13.06.2018 | Blue Sea Film Festival

Huippukattaus laatuelokuvia Rauma Blue Sea Film Festivaleilla 23.–26.8.2018

25. Sinisen meren elokuvajuhlien tämänvuotisen tapahtuman teemamaana on Ruotsi. Festivaaleilla esitetään myös kotimaisia ja eurooppalaisia elokuvia ja perehdytään elokuvakasvatukseen.

25. Sinisen meren elokuvajuhlien tämänvuotisen tapahtuman teemamaana on Ruotsi. Festivaaleilla esitetään myös kotimaisia ja eurooppalaisia uutuuselokuvia, perehdytään elokuvakasvatukseen ja tarjotaan yleisölle ilmaisnäytös 25. juhlavuoden kunniaksi. Perinteen mukaisesti paikalla jaetaan myös Baltic Herring -lyhytelokuvapalkinto ja nähdään runsaasti kotimaisia elokuvantekijöitä. Elokuvajuhlien keskustelutilaisuudessa puhutaan erityisryhmistä kertovista elokuvista.

Uutta ruotsalaista sekä Bergmania

Tämän vuoden elokuvajuhlien teemamaa on Ruotsi, jossa on ollut melkoinen elokuvavuosi. Raumalla nähdään kuluneen vuoden ruotsalaismenestyjät The Square (2017), Saamelaisveri (2016) ja Mansikkamaa (2017). Ruben Östlundin satiiri The Square palkittiin Cannesissa 2017 Kultaisella palmulla. Amanda Kernellin Saamelaisveri julistettiin saamelaiskuvausten klassikoksi ja palkittiin parhaan pohjoismaisen elokuvan Dragon-palkinnolla Göteborgin elokuvajuhlilla.  Wiktor Ericssonin ohjaaman Mansikkamaan kuvausta ruotsalaisesta kesästä on verrattu muun muassa Roy Anderssonin klassikkoon vuodelta 1970, teinirakkauden kuvaukseen En kärlekshistoria. Kaikkia näitä kolmea elokuvaa yhdistää myös eriasteinen yhteiskuntakriittisyys sekä ruotsalaisten sosiaalisen omantunnon kaivelu suhteessa vähemmistöihin ja köyhiin, Mansikkamaan tapauksessa vierastyöläisiin.

Ingmar Bergman täyttäisi tänä vuonna 100 vuotta: festivaali juhlistaa hänen muistoaan esittämällä Bergmanin elokuvan Syyssonaatti (Höstsonaten, 1978). Lisäksi Raumalla nähdään Jörn Donnerin ystävästään ohjaama, toukokuussa ensi-iltansa saanut dokumentti Ingmar Bergmanin muisto (Minnet av Ingmar Bergman, 2018).

Uutta pohjoismaista parhaimmistoa ja Ikkuna Eurooppaan

Rauma Blues Sea Festivalin pohjoismaisia elokuvia esittelevässä sarjassa on mukana harvinaisuus, färsaarelainen elokuva Dreams by the Sea (Dreymar við havið, 2017). Sakaris Stórán ohjaama toiveikas kasvutarina on kuvattu Färsaaren upeissa maisemissa. Norjalaispakistanilaisen ohjaajan Iram Haqin omaelämäkerrallinen tarina Mitä meistä puhutaan (2017) kuvaa kulttuurien yhteentörmäystä teinitytön tarinan kautta. Tanskasta festareille tulee kohua herättänyt Christian Tafdrupin elokuva Kauhea nainen (2017).

Elokuvajuhlien eurooppalainen ikkuna avautuu tänä vuonna muun muassa Puolaan, Unkariin ja Venäjälle. Vincent van Goghin tarina, maailman ensimmäinen kokonaan maalattu elokuva Loving Vincent (2017) koostuu 65 000 öljyvärimaalauksesta, jotka on tehty 150 taiteilijan voimin.  Puolalais-englantilaisen yhteistuotannon ovat ohjanneet Dorotea Kobilea ja Hugh Welchman

Unkarilaisen Ildikó Enyedin ohjaama, Berliinin elokuvajuhlilla 2017 pääpalkinnon voittanut elokuva Kosketuksissa (2017) puolestaan kertoo oudon rakkaustarinan teurastamolla ja on todellinen helmi. Venäläisen Andrei Zvjagintsevin elokuva Rakkautta vailla (2017) on koskettava kuvaus nyky-Venäjästä ja samalla yhden perheen tragediasta. Sarjan toinen venäläinen, Boris Hlebnikovin Arytmia (2017) on nimetty ”sote-elokuvaksi”: asiakkaat on pelastettava hinnalla millä hyvänsä. Ja brittiläis-ranskalainen poliittinen satiiri The Death of Stalin (2017) vie meidät vuoden 1953 Neuvostoliittoon:  ”Hervoton hybridi komediaa, salamadialogia ja synkän historian dramatisointia.” (HS)

Erityisryhmien elokuvia

Erityisryhmien elokuvat nousevat toiseksi bluukkareiden teemaksi. Valkokankaalla nähdään muun muassa Jukka Kärkkäisen ja J-P Passin dokumentti Tokasikajuttu (2017), joka kertoo Pertti Kurikan Nimipäivät -bändin viimeisistä vuosista. Ohjaaja Jukka Kärkkäinen saapuu festivaalin vieraaksi. Raumalle elokuvastaan kertomaan saapuu myös ohjaaja Aleksi Puranen, joka esittelee dokumenttielokuvansa Wheels of Freedom (2018), tarinan Ville Jaarannon rohkeasta matkasta sähköpyörätuolilla Euroopan halki. Mukana on tietysti myös satakuntalaista tuotantoa: Ari Impolan MEKA-TV:n erityisryhmien elokuvien aarrearkku. Impola on palkittu uraauurtavasta työstään useaan otteeseen lukuisin eri palkinnoin. Teemasta järjestetään festivaalilla myös keskustelutilaisuus yhteistyössä Satakunnan Elokuvakeskuksen ja Kynnyskinon kanssa.

