18.01.2018 | Pirkanmaan elokuvakeskus

KUUKAUDEN POHJOISMAINEN ELOKUVA - KEVÄT 2018

Uusia pohjoismaisia elokuvia ja elokuvaelämyksiä yhdeksälle paikkakunnalle kevään aikana. Tänä vuonna juhlitaan myös Ingmar Bergmanin (1918-2018) satavuotismuistoa.

KUUKAUDEN POHJOISMAINEN ELOKUVA

KEVÄT 2018

Sarja tuo mukanaan uusia pohjoismaisia elokuvia ja elokuvaelämyksiä yhdeksälle paikkakunnalle kevään aikana. Vuorossa on jälleen valikoima viime vuosien menestyselokuvia ja tarjolla on tällä kertaa jopa färsaarelainen elokuva! Tänä vuonna juhlitaan myös Ingmar Bergmanin (1918-2018) satavuotismuistoa.

Kuukauden pohjoismainen elokuva helpottaa pohjoismaisten elokuvien löytämistä teattereiden ohjelmistosta ja sen myötä yleisö saa myös mahdollisuuden nähdä elokuvia, joita ei muuten esitettäisi.

Keväällä elokuvista saa nauttia seuraavilla paikkakunnilla: Espoo, Hämeenlinna, Joensuu, Kuopio, Oulu, Tampere, Tornio/Haparanda, Turku ja Vaasa. Ohjelmisto vaihtelee paikkakunnittain.

Suurkiitos kaikille yhteistyökumppaneille, jotka ovat mukana mahdollistamassa tätä ainutlaatuista sarjaa.

Sarjan järjestää Walhalla ry, Svenska nu, Pohjola-Norden, Pohjoismainen kulttuuripiste, Tanskan suurlähetystö ja paikalliset yhteistyökumppanit.

MÅNADENS NORDISKA FILM

VÅREN 2018

Serien för med sig nya nordiska filmer och filmupplevelser till publiken på nio orter i landet denna vår. Programmet består av ett urval av de senaste årens nordiska filmsuccéer och denna gång får vi t.o.m. se en film från Färöarna! I år firar vi också hundraårsminnet av Ingmar Bergman (1918-2018).

Serien gör det enklare för publiken att hitta nordisk film på repertoaren och möjliggör också att tittaren får se filmer som inte annars hade visats på de finländska biograferna.

Den här våren får följande orter njuta av filmerna: Esbo, Joensuu, Kuopio, Tammerfors, Tavastehus, TorneåHaaparanta, Uleåborg, Vasa och Åbo. Programmet varierar ortvis.

Ett stort tack till alla samarbetspartners som möjliggör denna unika serie.

Serien arrangeras av Walhalla rf, Svenska nu, Pohjola-Norden, Nordisk kulturkontakt, Danmarks ambassad samt lokala samarbetspartners.

Esityspaikat & paikalliset yhteistyökumppanit / Visningsplatser & lokala samarbetspartners:

Espoo/Esbo: Svenska nu, Hanasaaren kulttuurikeskus/Hanaholmens kulturcentrum
Hämeenlinna/Tavastehus: Museo Militaria, Kino Tavast ry
Joensuu: Elokuvateatterikeskus Tapio, Pohjois-Karjalan alueellinen elokuvayhdistys ry
Kuopio: Kino Kuvakukko, ISAK ry
Oulu/Uleåborg: Studio, Oulun elokuvakeskus
Tampere/Tammerfors: Arthouse Cinema Niagara, Pirkanmaan elokuvakeskus
TornioHaparanda: Aineen taidemuseo, Pohjola-Norden
Turku/Åbo: Logomo, Varsinais-Suomen elokuvakeskus
Vaasa/Vasa: Elokuvateatteri Ritz, Elokuvakeskus Botnia

Lisätietoa kaikista esityksistä / Tilläggsinfo om samtliga visningar: www.walhalla.fi

OHJELMA / PROGRAM:

