La/Sam 18.10. klo/uhr 14.00 BONJOUR KATHRIN
Ke/Mitt 22.10. klo/uhr 18.30 HIMMEL OHNE STERNE
Pe/Fre 24.10. klo/uhr 16.30 ICH DENKE OFT AN PIROSCHKA
La/Sam 25.10. klo/uhr 14.00 DER RÄCHER
Pe/Fre 31.10. klo/uhr 16.30 WITWER MIT FÜNF TÖCHTERN
La/Sam 1.11. klo/uhr 14.00 FILM OHNE TITEL
Pe/Fre 7.11. klo/uhr 16.30 WENN DIE CONNY MIT DEM PETER
La/Sam 8.11. klo/uhr 14.00 ROSEN BLÜHEN AUF DEM HEIDEGRAB
Pe/Fre 14.11. klo/uhr 16.30 SCHWARTZWALDMÄDEL
La/Sam 15.11. klo/uhr 14.00 DIE MÖRDER SIND UNTER UNS
Pe/Fre 21.11. klo/uhr 16.30 DER VERLORENE
La/Sam 22.11. klo/uhr 14.00 DAS WIRTSHAUS IM SPESSART
Pe/Fre 28.11. klo/uhr 16.30 HAIE UND KLEINE FISCHE
La/Sam 29.11. klo/uhr 14.00 MEIN SCHULFREUND

SAKSALAINEN ELOKUVA 1945-60
Sain joitakin vuosia sitten tehtäväkseni pitää Columbian yliopistossa luentosarjan aiheesta ”Kansainvälinen elokuva 1960–1965”. Yksi sarjan luennoista käsitteli uutta saksalaista elokuvaa 1970-luvulla, siis aikana, jolloin suuret nimet Fassbinder, Herzog ja Wenders elivät huikeinta luomiskauttaan. Sarjaa valmistellessani totesin hämmästyksekseni, että saksalaisesta elokuvatuotannosta toisen maailmansodan lopusta 1960-luvun puoliväliin oli olemassa todella vähän kirjallista aineistoa – ja sitä vähääkin leimasi avoin vähättely. Mutta työssäni ohjelmistovastaavana ja elokuvatutkijana olen oppinut varsinkin skeptisyyttä elokuvahistorian ”mustia aukkoja” kohtaan: niihin kätkeytyy yleensä enemmän kuin ensi näkemältä vaikuttaa.

Vuosina 1945–1962 tuotetut ensimmäiset länsisaksalaiset elokuvat ovat jääneet varsin vähäiselle huomiolle ja niitä on usein sanottu väheksyvästi ”pappaelokuviksi”. Itse asiassa kuitenkin juuri ne loivat pohjan mittavalle saksalaiselle elokuvateollisuudelle, jonka avulla pian yllettiin ennätyksellisiin kotimaisiin katsojamääriin ja vientilukuihin. Elokuvalla oli ratkaiseva merkitys saksalaisten uuden itsekuvan muotoutumisessa sodan jälkeen. Niissä kuvastuu myös sodan fyysisesti ja moraalisesti raunioittaman yhteiskunnan hämmästyttävä kehitys Adenauerin ajan talousihmeen maaksi. Historiallisten ja sosiologisten näkökohtien ohella kiinnostavia ovat tietenkin itse elokuvat. Saksalainen elokuvatuotanto – samoin kuin amerikkalainen ja päinvastoin kuin ranskalainen – oli painottunut vahvasti genre-elokuviin. Nyt se loi vielä omia lajityyppejään ja määritteli uudelleen jo olemassa olevia. 1950-luku mielletään usein aiheettomasti pelkäksi nk. Heimat-elokuvien ajaksi. Nämä perisaksalaisuutta ilmentävät elokuvat ovat matkakertomuksia, joissa päähenkilö yleensä palaa rakkaalle kotiseudulleen ja joissa kotiseutu — Heimat — edustaa menneen ajan ihanteita ja elämänmuotoa. Näitä matkoja tulisi tarkastella pikemminkin metafyysisinä kuin fyysisinä, ennemmin aikaan kuin paikkaan sidottuina tapahtumaketjuina. Ne symboloivat saksalaisten kaipuuta edes jonkinlaiseen säännönmukaisuuteen fasismin ja sodan aiheuttamien traumojen syövereistä.

Saksalainen elokuvatuotanto, jolla oli ollut suuri vaikutus kansainväliseen rikoselokuvagenreen, synnytti jälleen loistavia teoksia kuten ”Nachts wenn der Teufel kam” (”Piru tuli yöllä”). Hollywoodissa uuteen suosioon nousseet nuorisoelokuvat inspiroivat saksalaisia elokuvantekijöitä luomaan merkkiteoksia,
esim. ”Die Halbstarken” ja „Wenn die Conny mit dem Peter“. Puhumattakaan musikaaleista…

Monet sarjan ohjaajista – kuten Wolfgang Staudte, Helmut Käutner ja Kurt Hoffmann – ovat ehdottomasti lähemmän tutustumisen arvoisia. Mukana on elokuvia myös Fritz Langin, Robert Siodmakin ja Peter Lorren tuotannosta. Kaikki kolme kuuluvat Saksan tunnetuimpiin ohjaajiin ja palasivat menestyksekkään Hollywood-uran jälkeen kotimaahansa. Jotkut sarjan tähdistä taas ponnahtivat maailmanmaineeseen saatuaan elokuvarooleja muista Euroopan maista ja Hollywoodista (mm. Romy Schneider, Gert Fröbe, Hildegard Knef ja Liselotte Pulver).

Sarjan toteuttaminen ei olisi ollut mahdollista ilman ystävieni Klaus Ederin ja Hans Kohlin tietoa, innostusta ja valtavaa työpanosta. Kiitän heitä vilpittömästi siitä, että ”pappaelokuvien” mustaan aukkoon on vihdoin saatu
hieman valoa.

– Richard Peña

Sarjan kokoaja Richard Peña on työskennellyt vuodesta 1988 Lincoln Centerissä New Yorkissa ja toimii myös New York Film Festivaalin ohjelmistojohtajana.
—————-

Terveisin: Juha Elomäki juha.elomaki@elokuvakeskus.fi, 050 359 1357