23.08.2018 | Blue Sea Film Festival

Tommi Korpela: "Suomen sympaattisin ja lämminhenkisin elokuvafestivaali!"

Elokuvatähdet onnittelevat ja kiittävät 25. juhlavuottaan viettävää Rauma Blue Sea Film Festivalia.

Vuonna 1994 Rauman Elokuvakerho ry täytti 25 vuotta, minkä kunniaksi kerho päätti järjestää ensimmäiset raumalaiset elokuvafestivaalit. Tuolloin ei järjestäjien mieleen juolahtanutkaan, että vuonna 2018 tapahtuma eläisi edelleen ja Sinisen Meren Elokuvajuhlat, Rauma Blue Sea Film Festival, järjestettäisiin jo 25. kerran.

Valtakunnalliselle yleisölle suhteellisen tuntemattomat elokuvajuhlat ovat muodostuneet paitsi länsirannikkolaisen leffayleisön kesäiseksi kiintotähdeksi, myös kotimaisten elokuvatekijöiden lempipaikaksi, mitä tulee niin katsojien kuin kollegoidenkin kohtaamiseen.

Mari Rantasila: ”Yksi Suomen parhaista elokuvajuhlista!”

Festivaaleille oman muistinsa mukaan tänä vuonna jo ainakin viidettä kertaa saapuva Mari Rantasila kertoo pitäneensä Blue Sea Film Festivalia aina yhtenä Suomen parhaista elokuvajuhlista kolmesta eri syystä.

– Ensinnäkään lyhytelokuvakilpailusta ja muutamista pienistä palkinnoista huolimatta kilpaileminen ei määrittele festarin tunnelmaa, joten väärällä tavalla jännittynyt kilpailuhenki puuttuu tapahtumasta. Sen ansiosta tunnelma täyttyy leppoisista kohtaamisista, Rantasila avaa.

– Toiseksi Raumalla pyritään aina ottamaan ohjelmistoon ulkomaisten lisäksi mahdollisimman paljon kotimaisia elokuvia, mitä arvostan.

Pikkaisen sivussa suurten kaupunkien ja suurten elokuvafestivaalien humusta on Rantasilan mukaan elokuvantekijän hyvä olla.

– Kolmanneksi Rauman kokoisessa kaupungissa ei olla niinkään ammattilaisten kesken tarkastelemassa toisiaan, vaan paikalla on elokuva-alan ulkopuolisia tavallisia ihmisiä tutustumassa maan elokuvakirjoon ja kulttuuriin. Toki Raumalla saa ammattilainenkin kotimaisesta tarjonnasta hyvän kokonaiskuvan, kiittelee Rantasila.

– Tietysti alakeskeisiäkin leffafestareita tarvitaan – elokuva-alan ihmisten on tavattava toisiaan ja vaihdettava ajatuksia – mutta tällaiset yleisön elokuvajuhlat ovat myös yhtä tarpeen, koska elokuvia tehdään nimenomaan katsojille. Rauman tapahtuma on elokuvakerhomainen kansan leffafestari.

Rantasila löytää niin tapahtumasta kuin itse tapahtumakaupungistakin runsaasti kehuttavaa.

– Lisäksi Raumalla on ollut paras paneelikeskustelu, jossa olen koskaan ollut mukana – paneeli saatiin toimimaan, vaikka keskustelijoita oli suuri määrä, ja paikalla oli myös miehiä kuuntelemassa asiaa naisten asemasta elokuvissa, Rantasila muistelee.

– Raumalla on sitä paitsi ihana pyöriä – kaupungilla on sen verran kokoa, että siellä kohtaa ihmisiä sekä elokuva-alalta että yleisöstä, mutta tarpeeksi pieni, jotta siellä pystyy halutessaan liikkumaan myös aivan omissa oloissaan.

Rantasila edustaa festivaaleilla tänä vuonna kahta elokuvaa, toista ohjaajana ja toista näyttelijänä, kun ohjelmistossa nähdään sekä hänen ohjaamansa Puluboin ja Ponin leffa (2018) että Inari Niemen ohjaama aikuisten hyväntuulinen draamakomedia Joulumaa (2017).

Aleksi Mäkelä: “Lisää tekee mieli!”

Joulumaassa nähdään myös Tommi Korpela, joka on lisäksi pääosassa festareilla esitettävässä elokuvassa Ikitie (2017). Ikitie on yksi viime vuoden puhutuimmista ja palkituimmista kotimaisista elokuvista. Alkuperäisistä aikomuksista ja festivaalitiedotuksista poiketen Korpela ei valitettavasti pääse Blue Sea Film Festivaleille paikalle tänä vuonna, ja haluaakin siksi onnitella tapahtumaa etänä.

– Lämpimät onnittelut 25-vuotiaalle Rauman elokuvafestivaalille! Korpela toivottaa, ja jakaa samalla oman kokemuksensa leffajuhlista:

– Suomen sympaattisin ja lämminhenkisin elokuvafestivaali puolustaa tärkeää paikkaansa suurempien festivaalien rinnalla. Rauman elokuvafestivaali on tekijälle aina ammatillisesti voimaannuttava ja sydäntä lämmittävä kokemus.