Espoo / Esbo

Hanasaaren kulttuurikeskus / Hanaholmens kulturcentrum

15.1. klo 17 BERGMAN 100 erikoistapahtuma / Bergman 100 specialevenemang

5.2. klo 18 BORG/MCENROE / Borg (Janus Metz, SE 2017), 107 min, S/T, suom. tekstitys

5.3. klo 18 MANSIKKAMAA / Jordgubbslandet (Wictor Ericsson, SE 2017) 93 min, K/F12, suom. ja ruots. tekstitys/textad till fi och sve

9.4. klo 18 THE MAN / Mesteren (Charlotte Sieling, DK 2017), 94 min, K/F12, English subtitles

7.5. klo 18 ESPOO CINÉ / (elokuva julkaistaan myöhemmin/filmen offentliggörs senare)

Hämeenlinna / Tavastehus

Museo Militaria

ma 12.2. klo 18 SAAMELAISVERI / Sameblod (Amanda Kernell, SE 2017) 110 min, K/F12, suom. tekstitys
ma 5.3. klo 18 BERGMAN 100: KESÄ MONIKAN KANSSA / Sommaren med Monika (Ingmar Bergman, SE 1953) 96 min, K/F16, suom. tekstitys
ma 9.4. klo 18 WALK WITH ME / Standhaftige (Lisa Ohlin, DK 2016) 105 min, K/F16, English subtitles
ma 7.5. klo 18 THE WAVE / Bølgen (Roar Uthaug, NO 2015) 105 min, K/F 12, suom. tekstitys/finsk textning

Liput: 5 € ovelta klo 17.50 alkaen, sarjalippu 15 € / Biljetter: 5 € vid dörren fr.o.m. kl.17.50, seriebiljett 15 €

Paikka/Plats: Museo Militaria, elokuvasali, Vanhankaupunginkatu 19.

Lisätiedot/Tilläggsinfo: Kino Tavast ry, kinotavast.net

Joensuu

Elokuvateatterikeskus Tapio

ti 6.2. klo 16.30 SAAMELAISVERI / Sameblod (Amanda Kernell, SE 2017) 110 min, K/F12, suom. tekstitys
ti 13.3. klo 16.30 THE DAY WILL COME / Der kommer en dag (Jesper W. Nielsen, DK 2016) 119 min, K/F16, English subtitles
ti 10.4. klo 16.30 MANSIKKAMAA / Jordgubbslandet (Wictor Ericsson, SE 2017) 93 min, K/F12, suom. ja ruots. tekstitys/textad till fi och sve
ti 8.5. klo 16.30 VAKAVA LEIKKI / Den allvarsamma leken (Pernilla August, SE 2016) 115 min, K/F12, suom. tekstitys

Liput/Biljetter: 5 €, www.savonkinot.fi

Lisätietoa/Tilläggsinfo: www.pkey.fi

Kuopio

Kino Kuvakukko

ti 6.2. klo 15 SAAMELAISVERI / Sameblod (Amanda Kernell, SE 2017) 110 min, K/F12, suom. tekstitys

ti 13.3. klo 17.30 DREAMS BY THE SEA / Dreymar við havið (Sakaris Stórá, FO/DK 2017) 78 min, K/F12, English subtitles

3.4. klo 13 BERGMAN 100: SYYSSONAATTI / Höstsonaten (Ingmar Bergman, SE/BRD/FRA 1978) 93 min, K12, suom. tekstitys

ti 15.5. klo 17.30 WALK WITH ME / Standhaftige (Lisa Ohlin, DK 2016) 105 min, K/F16, English subtitles

Paikka/Plats: Kino Kuvakukko, Vuorikatu 27, Kuopio

Liput/Biljetter: Suoraan ovelta, 5 € / 5 € vid dörren

Lisätietoa/Tilläggsinfo: www.isakry.fi, www.kuvakukko.kuopio.fi

Oulu / Uleåborg

Studio

ti 6.2. klo 17.00 SAAMELAISVERI / Sameblod (Amanda Kernell, SE 2017) 110 min, K/F12, suom. tekstitys

ti 13.3. klo 17.00 WALK WITH ME / Standhaftige (Lisa Ohlin, DK 2016) 105 min, K/F16, English subtitles

ti 3.4. klo 17.00 DREAMS BY THE SEA/ Dreymar við havið (Sakaris Stórá, FO/DK 2017) 78 min, K/F12, English subtitles

ti 8.5. klo 17.00 BERGMAN 100: KESÄYÖN HYMYILYÄ / Sommarnattens leende (Ingmar Bergman, SE 1955) 109 min, K/F 12, English subtitles

