11.01.2019 | Pirkanmaan elokuvakeskus

Tonislav Hristovin uusi elokuva "Veeran maaginen elämä" Berliinin elokuvajuhlien ohjelmistoon

Lehdistötiedote 11.1.2019
Pirkanmaan elokuvakeskus

Making Movies Oy

TONISLAV HRISTOVIN UUSI ELOKUVA BERLIININ ELOKUVAJUHLILLE

Tonislav Hristovin ohjaama ja Making Movies Oy:n tuottama dokumenttielokuva Veeran maaginen elämä (The Magic Life of V) on valittu Berliinin elokuvajuhlien ohjelmistoon. Berliinin 69. elokuvajuhlat järjestetään helmikuussa 2019. Berlinalea pidetään Cannesin ohella Euroopan tärkeimpänä elokuvafestivaalina.

Veeran maaginen elämä esitetään festivaalin Generation -sarjassa. Berliinin esitys tulee olemaan elokuvan Euroopan ensi-ilta. Maailman ensi-iltansa Veeran maaginen elämä saa Sundancen elokuvafestivaaleilla Yhdysvalloissa tammikuun lopulla.

Suomessa elokuva saa ensi-iltansa elokuussa 2019 ja sen kotimaan levittäjänä toimii Pirkanmaan elokuvakeskus

Veeran maaginen elämä on suomalais-tanskalais-bulgarialainen yhteistuotanto. Se kertoo nuoresta suomalaisesta naisesta, joka pyrkii larppaamisen (live-roolipelaaminen) avulla auttamaan itseään ja kehitysvammaista veljeään kohtaamaan perheensä menneisyyden haamut. Elokuva on kuvattu Suomessa, Puolassa ja Bulgariassa.

Hristov on käsikirjoittanut sen yhdessä Kaarle Ahon kanssa ja elokuvan ovat tuottaneet Aho ja Kai Nordberg/Making Movies Oy. Making Movies Oy tunnetaan mm. Klaus Härön elokuvista Tuntematon mestari ja Miekkailija, sekä Selma Vilhusen elokuvasta Tyttö nimeltä Varpu.

Tonislav Hristov on bulgarialaissyntyinen, Suomeen muuttanut, Suomessa opiskellut ja uransa luonut elokuvaohjaaja. Veeran maaginen elämä on hänen kuudes pitkä dokumenttielokuvansa. Hänen edellinen elokuvansa Hyvä postimies esitettiin Sundancen elokuvafestivaalien kilpasarjassa ja se valittiin samana vuonna (2017) ehdolle Euroopan elokuvapalkinnon saajaksi.

Tonislav Hristov kommentoi: "On upeaa saada Veeran maaginen elämä valituksi Berliiniin. Berlinale on maailman elokuvafestivaalien ylintä aatelia, ja elokuvan valitseminen sinne käytännössä samaan aikaan kuin Sundanceen on harvinaista herkkua - ainakin minulle."

Kuvat:

Berlinale:  https://www.berlinale.de/en/presse/pressemitteilungen/alle/Alle-Detail_48660.html

Lisätiedot:

Kaarle Aho, tuottaja, Making Movies

kaarle.aho@mamo.fi

Juha Elomäki, levitys, Pirkanmaan elokuvakeskus

juha.elomaki@elokuvakeskus.fi

Synopsis:

Veera, 25, yrittää pärjätä lapsuutensa traumojen kanssa. Hän käy terapiassa. Se  auttaa, muttei tarpeeksi. Hän larppaa.  Larpeissa (live-roolipelitapahtuma) osallistujat saavat uuden henkilöhahmon, pyrkivät omaksumaan fiktiivisen hahmonsa tarinan ja arvot, suorittavat tehtäviä niin ikään fiktiviisissä kohteissa ollen samalla jatkuvassa vuorovaikutuksessa toisten hahmojen kanssa.

Larpatessaan Veerasta tulee V. Ja V voi tehdä asioita, joihin Veera ei kykene. Ja larppaajista Veera (ja V) löytää ystäviä ja sukulaissieluja, joita jokainen nuori kaipaa.

Veera ei ole tavannut isäänsä 14 vuoteen. Isä ryyppäsi ja kohteli lapsiaan kaltoin, kunnes äiti heitti hänet ulos.

Veeralla on veli, Ville 29, joka on kehitysvammainen. Ville tapaa isää silloin tällöin, ja he ovat alkaneet ryypiskellä yhdessä. Villeä myös kiusataan. Useimmiten asialla ovat ihmiset, jotka eivät ymmärrä hänen vammansa luonnetta.

Veera yrittää auttaa veljeään opastamalla myös tätä larppaamaan. Ennen kaikkea hän yrittää käyttää live-roolipelaamisen taikaa päihittääkseen pelkonsa ja menneisyytensä haamut. Hän haluaa kohdata ja haastaa isänsä