Kotimaiset elokuvat perinteisesti tekijävieraineen

Arto Halonen tuo festareille elokuvansa  The Guardian Angel – Suojelusenkeli (2018). Myös Armomurhaajan (2017) ohjaaja Teemu Nikki saapuu Raumalle esittelemään elokuvansa, samoin Kyrsyä-elokuvan (2017) ohjaaja Roope Olenius yhdessä pääroolin esittäjä Veera W. Vilon kanssa. Heikki Kujanpää taas tulee kertomaan elokuvastaan Suomen hauskin mies (2018). Elokuussa 2018 ensi-iltansa saava lastenelokuva Puluboin ja Ponin leffa esitetään festareilla ja ohjaaja Mari Rantasila on tietysti mukana kuvioissa. Muita kotimaisia uutuusleffoja festivaaliohjelmistossa ovat Ikitie (2017), Hevi reissu (2018), Joulumaa (2017), Supermarsu (2018), Kääntöpiste (2018) ja Viulisti (2018).

Kotimaisista dokumenttiuutuuksista nähdään muun muassa Virpi Suutarin palkittu Yrittäjä (2018), Tapio Kalliomäen vuoden 1918 tapahtumista kertova Tie Tampereelle 1918 (2018) sekä Rax Rinnekankaan draamallinen dokumentti Maailman viimeinen kirjakauppa (2017), josta festivaalin vieraaksi saapuu näyttelijä Kaisa Kukkola.

25. juhlavuoden ilmaisnäytös: lyhytelokuvaspesiaali

Risto Jarva -seura on koostanut näytöksellisen itsenäisen Suomen lyhytelokuvan klassikoita otsikolla Tervanpoltosta Rocky VI:een. Elokuvat ovat vuosilta 1918–1986 ja ne tulee Raumalle esittelemään Risto Jarva -seuran puheenjohtaja, ohjaaja Ville Suhonen.

Näytöksen mykkäelokuviin musiikin on säveltänyt Laura Naukkarinen eli Lau Nau, joka myös säestää elokuvat yhdessä Topias Tiheäsalon kanssa. Näytös on ilmainen, tervetuloa!

Pedapäivä on CinEd-koulutusta

Elokuvakoulutusta yhteistyössä IhmeFilmin kanssa on luvassa jälleen kerran. Tällä kertaa perehdytään CinEd-toimintaan (www.cined.eu/fi). CinEd edesauttaa Euroopan lapsille ja nuorille suunnattujen elokuvakasvatusaktiviteettien hyödyntämistä cined.eu-alustansa avulla.

24. Baltic Herring -lyhytelokuvakilpaillu

24. Baltic Herring on Itämeren maiden elokuvantekijöille suunnattu lyhytelokuvakilpailu. Kilpailuun on ilmoittautunut 67 elokuvaa kahdeksasta Itämeren maasta. Valtaosa kilpailutöistä on fiktioita, mutta mukaan mahtuu myös animaatioita, dokkareita, kokeellisia elokuvia ja musiikkivideoita. Venäjän ja Suomen lisäksi töitä on saapunut Ruotsista, Eestistä, Latviasta, Liettuasta, Saksasta sekä Färsaarilta.

Varsinaiseen loppukilpailuun valittavat elokuvat valitaan esiraadeissa Tampereella ja Raumalla. Loppukilpailutyöt esitetään yleisölle ja kansainväliselle raadille elokuvajuhlilla torstaina 23. 8. Loppukilpailuelokuvat ovat nähtävissä myös perjantaina 24.8.

Kaikki kilpailuelokuvat osallistuvat pääpalkinnon Golden Baltic Herringin tavoitteluun. ”Silakka-oskarit” jaetaan Blue Sea Film Festivaleilla  lauantaina 25.8., jolloin julistetaan myös yleisöäänestyksen tulos. Itämeren parhaiksi palkitut lyhytelokuvat esitetään lauantaina ja sunnuntaina.

Baltic Herring -kilpailun tuomaristo:
Yyhely Hälvin, Eesti, elokuvaohjaaja, vuoden 2017 Baltic Herring -voittaja
Maikki Kantola, läänintaiteilija
Melina Faka, Kreikka, Raumars-taiteilija
Jonathan Breton, Yhdysvallat, Raumars-taiteilija
Tarmo Hotanen, elokuvatieteen maisteri

Festarileffat esitetään elokuvateatteri Iso-Hannun kolmessa salissa. Liput maksavat 9€/kpl ja festivaalipassi 50€.  Festivaalikeskus on elokuvateatteria vastapäätä ravintola Amarillossa, jonka terassilla esitetään iltaohjelmaa teemalla ”Intiimi ja lämmin”.

XXV  Blue Sea Film Festival toivottaa yleisön tervetulleeksi elokuvien lumoavaan maailmaan Vanhan Rauman idylliin!

TIEDUSTELUT

Merja Valkoja, Rauman Elokuvakerhon pj.

merja.valkoja@pp.inet.fi

Tarmo Hotanen, ohjelmisto ja Baltic Herring-kilpailu

tarmo.hotanen@gmail.com

LEHDISTÖN AKKREDITOINTI

RAUMA BLUE SEA FILM FESTIVAL -KOTISIVU

www.blueseafilmfestival.net

*** Pidätämme oikeuden ohjelmistonmuutoksiin.