Liput/Biljetter: 5 €

Lisätietoa/Tilläggsinfo: www.oulunelokuvakeskus.fi

Tampere / Tammerfors

Arthouse Cinema Niagara, Kehräsaari

to 8.2. klo 16.30 SAAMELAISVERI / Sameblod (Amanda Kernell, SE 2017) 110 min, K/F12, suom. tekstitys
to 22.3. klo 16.30 DREAMS BY THE SEA / Dreymar við havið (Sakaris Stórá, FO/DK 2017) 78 min, K/F12, English subtitles
to 19.4. klo 16.30 WALK WITH ME / Standhaftige (Lisa Ohlin, DK 2016) 105 min, K/F16, English subtitles
to 17.5. klo 16.30 BERGMAN 100: MANSIKKAPAIKKA / Smultronstället (Ingmar Bergman, SE 1957) 91 min, K/F7, English subtitles

Liput/Biljetter: 6 €. Lisätietoa/Tilläggsinfo: www.arthousecinemaniagara.fi

Turku / Åbo

Logomo, Move 2 -sali

ti 13.2. klo 17 MANSIKKAMAA / Jordgubbslandet (Wictor Ericsson, SE 2017) 93 min, K/F12, suom. ja ruots. tekstitys/textad till fi och sve
ti 13.3. klo 17 DREAMS BY THE SEA/ Dreymar við havið (Sakaris Stórá, FO/DK 2017) 78 min, K/F12, English subtitles
ti 10.4. klo 17 BERGMAN 100: MANSIKKAPAIKKA / Smultronstället (Ingmar Bergman, SE 1957) 91 min, K/F7, English subtitles
ti 8.5. klo 17 WALK WITH ME / Standhaftige (Lisa Ohlin, DK 2016) 105 min, K/F16, English subtitles

Liput/Biljetter 5 €

Lisätietoa/Tilläggsinfo: www.logomo.fi

TornioHaparanda

Aineen taidemuseo

to 15.2. klo 17 PÄSSIT / Bland män och får / Hrútar (Grímur Hákonarson, IS 2015) 93 min, K/F12, suom. tekstitys/textad till finska

to 15.3. klo 17 SAAMELAISVERI / Sameblod (Amanda Kernell, SE 2017) 110 min, K/F12, suom. tekstitys

to 12.4. klo 17 BERGMAN 100: HUUTOJA JA KUISKAUKSIA / Viskningar och rop (Ingmar Bergman, SE 1972) 92 min, K/F16, suom. tekstit

to 17.5. klo 17 BERGMAN 100: MANSIKKAPAIKKA / Smultronstället (Ingmar Bergman, SE 1957) 91 min, K/F7, suom. tekstit

Vapaa pääsy/Fritt inträde

Lisätietoa/Tilläggsinfo: www.walhalla.fi

Vasa / Vaasa

Kino Ritz

sö 25.2 kl 16.00 JORDGUBBSLANDET / Mansikkamaa (Wictor Ericsson, SE 2017) 93 min, F/K12, textad till fi och sve/ suom. ja ruots. tekstitys

to 15.3 kl 18.00 DREAMS BY THE SEA/ Dreymar við havið (Sakaris Stórá, FO/DK 2017) 78 min, F/K12, English subtitles

sö 25.3 kl 16.00 THE DAY WILL COME / Der kommer en dag (Jesper W. Nielsen, DK 2016) 119 min, F/K16, English subtitles

sö 13.5 kl 16.00 Bergman 100: DET SJUNDE INSEGLET / Seitsemäs sinetti (Ingmar Bergman, SE 1957) 96 min, F/K7, English subtitles

