24.03.2018 | MRP Distribution

IKITIE JYRÄSI JUSSI -GAALASSA: 6 JUSSIN VOITTAJA mm. PARAS ELOKUVA

Suomen "Oscarit", kotimaisen elokuvan Jussi –palkinnot jaettiin myöhään perjantai-iltana 23.3. Helsingin Kaapelitehtaalla Filmiauran Jussi -gaalassa

Ilkka Matilan ja MRP Matila Röhr Productionsin tuottama ja AJ Annilan ohjaama elokuva IKITIE sai eniten Jussi –palkintoja eli 6 kategoriassa: vuoden paras elokuva, paras ohjaus, paras naissivuosa, paras miessivuosa, paras kuvaus ja paras lavastus.

Elokuva perustuu Antti Tuurin samannimiseen romaaniin.

Tuottaja Ilkka Matila on iloinen, kun vuosien työ saa palkintonsa ja kommentoi:

Näin valtava määrä Jussi-ehdokkuuksia ja palkintoja ovat osoitus kaikkien elokuvantekijöiden yhteisestä onnistumisesta. Uskon Ikitie -elokuvan suosion myös heijastavan aikamme henkeä. Elokuva kertoo ihmisen universaalista toiveesta rakentaa parempi maailma. Se on hyvä tavoite meille elokuvantekijöille.

IKITIE –elokuvan saamat JUSSI –palkinnot ovat:

-vuoden paras elokuva, Ilkka Matila, tuottaja, MRP Matila Röhr Productions Oy

-paras ohjaus, AJ Annila

-paras naissivuosa, Sidse Babett Knudsen

-paras miessivuosa, Hannu-Pekka Björkman

-paras kuvaus, Rauno Ronkainen

-paras lavastus, Kalju Kivi

Jussi on vuonna 1944 perustettu suomalainen elokuvapalkinto. Jussi-patsaita jaetaan vuosittain parhaista saavutuksista kotimaisen elokuvan parissa. Jussit jakaa elokuva-alan ammattilaisten yhdistys Filmiaura ry.

Suurtuotannon rooleissa nähdään vaikuttava kansainvälinen ensemble, mm. Tommi Korpela, Sidse Babett Knudsen, Ville Virtanen, Jonna Järnefelt, Hannu-Pekka Björkman, Helen Söderqvist, Hendrik Toompere, Sampo Sarkola, Irina Björklund, Antti Virmavirta, Lembit Ulfsak, Emmi Parviainen sekä Eedit Patrakka.

Elokuvan musiikin säveltävät ruotsalaiset Kalle Gustafsson Jerneholm ja Ian Person, jotka muistetaan huippusuositusta yhtyeestä The Soundtrack of Our Lives. Heidän lisäkseen Grammy-palkittu Eric Peltoniemi sekä viime vuonna Suomen Kulttuurirahaston palkinnolla palkittu Paleface sovittavat amerikansuomalaisten siirtolaisten musiikkia elokuvaan.

* * * *

Antti Tuurin romaanin Ikitie (Otava 2011) päähenkilö, Amerikasta palannut Jussi Ketola haetaan yöllä kotoaan ja kuljetetaan mustien autojen kyydissä itärajan pintaan. Siellä hänet aiotaan ampua, mutta Ketola pääsee livahtamaan murhaajilta ja juoksee yli rajan Neuvostoliiton puolelle.

Rajan takana Neuvostoliiton valtiollinen poliisi NKVD antaa hänelle uuden henkilöllisyyden, työpaikan kolhoosista ja järjestää jopa uuden vaimonkin.  Yhdessä Amerikasta vapaaehtoisesti Karjalaan saapuneiden suomalaisten kanssa Ketola rakentaa työläisten paratiisia ja saa hetken kokea onnea. Stalinin vainojen myötä paratiisi muuttuu helvetiksi, jossa Ketola mieluummin ottaisi kuulan kalloonsa kuin eläisi, mutta kuolemaapa hänelle ei sallita. Ketola näkee ja kokee asioita, jotka ovat kuolemaakin pahempia.

Ikitie oli reitti, jota pitkin Lapuan liikkeen miehet kuljettivat vuonna 1930 kommunisteja tai sellaisiksi epäiltyjä Neuvostoliiton rajalle ja rajan yli. Kansa kutsui näitä retkiä muilutuksiksi kuuluisimpien ihmisrahtaajien Jussi ja Jaakko Muilun mukaan.

”Suomen historiassa on paljon kertomattomia tarinoita. Niiden esille nostaminen on tärkeä osa itsenäisen Suomen satavuotisjuhlavuotta 2017. Ikitien unohdettujen suomalaisten kohtalo on koskettava ja puhutteleva.”  toteaa Suomi 100 –hankkeen pääsihteeri Pekka Timonen

Suomessa Ikitie -elokuvan levittää Oy Nordisk Film Ab.

Ikitie –trailerlinkki: https://www.youtube.com/watch?v=3tAUchPdBMs

Director of Film Distribution

Oy Nordisk Film Ab

Mechelininkatu 1 A, 5. krs

00180 Helsinki?Mobile: +358 40 58 19 525?

katarina.nyman@nordiskfilm.com