26.02.2019 | Helsinki Cine Aasia

Helsinki Cine Aasia 2019 festivaalilla saa Suomen ensi-iltansa 18 itä- ja kaakkoisaasialaista elokuvaa

Helsinki Cine Aasia (14.–17.3.2019) on Suomen ainoa aasialaisen nykyelokuvan festivaali. Tänä vuonna festivaalilla nähdään monipuolinen ja laadukas kattaus elokuvia 11 eri maasta.

Helsinki Cine Aasian 2019 avajaiselokuvana nähdään japanilaisen Shuichi Okitan Mori, The Artist’s Habitat (Mori no iru basho, 2018). Elokuva perustuu kotimaassaan erittäin arvostetun, edesmenneen taiteilija Morikazu Kumagain henkilöön. Okita piirtää Kumagaista ja hänen lähipiiristään rauhallisesti etenevän ja tarkkanäköisen kuvan, jota sävyttävät ohjaajalle tyypilliset hyväntahtoiset komedialliset mausteet. Shuichi Okita saapuu myös Helsinki Cine Aasian vieraaksi ja on tavattavissa elokuvansa näytöksien yhteydessä.

Festivaalin ohjelmiston toinen taiteilijamuotokuva on Kazuya Shiraishin Dare to Stop Us (Tomerareru ka, oretachi o, 2018), joka pohjautuu japanilaisen elokuvan kauhukakaran Koji Wakamatsun (1936–2012) ja hänen oppilastensa elämään aikana, jolloin Wakamatsun eroottisista ja kapinallisista elokuvista tunnettu tuotantoyhtiö oli menestyksensä huipulla. Tosielämän yhteyksiä on läsnä myös hongkongilaisen Derek Chiun intohimoprojektissa No. 1 Chung Ying Street (2018), joka sijoittuu kahteen eri aikakauteen: vuoden 2014 Hongkongin sateenvarjovallankumouksen jälkimaininkeihin sekä vuoden 1967 mellakoihin. Elokuva on poliittinen kuuma peruna, ja Chiu kamppaili pitkää löytääkseen sille rahoittajia ja näyttelijät. Kiinan, Hongkongin sekä Taiwanin suhteita pohditaan festivaalin aikana myös keskustelutilaisuudessa, jossa on vieraana Ulkopoliittisen instituutin tutkija Jyrki Kallio

Helsinki Cine Aasia juhlii aasialaisen elokuvan nousevia uusia kykyjä

Helsinki Cine Aasian 2019 ohjelmistossa on peräti kolme elokuvaa ohjaajilta, jotka ovat ehdolla parhaan uuden ohjaaja kategoriassa Aasian elokuva-akatemian palkintogaalassa.

Japanilaisen Shinichiro Uedan zombielokuvan filmaamisesta kertova vallaton metaelokuva One Cut of the Dead (Kamera o tomeru na!, 2017) on ollut kotimaassaan yleisömenestys ja voittanut myös kriitikot puolelleen. Venetsian elokuvajuhlilla Orizzonti-palkinnon saanut thaimaalaisen Phuttiphong Aroonphengin ensiohjaus Manta Ray (Kraben r?hu, 2018) puolestaan on kerroksellinen kuvaus identiteetistä ja ystävyydestä. Ohjaaja itse on omistanut elokuvan Thaimaassa karuista kohtaloista kärsiville Myanmarin Rohingya-pakolaisille. Rohingya-vähemmistön tilanteesta järjestetään festivaalilla myös keskustelutilaisuus, jossa ovat vieraina Amnesty Internationalin Anu Tuukkanen ja Timo Kuronen Siemenpuu-säätiöstä.

Singaporelaisen Yeo Siew Huan elokuvassa A Land Imagined (Huan tu, 2018) unettomuudesta kärsivä poliisi yrittää selvittää kadonneen kiinalaisen siirtotyöntekijän kohtaloa. Yeo on kutsunut siirtotyöntekijöitä singaporelaisen nyky-yhteiskunnan sokeaksi pisteeksi: kansakunnan vauraus on rakennettu heidän työllään vaikka he ovat arjessa monelle täysin näkymättömiä. Yeo valmisteli elokuvaansa kolme vuotta ja haastatteli tarinan taustoittamiseksi useita siirtotyöntekijöitä.