Fritt inträde / Vapaa pääsy

ESITETTÄVÄT ELOKUVAT / FILMERNA SOM VISAS

SAAMELAISVERI / Sameblod (Amanda Kernell, SE 2017) 110 min, K/F12, suom. tekstitys/svenskt tal

Elle Marja käy saamelaista koulua pikkusiskonsa kanssa ja pian on hänen aikansa ryhtyä perheen poronhoitajaksi. Hän kuitenkin unelmoi elämästä toisaalla, kaukana kyläläisten piikittelystä ja halveksunnasta ja koulun rautaisesta kurista ja saamenpukupakosta. Tilanne kärjistyy koululla pidettävien rotubiologisten tutkimusten myötä ja Elle Marja päättää jättää kaiken ja sulautua kantaväestöön. Hän varastaa ruotsalaisen opettajansa vaatteet ja suuntaa Uppsalaan. Mutta oman identiteetin vaihto osoittautuu vaikeammaksi kuin hän uskoikaan. Elokuva on ollut suurmenestys!

Elle Marja går på samisk internatskola med sin lillasyster och ska snart ta över som renskötare i familjen. Samtidigt drömmer hon om ett annat liv, långt borta från bybornas hårda ord och förakt och skolans kadaverdiciplin och kolttvång. Allt faller samman efter de rasbiologiska undersökningarna som hålls på skolan och Elle Marja bestämmer sig för att lämna allt och bli svensk. Hon stjäl sin svenska lärarinnas kläder och identitet och rymmer till Uppsala – men att byta liv visar sig vara mycket svårare än hon trodde. Filmen har blivit en enorm succé!

16 -vuotias Ester istuu tylsistyneenä vanhempiensa vetämässä sunnuntaikoulussa. Pienen paikkakunnan kasvattina hän janoaa muutosta ja seikkailua. Ester innostuu, kun samanikäinen Ragna muuttaa paikkakunnalle. Ragnan elämä eroaa Esterin elämästä monella tapaa. Hän muuttaa pikkuveljensä ja äitinsä kanssa usein paikkakunnalta toiselle ja pian selviää, että Ragnan elämä ei olekaan niin helppoa. Ragna kaipaa vakautta elämäänsä ja Ester seikkailua. Toiveikas ja miellyttävä elokuva tyttöjen ystävyydestä ja kasvusta Färsaaren kauniissa maisemissa.

Ester, 16 år, sitter uttråkad i söndagsskolan, som hennes föräldrar drar. Hon är född och uppvuxen på den lilla orten, där allt går i samma bana. Då jämnåriga Ragna flyttar till orten, blir Ester fascinerad. Ragna är på många sätt så annorlunda. Hon bor med sin mamma och bror och flyttar ofta från ort till ort. Det blir dock snart tydligt att Ragna inte har det så lätt. Ragna längtar efter stabilitet, medan Ester söker äventyret. En hoppfull och behaglig film om flickornas framväxande vänskap och uppväxt med Färöarnas vackra landskap som kuliss.

Thomas on Afganistanissa haavoittunut tanskalainen sotilas, joka on lähetetty kotimaahan sairaalaan kuntoitumaan. Hän yrittää kuntoutua ja samalla saada otteen elämästään, mutta katkeruus ja temperamentti aiheuttavat vaikeuksia. Balettitanssija Sofie vierailee sairaalassa joka päivä ja huomaa Thomasin ja hänen vaikeudet. Sofie ryhtyy auttamaan Thomasta baletin keinoin.

Thomas är en dansk soldat som har förolyckats i Afghanistan. Han har blivit skickad till Danmark för rehabilitering och försöker få grepp om sitt liv, men hans bitterhet och temperament kommer i vägen. Balettdansösen Sofie besöker sjukhuset varje dag och lägger märke till Thomas. Hon bestämmer sig för att hjälpa honom med baletten som redskap.

15-vuotias Wojtek on tullut vanhempiensa kanssa Puolasta Ruotsiin tekemään töitä mansikanpoimijana. Tilalla hän tutustuu maanviljelijän tyttäreen Anneliin. Vaikka marjanpoimijoiden ja paikkakunnan asukkaiden välillä on huomattava statusero, nämä kaksi alkavat tavata toisiaan salaa.

