02.04.2020 | Filmikamari

Tiedote: Elokuvateatterit ovat suuremman uhan alla kuin koskaan – lukuisat paikkakunnat ovat vaarassa menettää elokuvateatterinsa

Suomen elokuvateatteriliitto – SEOL ry:n tiedote 2.4.2020

Suomen suosituin kulttuuriharrastus, elokuvissakäyminen, on ollut jo kaksi viikkoa pysähdyksissä.

Suomen kaikki 176 elokuvateatteria 130 paikkakunnalla ovat kiinni. Elokuvateatteri on monen paikkakunnan ainoa kulttuuripalvelu, jossa voidaan nauttia kansainvälisen tason taiteesta ja viihteestä samassa tahdissa maailman suurten keskusten kanssa. Elokuvateatteri on yleensä myös paikkakunnan vähiten julkisesti tuettu kulttuuripalvelu.

Koko maan kattava elokuvateatteriverkosto on vaarassa. Elokuvateatteriala kuuluu niihin toimialoihin, joiden tulot ovat koronan vuoksi lakanneet kokonaan, eikä apua toistaiseksi ole näkyvissä.

– Elokuvateatterit ovat toimineet vastuullisesti ja noudattaneet Suomen hallituksen määräyksiä ja suosituksia sulkea teatterit, toteaa Suomen elokuvateatteriliiton toiminnanjohtaja Tero Koistinen.

Taloudelliset menetykset ovat suuret ja vaikuttavat niin elokuvateattereiden kuin elokuvalevittäjien talouteen dramaattisesti. Elokuvateattereiden sulkeminen vaikuttaa myös suomalaisiin elokuvatuottajiin, joiden suurin tulonlähde on nyt suljettu. Liikevaihdon menetyksen arvioidaan olevan yli 35 miljoonaa euroa, mikäli elokuvateatterit ovat kiinni kolme kuukautta.

– Jos elokuvateattereita ei auteta, on seurauksena elokuvateattereiden kuolemia. Suomalaiset elokuvateatteri ovat lähes pelkästään mikroyrityksiä tai pk-yrityksiä. Hallituksen koronatuet eivät näytä sopivat elokuvateattereille juuri lainkaan, tarvitaan suoria tukia, sanoo Koistinen.

Suomalaisissa elokuvateattereissa on viime vuosina käyty vuosittain 8-9 miljoonaa kertaa. Kotimaisen elokuvan katsojaosuus on Euroopan huippua, joten kun elokuvateatterit ovat vaikeuksissa, on koko kotimainen elokuva kriisissä, johon tarvitaan valtion apua – ja nopeasti.

Lisätietoja:

Aku Jaakkola