Yleisön suosikkileffoja pitkän liudan ohjanneen Aleksi Mäkelän elokuvista nähdään Raumalla tänä vuonna 95 (2017), joka esitetään erikoisnäytöksessä festivaalin avajaispäivänä urheilubaari Tifosissa. Myös Mäkelä on tämänvuotisen festivaalin ajan kiinni työkiireissä toisaalla, mutta toivoo kaikkien tapahtumaan osallistujien juhlistavan 25. elokuvajuhlia hänenkin puolestaan.

– 25. Voi taivas, mikä ikä. Itse olin siinä iässä saanut juuri Jussi-patsaan, mutten vielä kutsua Raumalle. No, onneksi pääsin Raumalle kuusitoista vuotta myöhemmin ja hyvä niin! Mäkelä huokaisee.

– Pari kertaa olen Raumalla nauttinut tunnelmasta ja lisää tekee mieli. Nyt juhlikaa, niin minä ainakin täällä kuvauksissa.

25 kertaa elokuvajuhlat

Blue Sea Film Festivalin nykyäänkin oleellisimmat elementit ovat olleet mukana festareiden alusta alkaen: elokuvia kaikkien makuun ja kaikille ikäryhmille; lyhytelokuvakilpailu Baltic Herring; Kampela-palkinto elokuvakulttuurin hyväksi tehdystä työstä; ja elokuvantekijöitä kertomassa leffoistaan. Vain idea meriaiheisten elokuvien runsaasta esittämisestä kuihtui muutaman vuoden jälkeen, vaikka jäikin luomaan tunnelmaa merenrantakaupungin oman festivaalin nimeen.

Sinisen Meren Elokuvajuhlien vuosien mittaan mahtuu monenlaista: tuhansia näytöksiä, aina pohjoismaista uutta elokuvaa, vuoden parhaat kotimaiset yhdessä koossa, elokuvastaroja, sirkusteltta- ja torileffoja, raumankielelle simultaanitulkattuja leffoja, elokuvakasvatusta ja -työpajoja, poikki- ja katkitaiteellista ohjelmaa – ynnä paljon muuta.

Tulevana viikonloppuna jatketaan elokuvien ilotulitusta. Juhlavuoden kunniaksi festivaaleilla esitetään yhteistyössä Risto Jarva -seuran kanssa Itsenäisen Suomen lyhytelokuvia Tervanpoltosta Rocky VI:een ilmaisnäytöksenä lauantaina. Mykkäelokuvaosuudet säestävät laulaja-lauluntekijä Lau Nau ja muusikko Topias Tiheäsalo. Lau Nau on myös säveltänyt musiikin mykkäelokuviin. Tapahtuman juontaa Risto Jarva -seuran puheenjohtaja, ohjaaja Ville Suhonen.

Pohjoismaat ovat perinteisesti esillä ja nyt teemamaa on Ruotsi. Ruotsin elokuvamaailman tiivistää elokuvatutkija Kimmo Laine festivaalin käsiohjelmasta löytyvässä jutussaan Ruotsalainen elokuva kultakaudesta kultakauteen. Mukaan teemakeskusteluun voi osallistua niinikään lauantaina.

Ingmar Bergmanin syntymästä tulee tänä vuonna kuluneeksi 100 vuotta. Sen kunniaksi Blue Sea Film Festival esittää Syyssonaatin (1978), yhden Bergmanin mestariteoksista. Lisäksi festivaaleilla on nähtävissä Jörn Donnerin dokumentti Bergmanista.

Toinen teema vuoden 2018 festareilla on erityisryhmät. Blue Sea Film Festival on monena vuonna esittänyt erityisryhmien itse tekemiä elokuvia. Niin tänäkin vuonna. Lisäksi festivaalilauantaina käydään yhteistä keskustelua otsikolla Erityisesti omin elokuvin. Vammaisista ja muista erityisryhmistä tehdään elokuvia, mutta millaisia ovat erityisryhmien omaehtoiset elokuvat? Mikä merkitys on yhteisöelokuvien tekemisellä ihmisille, jotka toimivat yhteisöiden rajamailla ja normaaliyhteisöiden ulkopuolella? Ovatko erityisryhmien omat elokuvat erityistaidetta vai taidetta meille kaikille taviksille

Rauman kulttuuritapahtumien täyteisen Superelokuun päättää siis sininen loiskunta: lahjomattomat elokuvat, joita hengitetään festivaaleilla yhdessä, tavoitteena ymmärtää elämän kirjoa hiukkasen paremmin.

Lisätietoja elokuvista, vieraista, ohjelmasta, aikataulusta, tapahtuman historiasta ynnä muusta löydät festivaalin käsiohjelmasta ja kotisivuilta osoitteesta www.blueseafilmfestival.net .

XXV  Blue Sea Film Festival toivottaa yleisön ja median tervetulleeksi elokuvien lumoavaan maailmaan Vanhan Rauman idylliin!

TIEDUSTELUT

Merja Valkoja, Rauman Elokuvakerhon pj.

merja.valkoja@pp.inet.fi

Tarmo Hotanen, ohjelmisto ja Baltic Herring-kilpailu

tarmo.hotanen@gmail.com

LEHDISTÖN AKKREDITOINTI

www.blueseafilmfestival.net/x/media/akkreditointi

RAUMA BLUE SEA FILM FESTIVAL -KOTISIVU

Elokuvat, vieraat, ohjelma, aikataulu, historiaa, yms.

www.blueseafilmfestival.net

Oikeus ohjelmistonmuutoksiin pidätetään.