Elokuva on rakkaustarina, joka toimii realistisena, ja siksi myös epämukavana muistutuksena siitä, kuinka kohtaamme toisemme, ja kuinka erilaiset lähtökohdat ja tulevaisuudennäkymät meillä voi olla. Elokuva on kriitikkojen ylistämä sekä Ruotsissa että Suomessa ja sitä on verrattu Roy Anderssonin läpimurtoelokuvaan Eräs rakkaustarina.

15-årige Wojtek har tillsammans med sina föräldrar kommit från Polen till Sverige för att jobba som jordgubbsplockare. På gården lär han känna bondens dotter, Anneli. Trots den påtagliga statusskillnaden som råder mellan plockarna och ortsborna, börjar de två träffas i smyg.

Filmen är en kärlekshistoria som fungerar som en realistisk, och därför också obehaglig, påminnelse om hur vi bemöter varandra och hur olika utgångslägen och framtidsutsikter vi kan ha. Filmen är en kritikersuccé både i Sverige och Finland och har jämförts med Roy Anderssons genombrottsfilm En kärlekshistoria.

Vuosi on 1967 ja nuorisokulttuuri kukoistaa. Gudbjergissä, jonne erottamattomat veljekset Elmer ja Erik viedään sairaalta äidiltään, on aivan toisenlainen ilmapiiri. Lastenkodissa määrää nimittäin tyranni, rehtori Fredrik Heck. Peloissaan pojat tekevät kaikkensa, jotta he eivät joutuisi maalitauluiksi, kunnes lopulta on koston aika.

Året är 1967 och ungdomskulturen gror. Så är inte fallet i Gudbjerg, dit de oskiljaktiga bröderna Elmer och Erik hamnar när deras mor insjuknar. På fosterhemmet härskar tyrannen, rektor Fredrik Heck. Skräckslagna gör Elmer och Erik allt för att synas och märkas så lite som möjligt, tills det en dag blir dags att slå tillbaka.

Islannin karulla maaseudulla, kaukaisen laakson perukalla asuu kaksi veljestä, jotka eivät ole puhuneet toisilleen 40 vuoteen. Nyt mykkäkoulun on pakko loppua sillä heidän on pelastettava kaikkein kallisarvoisin omaisuutensa, rakkaat lampaansa. Islannin Oscar-ehdokas.

På Islands karga landsbygd bor två bröder som inte talat med varandra på 40 år. De blir tvungna att bryta tystnaden då de måste kämpa för att rädda sin värdefullaste egendom, sina kära får. Filmen var Islands Oscar –bidrag.

VAKAVA LEIKKI / Den allvarsamma leken (Pernilla August, SE 2016) 115 min, K/F12, suom. tekstitys/svenskt tal

Hjalmar Söderbergin Vakava leikki-nimiseen romaniin perustuva toimittaja Arvid Stjärnblomin ja taiteiljatytär Lydia Stillen välinen intohimoinen rakkaustarina vaihtoehdoista, valinnoista ja päätösten seurauksista1900-luvun alun Tukholmassa.

Nytolkning av Hjalmar Söderbergs komplexa kärlekshistoria mellan journalisten Arvid Stjärnblom och konstnärsdottern Lydia Stille i sekelskiftets Stockholm. En berättelse om kärleken och dess konsekvenser.

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=MXOU8nbkUXs

Kokenut geologi Kristian Eikfjord on juuri ottanut vastaan uuden työn toisella paikkakunnalla ja perhe tekee lähtöä pois Norjan Geirangerista. Muuttokuorma on jo pakattu, kun Kristianin kollegat mittaavat pieniä, mutta merkittäviä muutoksia kylän maaperän vakaudessa. Alan spesialisti Kristian huolestuu mittaustuloksista ja hänen pahin painajaisensa käy toteen. Kristianilla tiimeineen on kymmenen minuuttia aikaa tehdä kaikkensa, minkä voivat pelastaakseen kotikylä kaikkien aikojen hyökyaallolta.

