
11.03.2025 | Helsinki Cine Aasia Twitter Facebook
Helsinki Cine Aasia alkaa tällä viikolla – liput myyvät ennätysvauhtia
(English follows Finnish)
Helsinki Cine Asia -festivaali on esitellyt vuosittain uusien aasialaisten elokuvien parhaimmistoa, joista monet on palkittu Aasian tärkeimmillä festivaaleilla ja Cannesin, Venetsian tai Berliinin elokuvajuhlilla. Näytöspaikkoina toimivat tänä vuonna pääasiassa Finnkino Kinopalatsin suuremmat salit.
Myös tänä vuonna ohjelmisto sisältää tunnettujen ohjaajien, kuten Jia Zhangken, Lou Yen, Ogigami Naokon ja Hong Sang-soon odotettuja uutuuksia ja kansainvälisesti puhuttaneita teoksia, mutta myös nousevaa uutta elokuvaa pienemmistäkin elokuvamaista, kuten Kirgisiasta. Festivaalin fokus on Itä- ja Kaakkois-Aasiassa, sisältäen mm. queer-elokuvaa Vietnamista ja oudon horror-draaman, indonesialaiselle krokotiilifarmille keskittyvän Crocodile Tears.
Erityisteemana on tänä vuonna Etelä-Korea, josta esitellään myös ensimmäisen kultakauden klassikoita Kino Reginassa Helsinki Cine Aasian, Kansallisen audiovisuaalisen instituutin ja Korean Film Archiven yhteistyösarjalla festivaalin molemmin puolin. Lisäksi lauantaina keskustelutilaisuudessa korealaisesta elokuvasta ovat puhumassa Korean Film Archiven ohjelmistosuunnittelija Hwang Min-jin sekä Helsinki Cine Aasian taiteellinen johtaja Eija Niskanen. Varsinaisessa festivaaliohjelmistossa Koreasta nähdään mm. jättinimien tähdittämiä tuotantoja, kuten Hyun Binin kassamenestystä kerännyt sotadraama Harbin, ysärinostalgiaa nostattava Victory ja BTS:n RM:ää kuvaava dokumentti.
Aasian vahvoista elokuvamaista myös Japani on edelleen keskeisessä roolissa. Toimittaja Ito Shiorin omakohtainen dokumentti Black Box Diaries kertoo korkean profiilin raiskaustapauksesta, joka käynnisti Japanin #MeToo-liikkeen. Elokuva oli finalistiehdokas dokumenttielokuvien Oscar-sarjassa. Monille suomalaisille Ruokala Lokki -elokuvastaan ja omintakeisista hahmoistaan tunnettu Ogigami Naoko kuvaa ympyrämuodosta hullaantuvaa taitelijahahmoa elokuvassa Maru. Kiinalaiselokuvissa nousee kiintoisasti esille elokuvamateriaalin uudelleenkäyttö ja Covid-pandemia.
Ohjelmisto ja lipunmyynti festivaalin nettisivuilta
Helsinki Cine Aasian koko ohjelmisto ja lipunmyynti: www.helsinkicineaasia.fi
Liput festivaalin näytöksiin maksavat 12 euroa ja viiden lipun sarjakortti 48€. Keskustelutilaisuuksiin on vapaa pääsy.
Helsinki Cine Aasiaa tukee Helsingin kaupunki, pääyhteistyökumppaneita ovat Finnkino, Cinema Orion, Kino Regina ja Korean Film Archive.
Lisätiedot / haastattelu- ja kuvapyynnöt:
Muru Vähänikkilä / tiedotuspäällikkö
tiedotus@helsinkicineaasia.fi
+358440508867
Press Release – February 25, 2024
Helsinki Cine Aasia Festival Presents a Diverse Program of Contemporary Asian Cinema After Setting New Attendance Record
Helsinki Cine Aasia festival, dedicated to new Asian cinema, will take place again from Thursday to Sunday, March 13–16, 2025. Last year, the festival reached an all-time attendance record, and now in its 13th iteration has expanded both its venue capacity and program.
Helsinki Cine Aasia annually showcases the best of new Asian cinema, featuring many films that have won awards at major festivals in Asia as well as at Cannes, Venice, and Berlin. It is the largest festival in Finland focusing on cinema from outside the Western world.
The opening screening will be held at Cinema Orion, while most of the other screenings will take place in Finnkino Kinopalatsi. In addition to the film programme, open discussion sessions will be held at Kinopalatsi, addressing current topics and themes emerging from the films.
This year’s program includes highly anticipated new films from renowned directors such as Jia Zhangke, Ogigami Naoko, and Hong Sang-soo, as well as internationally discussed titles. Additionally, the festival highlights emerging cinema from smaller film-producing countries such as Kyrgyzstan. The festival’s focus remains on East and Southeast Asia, featuring, for example, queer cinema from Vietnam and an unusual horror-drama, Crocodile Tears, set on an Indonesian crocodile farm.
This year, the festival presents a larger selection of films and a more diverse range of genres, including animation and documentaries.
Key New Films from East and Southeast Asia
A special theme of this year’s festival is South Korea, which will also be represented through a retrospective of golden-age classics at Kino Regina. This special screening series is organized in collaboration with Helsinki Cine Aasia, the National Audiovisual Institute KAVI, and the Korean Film Archive. As part of the series, Korean film scholar Hwang Min-jin will attend as a guest and lead a discussion at Kinopalatsi during the festival.
The main festival program features major South Korean productions, including the war drama Harbin, starring Hyun Bin, the nostalgic ’90s-themed Victory starring K-pop idol Lee Hyeri, and a documentary featuring BTS’s RM. Fans of Hong Sang-soo can look forward to By the Stream, while horror enthusiasts will be intrigued by Exhuma.
The festival’s opening film is the Chinese film Black Dog, set near the Gobi Desert in the year of the 2008 Beijing Olympics. The film, which won the Un Certain Regard award at Cannes last year, offers stunning visual landscapes and includes a special performance by key contemporary Chinese director Jia Zhangke. Jia’s latest film, Caught by the Tides, will also be screened, offering a perspective on filmmaking in COVID-era China using footage from his previous films. The pandemic is also a theme in An Unfinished Film by veteran auteur Lou Ye.
Among Asia’s cinematic powerhouses, Japan remains a central focus. Teki Cometh, which won multiple top prizes at the Tokyo International Film Festival, tells a gripping story of a literature professor’s descent into paranoia. Director Ogigami Naoko, known to Finnish audiences for Kamome Diner and her unique characters, presents Maru, about an artist obsessed with circular shapes.
Japanese animation is well represented, including the charming The Colors Within and the mischievous Ghost Cat Anzu. A highly discussed documentary at the festival is Black Box Diaries by journalist Ito Shiori, a personal account of a high-profile sexual assault case that ignited Japan’s #MeToo movement. The film is a finalist for the Best Documentary Academy Award but has also sparked legal disputes and criticism over unauthorized use of materials.
Program and Ticket Sales on the Festival’s Website
The full Helsinki Cine Aasia program is available on the festival’s website, and ticket sales for the four-day film event will begin on Thursday, February 27, at www.helsinkicineaasia.fi. Tickets for individual screenings cost €12, while a five-ticket pass is available for €48. Entry to the discussion sessions is free.
Helsinki Cine Aasia is supported by the City of Helsinki, with main partners including Finnkino, Cinema Orion, Kino Regina, and the Korean Film Archive.
For more information, interviews, and image requests:
Muru Vähänikkilä / Communications Director
Email: tiedotus@helsinkicineaasia.fi