Tunnettuja tekijöitä ja aasialaisen elokuvan vuoden parhaimmistoa

Helsinki Cine Aasiassa nähdään myös tuoreimpia elokuvia useilta tekijöiltä, jotka ovat jo vakiinnuttaneet paikkansa aasialaisen elokuvan huipulla. Filippiiniläisen Brillante Mendozan dokudraama Alpha – the Right to Kill (2018) kuvaa Manilan kaduilla käytävää raakaa huumesotaa ja sen vaikutuksia lain molemmin puolin eläviin päähenkilöihinsä. Japanilainen tunnustettu kulttiohjaaja Shinya Tsukamoto puolestaan tekee paluun Helsinki Cine Aasia -festivaalille uudella sodanvastaisella samurai-draamallaan Killing (Zan, 2018). Masaaki Yuasan hallusinogeeninen romanttinen komedia, Night is Short, Walk on Girl (Yoru wa Mijikashi Aruke yo Otome, 2017), palkittiin Japanissa vuoden parhaan animaation palkinnolla.

Indonesian kenties tunnetuimman ohjaaja Gavin Nughoron viimeisin elokuva, Memories of My Body (Kucumbu tubuh indahku, 2018), on kasvukertomus ja tutkielma sukupuoli-identiteetistä neljässä näytöksessä. Nughorolle tyypilliseen tapaan elokuvassa yhdistyvät esteettisyys ja poliittinen kommentaari. Hieman samanlaista tematiikkaa käsittelee myös amerikan-vietnamilainen Leon Le huimaavan kauniissa esikoispitkässään Song Lang (2018). Kahden miehen – velkojen perijän ja näyttelijän – rakkaustarina sijoittuu paitsi 1980-luvulle myös vietnamilaisen oopperan Cai Luongin maailmaan.  Itä- ja Kaakkois-Aasian alueella on laaja ja monipuolinen tanssin ja teatterin kirjo, joiden suhteesta elokuviin järjestetään festivaalilla keskustelutilaisuus. Aiheesta on keskustelemassa Aasian esittäviin taiteisiin laajasti perehtynyt ja niistä lukuisia kirjoja julkaissut tutkija ja kriitikko Jukka O. Miettinen.

Ohjelmistoon on lisäksi valittu kaksi kiinalaisen elokuvan merkkiteosta viime vuodelta. Ohjaaja Bi Ganin elokuva Long Day’s Journey Into Night (Diqiu zuihou de yewan, 2018) on Cannesissakin huomiota herättänyt unenomainen art house filmi, joka sijoittuu Kiinan alamaailmaan. Elokuvan kerrontaa tukee yllätyksellinen yhdistelmä 2D- ja 3D-kuvaa. Ohjaaja Hu Bon ensimmäiseksi ja ainoaksi pitkäksi elokuvaksi jäänyt An Elephant Sitting Still (Da xiang xi di er zuo, 2018) puolestaan on Kiinan pohjoisseudulle sijoittuva melankolinen ja vangitseva kuvaus yhdestä päivästä neljän ihmisen elämässä heidän ongelmineen ja toiveineen. Ohjaaja teki itsemurhan vain 29 vuoden iässä saatuaan elokuvansa valmiiksi. Elokuva on voittanut lukuisia palkintoja, mukaan luettuna Berlinalen 2018 kriitikkopalkinnon.

*****

Helsinki Cine Aasian koko 2019 ohjelmistoon voi tutustua festivaalin verkkosivuilla. Kaikissa elokuvissa on tekstitys englanniksi.

Helsinki Cine Aasian liput tulevat myyntiin torstaina 28.2.2019 festivaalin verkkosivuilla. Liput maksavat 10 euroa, sarjakortti (5 lippua) on 45 euroa ja lippu vauvakinoon maksaa 7,50 euroa. Festivaalin aikana lippuja voi ostaa myös elokuvien esityspaikoilta Korjaamo Kinosta, Orionista ja Kino Reginasta.

Lisätiedot, haastattelupyynnöt ja media akkreditoitumiset:

tiedotus@helsinkicineaasia.fi

Anu Kultalahti +358 (0) 40 2139329