10.09.2019 | Helsinki Film Festival

MENESTYKSEKÄS R&A-KIERTUE TUO JÄLLEEN LAATUELOKUVAA YMPÄRI SUOMEN

Rakkautta & Anarkiaa -elokuvafestivaali tuo tänäkin vuonna ohjelmistoaan pääkaupunkiseudun ulkopuolelle R&A-kiertueen muodossa.

R&A-kiertueen elokuvia voi tilata ja esittää ajalla 1.10.2019–30.4.2020. Kiertue-elokuvia voivat tilata maakuntateatterit, elokuvakerhot, erilaiset tapahtumat sekä kuntien kulttuuripalvelut. Elokuvat ovat pääasiassa DCP-formaatissa.

Tänä vuonna kiertueohjelmiston pääpaino on nuorisokuvauksissa ja lasten elokuvissa. Dokumenttielokuvassa ONCE AURORA norjalainen pop-sensaatio Aurora työstää toista albumiaan. Levy-yhtiö odottaa hittejä, mutta nuori artisti haluaa tehdä omannäköistään taidetta. The Wolfpack -dokumentistaan tunnetun Crystal Mosellen ajankohtainen ja kaunis kasvutarina SKATE KITCHEN on elokuva naiseudesta, jonka nuoruuden sielunpaloa tahdittaa skeittilautojen hypnoottinen kehräys. Näyttelijänä paremmin tunnetun Jonah Hillin intensiivinen esikoisohjaus MID90S sukeltaa niin ikään skeittauksen maailmaan ja kumartaa samalla 90-luvun pop-kulttuurille.

Kiertueohjelmistossa on jälleen mukana suomeksi tekstitettyjä elokuvia lapsille. Latvialaisen Edmund Jansonsin ohjaamassa lastenanimaatiossa JACOB, MIMMI JA PUHUVAT KOIRAT serkukset Jacob ja Mimmi käyvät taistoon rakennusurakoitsijaa vastaan. Hayao Miyazakin TUULEN LAAKSON NAUSICAÄ on upea animeklassikko, jonka menestyksen rohkaisemina Miyazaki ja Isao Takahata perustivat Studio Ghiblin. Nyt elokuva tekee paluun Suomen kankaille digitalisoituna versiona ja se on saatavilla suomeksi tekstitettynä. Perinteinen PULPETTIKINON LYHYTELOKUVANÄYTÖS tarjoaa jälleen kaikkein pienimmille elokuvanystäville hurmaavan kattauksen eurooppalaista animaatiota.

Pohjoismaista laatuelokuvaa ohjelmistossa edustaa tämänvuotista Pohjoismaiden neuvoston elokuvapalkintoa tavoitteleva A WHITE, WHITE DAY. Islannin kiinnostavimpiin ohjaajiin kuuluvan Hlynur Pálmasonin (Winter Brothers, R&A 2017) psykologinen kostotarina kertoo leskeksi jääneestä poliisipäälliköstä, joka saa tietää edesmenneen puolisonsa uskottomuudesta.

Kiertueella nähdään myös maaliskuussa 90-vuotiaana menehtyneen Agnès Vardan viimeiseksi jäänyt työ. Dokumenttielokuva VARDA BY AGNÈS on kuin mestarikurssi tai viimeinen kirje faneille ja elokuvan ystäville.

Kiertueesta kiinnostuneet tahot voivat hakea näytöksen järjestäjäksi osoitteessa hiff.fi/kiertue/osallistuminen/ tai ottamalla suoraan yhteyttä kiertueen tuottajaan, Veera Kotilaan. Kaikki varmistuneet kiertue-elokuvat löytyvät osoitteesta hiff.fi/kiertue/ohjelmisto

LISÄTIEDOT:
Veera Kotila