21.09.2021 | Helsinki Film Festival

Finnish Film Affair tutustuttaa kansainväliset huippuammattilaiset suomalaiseen elokuvaan

Suomen suurin elokuva-alan ammattilaistapahtuma ja kansainvälinen vientifoorumi Finnish Film Affair juhlistaa 10. syntymäpäiväänsä Helsingissä ja verkossa huomisesta alkaen.

Rakkautta & Anarkiaa -elokuvafestivaalin yhteydessä järjestettävä elokuva-alan ammattilaistapahtuma Finnish Film Affair esittelee jälleen kotimaista elokuvaa kansainvälisille vieraille, jotka edustavat tärkeimpiä elokuvien myyntiyhtiöitä, levittäjiä, festivaalien valitsijoita, tuotantoyhtiöitä ja lehdistöä eri puolilta maailmaa. 22.-24.9. järjestettävään tapahtumaan osallistuu 150 kansainvälistä vierasta, joista 60 on paikan päällä Helsingissä. Tapahtuman vieraiden joukossa on ammattilaisia muun muassa Venetsian elokuvajuhlilta, Netflixistä, MUBI-suoratoistoalustalta, Berlinalen elokuvafestivaaleilta sekä elokuva-alan tärkeimpiin julkaisuihin lukeutuvasta Variety-lehdestä.

Kolmipäiväisen tapahtuman ohjelma koostuu tekeillä olevien elokuvaprojektien pitchauspäivästä, paneelikeskusteluista sekä verkostoitumistilaisuuksista. Tapahtuma alkaa vastaanotolla Helsingin kaupungintalolla.

Finnish Film Affairin pitchauspäivässä esitellään 24 kehitteillä tai tuotannossa olevaa suomalaista elokuvaa sekä neljä pohjoismaista projektia. Tämän lisäksi tapahtuman ohjelmistossa esitellään kansainvälisille vieraille 20 suomalaista pitkää elokuvaa, kuten vastikään Venetsian elokuvajuhlilla palkittu Sokea mies joka ei halunnut nähdä Titanicia sekä Cannes- ja Toronto -hitti Guled & Nasra, joka on FFA:n avajaiselokuva ja R&A:n kotimainen gaala.

Paneelikeskusteluissa aiheina ovat muun muassa elokuvien yksityisrahoitus sekä festivaalistrategiointi. Yhteistyössä Audiovisual Producers Finland - APFI:n kanssa järjestettävässä Representation Now! 2.0 - Tools for Moving Forward -tilaisuudessa julkistetaan tilastointi vuonna 2020 julkaistujen suomalaisten elokuvien ja tv-ohjelmien casting-valintojen diversiteetistä. Kuinka monimuotoisesti erilaiset ja erilaisista taustoista tulevat ihmiset ovat edustettuina elokuvien ja tv-sarjojen rooleissa?

Finnish Film Affair perustettiin vuonna 2012 tuomaan suomalaiselle elokuvalle enemmän kansainvälistä näkyvyyttä ja myyntiä. Tapahtumassa on esitelty yli 200 suomalaista elokuvaprojektia kansainväliselle yleisölle, joukossa muun muassa Juho Kuosmasen Hymyilevä mies, Selma Vilhusen Tyttö nimeltä Varpu, Teemu Nikin Armomurhaaja, Suvi Westin Eatnameamet - Hiljainen taistelumme sekä parhaillaan tekeillä oleva Taneli Mustosen The Twin.

Lisätietoja ja pressiakkretiedustelut:

Maria Pirkkalainen, Ohjelmapäällikkö, Finnish Film Affair & Nordic Flair