Finnkino Oy / UIP ja Malja BTL Oy yhteistyöhön

Tiedote 11.08.2009

Studioyhteistyöllä kohdennettuja markkinointikampanjoita

Elokuvat elävät vahvasti osana suomalaisten vapaa-aikaa. Kävijämäärät kasvavat ja useasta suomalaisesta kaupungista löytyy laadukas ja moderni elokuvateatteri. Vuonna 2009 Finnkinon elokuvateattereissa on vieraillut jo yli kolme miljoonaa katsojaa ja heinäkuu oli lipputuloissa mitattuna kaikkien aikojen paras kuukausi.

Finnkinon teatterilevityksen edustamat studiot (Paramount Pictures, Universal Pictures ja Dreamworks Animation) ovat solmineet sopimuksen Malja BTL Oy:n kanssa studioyhteistyön tarjoamisesta potentiaalisille kumppaneille Suomessa. "Uskon, että elokuvat voivat tuoda arvokasta ja haluttua sisältöä kumppanin kampanjaan. Parhaassa tapauksessa olemme kumppanin kanssa kummatkin edistämässä myyntiä erottuvalla kampanjalla," toteaa Finnkinon teatterilevityksen markkinointipäällikkö Anna Karlsson. Finnkinon teatterilevitys tarjoaa yhteistyöhön teemoiltaan monipuolisia elokuvia, jotka ovat myös kaupallisesti isoja.

Malja BTL Oy:n toimitusjohtaja Miikka Vahtera kiteyttää yhteistyön: ”Studioyhteistyö on aitoa kumppanuutta, sillä vain harvoin kumppanin ja studion välillä liikkuu rahaa”, Vahtera kertoo. Studion kannalta kaupallinen elementti löytyy siitä, että mainostaja nostaa omassa mainonnassaan elokuvan tarinaa esille. Mainostajalle studioyhteistyö tarjoaa mahdollisuuden rakentaa erottuva mainoskampanja maailmanluokan tähtien ympärille. Yhteistyötä helpottaa se, että isojen elokuvien ensi-ilta päivämäärä on ajoissa tiedossa ja studiot tarjoavat kumppaneille laadukasta aineistoa kampanjan tueksi. Jokaisella elokuvalla on selkeät ja tarkat kohderyhmät.

Karlsson ja Vahtera ovat yhdessä valinneet ensimmäiseksi kumppanielokuvaksi Universal-studion uuden, Nancy Meyersin ohjaaman elokuvan It’s Complicated. Elokuva tarjoaa kumppanille mahdollisuuden rakentaa romanttinen ja hauska kampanja menestyvän liikenaisen elämän ympärille. Elokuvan menestystä on varmistamassa luotettava näyttelijäkolmikko: Meryl Streep, Alec Baldwin ja Steve Martin. Elokuvan ensi-ilta on alkuvuonna 2010.

Finnkino:
Vuonna 1986 perustettu Finnkino Oy on Suomen suurin elokuvateatteriketju. Finnkino on laajentunut myös Baltiaan: Viroon, Liettuaan ja Latviaan. Finnkinon teatterit keräsivät vuonna 2008 yhteensä 10,2 miljoonaa katsojaa, joista 4,8 miljoonaa tuli Suomesta.

Vuodesta 1994 Finnkino on kuulunut Rautakirja-konserniin, joka puolestaan siirtyi kokonaan Sanoma-konsernin omistukseen vuonna 2003. Finnkinolla on neljässä maassa kaikkiaan 25 elokuvateatteria, joissa on yhteensä 155 salia. Suomessa paikkakunnat ovat Helsinki, Espoo, Vantaa, Tampere, Turku, Jyväskylä, Kuopio, Lahti, Oulu, Pori ja Rovaniemi.

Finnkino toimii myös elokuvien ja videoiden maahantuojana ja levittäjänä Suomessa ja Baltian maissa.

Malja BTL Oy:
Vuonna 2001 perustettu Malja BTL Oy on jalkauttavaan markkinointiin (below-the-line) ja sponsorointiin erikoistunut mainostoimisto. Yhtiö ja sen lähipiiriyhtiöt työllistävät täysipäiväisesti 10 markkinoinnin ammattilaista sekä osa-aikaisesti noin kuusikymmentä promoottoria valtakunnallisesti.

Yhtiön omistus on operatiivisella johdolla ja yritys on Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL:n jäsen.

Lisätietoja:

Anna Karlsson
Markkinointipäällikkö
puh. 040 527 4734
anna.karlsson[a]finnkino.fi

Miikka Vahtera
Toimitusjohtaja
Puh. 040 560 2995
miikka[a]malja.com