12.04.2019 | Pirkanmaan elokuvakeskus

Veeran maaginen elämä Espoo Cinéssa ja elokuvateatteriensi-illassa 23.8.

Komeasti kansainvälisillä valkokankailla kiertävä Veeran maaginen elämä ensi kertaa valkokankaalle kotimaassa Espoo Ciné 2019 -elokuvajuhlilla kotimaisena juhlaelokuvana.

Tiedote 12.4.2019

Pirkanmaan elokuvakeskus & Making Movies Oy

Paljon kansainvälistä huomiota ja kiitosta saanut The Magic life of V, suomeksi Veeran maaginen elämä, on suomalainen dokumenttielokuva, jonka maailman ensi-ilta oli Sundance-elokuvafestivaaleilla Yhdysvalloissa tammikuussa ja Euroopan ensi-ilta Berliinin elokuvafestivaaleilla helmikuussa. Näiden lisäksi elokuva on jo nähty kevään aikana useilla kansainvälisillä festivaaleilla, joissa sitä on kuvailtu kauniiksi, voimaannuttavaksi ja humanistiseksi elokuvaksi. Elokuvan ensi esitys kotimaassa tapahtuu Espoo Cinén kotimaisena juhlaelokuvana gaalanäytöksessä 9.5.

Veeran maaginen elämä kotimaisiin elokuvateattereihin loppukesällä - ensi-ilta 23.8.

Veeran maaginen elämä on vahva kuvaus nuoresta naisesta, joka on päättänyt löytää itselleen oikeat työkalut lapsuuden traumojen selättämiseen päästäkseen eroon vihasta, jota vanhemman alkoholismi ja siitä seuranneet ongelmat ovat häneen koteloineet.

Huomiota ansaitseva vaikea aihe lapsuuden traumojen käsittelemisen haasteista on tässä hienossa dokumenttielokuvassa puettu muotoon, joka on hengeltään varsin positiivisen. Elokuva on aito kuvaus siitä, miten nuoren ihmisen oma vahva tahto selviytyä tarjoaa lähtökohdan traumojen käsittelemiseen, kun sitä ei tarvitse tehdä yksin. On mahdollista oppia luottamaan toiseen ihmiseen - uudestaan.

Lisätietoa tekijöistä:

Toislav Hristov on ohjannut elokuvan ja käsikirjoittanut sen yhdessä Kaarle Ahon kanssa. Elokuvan ovat tuottaneet Aho ja Kai Nordberg/Making Movies Oy. Elokuva on suomalais-tanskalais-bulgarialainen yhteistuotanto ja se on kuvattu Suomessa, Puolassa ja Bulgariassa. Making Movies Oy tunnetaan mm. Klaus Härön elokuvista Tuntematon mestari ja Miekkailija, sekä Selma Vilhusen elokuvasta Tyttö nimeltä Varpu.

Tonislav Hristov on bulgarialaissyntyinen, Suomeen muuttanut, Suomessa opiskellut ja uransa luonut elokuvaohjaaja. Veeran maaginen elämä on hänen kuudes pitkä dokumenttielokuvansa. Hänen edellinen elokuvansa Hyvä postimies esitettiin Sundancen elokuvafestivaalien kilpasarjassa ja se valittiin samana vuonna (2017) ehdolle Euroopan elokuvapalkinnon saajaksi.

Suomessa Veeran maaginen elämä saa ensi-iltansa elokuussa 2019 ja sen kotimaan levittäjänä toimii Pirkanmaan elokuvakeskus.

Elokuvan trailer: h https://www.youtube.com/watch?v=hsIiCn7L6fw&feature=youtu.be

Pressimateriaalit /Filmikamarin pressipalvelu: www.filmikamari.fi,käyttäjätunnus: press ja ssana: noutaja > Veeran maaginen elämä

Screeneri – linkki elokuvaan: paula.pitkanen@elokuvakeskus.fi.

Lisätiedot:

Tiedotus: Paula Pitkänen, Pirkanmaan elokuvakeskus, paula.pitkanen@elokuvakeskus.fi 040 7508844

Levitys: Juha Elomäki, Pirkanmaan elokuvakeskus, juha.elomaki@elokuvakeskus.fi 050-412 4127

Making Movies: Kaarle Aho, tuottaja, kaarle.aho@mamo.fi 040-725 3936