28.05.2020 | Pirkanmaan elokuvakeskus

Elina Talvensaaren dokumenttielokuva Neiti aika voitti Thessalonikin elokuvajuhlien tuomariston erikoispalkinnon.

Pirkanmaan elokuvakeskus/Aamu Elokuvayhtiö Oy

Vapaa julkaistavaksi 28.5.2020

Tampereen elokuvajuhlilla ja Docpointissa palkittu Neiti aika on voittanut tuomariston erikoispalkinnon Thessaloniki Documentary Film Festivalin International Newcomers -sarjassa. Neiti aika tulee elokuvateattereihin Suomessa 21.8.

Tuomariston lausunnon mukaan Neiti Aika on: "Taiten tehty jalokivi, jonka herkkyys, empaattisuus ja kekseliäs tyyli on varsin liikuttava kokonaisuus. Elokuva pyrkii kauniisti kutomaan yhteen elämän ja kuoleman välistä kuilua valokuvien, esineiden ja muistojen avulla".

Neiti Aika on dokumenttielokuva Sirkka-Liisa Miettisestä, joka kuoli ilman omaisia 98-vuotiaana

Helsingin Kisakylässä. Ohjaaja Elina Talvensaari sattui ostamaan hänen asuntonsa, ja sai sen

mukana naisen koko irtaimiston lankarullista perhealbumeihin. Ei ollut ketään, joka olisi

halunnut ne itselleen. Elinaa kauhistuttaa heittää tavarat pois, koska silloin viimeisetkin merkit

naisen elämästä ovat mennyttä. Hän päättää muistaa naisen. Tavaroiden, kirjeiden ja valokuvien avulla Elina alkaa tutkimaan, kuka tämä mysteerinainen oli. Pikkuhiljaa hänen pitkän elämänsä tapahtumat alkavat avautua. Yhdistämällä tavaroiden kertomaa tietoihin Sirkka-Liisan elämästä Elinalle alkaa selvitä mikä Sirkka-Liisan elämässä on ollut tärkeää. Sirkka-Liisa alkaa tuntua niin läheiseltä, että lopulta osat vaihtuvat: se onkin Sirkka-Liisa joka kertoo mikä Elinan omassa elämässä on tärkeää.

Neiti aika sai maailman ensi-iltansa International Documentary Film Festival Amsterdamissa, jota pidetään maailman arvostetuimpana dokumenttileokuvafestivaalina. Se voitti kriitikon valinta -palkinnon Helsingin Docpointin festivaaleilla ja Kotimaisen sarjan erikoispalkinnon sekä Kirkon Mediasäätiön palkinnon Tampereen elokuvajuhlilla.

Linkki uutiseen Thessaloniki Film Festivalin sivuilla: https://www.filmfestival.gr/en/professionals-b2b-tiff/press/news-press-en/27296-online-22nd-thessaloniki-documentary-festival-the-awards

Lisätiedot:

Tiedotus: Paula Pitkänen, Pirkanmaan elokuvakeskus, paula.pitkanen@elokuvakeskus.fi 040 750 8844

Levitys: Juha Elomäki, Pirkanmaan elokuvakeskus, juha.elomaki@elokuvakeskus.fi 050 412 4137

Tuottaja Emilia Haukka, Aamu Elokuvayhtiö, emilia@elokuvayhtioaamu.fi 050 380 4427