20.09.2019 | Helsinki Film Festival

Finnish Film Affairin pääpalkinto Hamy Ramezanin esikoiselokuvalle

Suomen suurin elokuva-alan kansainvälinen ammattilaistapahtuma Finnish Film Affair päättyi torstaina. Kolmipäiväiseen tapahtumaan osallistui yli 400 elokuva-alan ammattilaista 16 eri maasta.

Suomalaisen elokuvan myynti- ja markkinointitapahtuma Finnish Film Affair jakoi viidettä kertaa Best Project Award -palkinnon tapahtuman kansainvälisesti kiinnostavimmalle suomalaiselle projektille. Tänä vuonna palkinnon sai ohjaaja Hamy Ramezanin tuotannossa oleva esikoiselokuva Oasis of Now, joka kertoo turvapaikkaa Suomesta hakevasta iranilaisesta perheestä.

Ohjaajan omiin kokemuksiin pohjaavan elokuvan yhdessä pääosassa nähdään Asghar Farhadin Nader ja Simin: ero (2011) ja The Salesman (2016) -elokuvista palkittu iranilainen näyttelijä Shahab Hosseini. Ohjaaja Ramezan on aikaisemmin palkittu Listen (2014) -lyhytelokuvastaan muun muassa Tribecan elokuvafestivaalilla. FFA:ssa elokuvan esittelivät Aamu-tuotantoyhtiön Jussi Rantamäki ja Emilia Haukka. Parhaillaan kuvattavan Oasis of Now’n levittää Nordisk Film.

Suomen elokuvasäätiön sponsoroima Best Project Award -palkinto on 3 000 euroa voittajaelokuvan kansainväliseen markkinointiin. Elokuva-alan kansainvälisistä ammattilaisista koostuva palkintoraati korosti palkintoperusteluissaan, että koskettavan elokuvan universaalit teemat voivat puhutella katsojia ympäri maailmaa. Raatiin kuuluivat Stine Bomholt-Hansen (LevelK), Tom Abell (Peccadillo Pictures) ja Gyda Velvin Myklebust (The Norwegian International Film Festival Haugesund).

Suomalaisille tekijöille Finnish Film Affair on tärkeä kanava päästä esittelemään hankkeitaan kansainvälisille ostajille ja potentiaalisille yhteistyökumppaneille. Kaiken kaikkiaan tapahtumassa esiteltiin noin 50 suomalaista elokuvaa, joista 24 on tuotannossa tai valmisteilla. Erityistä kiinnostusta tapahtuman liki sadassa kansainvälisessä vieraassa herättivät Oasis of Now’n lisäksi Teemu Nikin (Armomurhaaja) uusi elokuvaprojekti Nimby, ilmastonmuutosteemaa ja H.P. Lovecraftin mystistä kauhua yhdistelevä Sound from the Deep sekä Ulla Heikkilän esikoiselokuva, nuorisokuvaus Eden.

Osana Finnish Film Affairia järjestettävä Nordic Flair -koulutussohjelma jatkuu vielä perjantaina 20. syyskuuta ohjaaja Lone Scherfigin ilmaisella masterclass-tapahtumalla Kino Reginassa. Finnish Film Affair on osa Rakkautta & Anarkiaa -elokuvafestivaalia, jota vietetään Helsingissä 29. syyskuuta asti.

Lisätiedot:
Maria Pirkkalainen, tuottaja, Finnish Film Affair, maria@hiff.fi, +358505448763
Anna Möttölä, toiminnanjohtaja, Helsinki International Film Festival, anna@hiff.fi