Näyttävä ja erikoistehosteistaan ylistetty katastrofielokuva THE WAVE perustuu todelliseen luonnonkatastrofiin, joka uhkaa Geirangeria.

Den erfarne geologen Kristian Eikfjord har nyss mottagit ett nytt jobb på en annan ort och familjen är mitt uppe i flytten från det pittoreska fjordsamhället invid Geirangerfjorden. Flyttlasset är packat då Kristians kolleger mäter märkbara förändringar i berggrunden. Kristians värsta mardröm visar sig bli verklighet. Kristian och hans team har tio minuter på sig att göra allt de kan för att rädda hela fjordsamhället från den stora vågen som är på kommande.

Filmen baserar sig på den katastrof som vetenskapsmännen menar att sannolikt kommer att inträffa i Geriangerfjorden.

Kieli/Språk: Norja/Norska

Text/Textning: Suomi/Finska

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=kaa-Et9mUbI

Fadern, sonen och den heliga konsten.

Den världskände och excentriske konstnären Simon dominerar både i konstvärlden och i sin egen ateljé, där han iklädd pyjamas leder ett tiotal personer som jobbar för honom och Konsten. Simons cirklar rubbas då hans okända son kommer in i bilden. Sonen är också konstnär, med eget ego, och jobbar också han med ett konstprojekt. Fadern har svårt att dela med sig av både uppmärksamheten och sig själv.

Regissör är Charlotte Sieling, som betraktar det manliga egot med humoristisk ironi. Som den store Mästaren ser vi Søren Malling i ännu en fantastisk rollprestation. I övriga roller ser vi bl.a. norska Ane Dahl Torp.

BORG/MCENROE / Borg (Janus Metz, SE 2017), 107 min, S/T, suom. ja ruots. tekstitys / textad till finska och svenska

Borg on elokuva ruotsalaisen ikonin Björn Borgin matkasta Södertäljestä maailmaneliittiin aikana, jolloin kaikki oli mahdollista. Elokuva kertoo Borgin ja amerikkalaisen John McEnroen välisestä Wimbledon-ottelusta, joka pelattiin kesällä 1980. Heidän keskinäinen kilpailunsa kiinnitti koko maailman mielenkiinnon.

Elokuvassa mukana ovat mm. Sverrir Gudnason, Shia LaBeouf ja Stellan Skarsgård. Ohjaaja on tanskalainen, palkittu dokumenttielokuvaohjaaja ja elokuvantekijä Janus Metz.

Borg / McEnroe saattaa olla tennismaailmaan sijoittuva elokuva – mutta se on todellakin katsomisen arvoinen myös sellaiselle, joka vaihtaa mielellään kanavaa, kun tv:stä tulee urheilua.” Silja Sahlgren-Fodstad, Yle

Borg är en film om den svenska ikonen Björn Borgs resa från Södertälje till världseliten i en tid då allt var möjligt. Filmen skildrar Borgs största kamp som utspelades en regnig sommar på Wimbledon 1980 mot amerikanska John McEnroe och om hur deras rivalitet kom att engagera en hel värld.

I filmen medverkar bl.a. Sverrir Gudnason, Shia LaBeouf och Stellan Skarsgård. Regissören är den danske prisbelönta dokumentärfilmregissören och filmskaparen Janus Metz.

”Borg må vara en film som utspelar sig i tennisvärlden – men den är definitivt sevärd även för den som gärna byter kanal när det vankas sport på tv.” Silja Sahlgren-Fodstad, Yle

INGMAR BERGMAN 100 VUOTTA / INGMAR BERGMAN 100 ÅR

Ingmar Bergmanin (1918-2018) satavuotismuistoa juhlitaan tänä vuonna BERGMAN 100 -juhlavuoden myötä. Esitämme useita Bergmanin elokuvia vuoden Kuukauden pohjoismainen elokuva -sarjan ohjelmistossa. Esitettävistä elokuvista ja Bergmanin koko elämäntyöstä saa runsaasti tietoa Stiftelsen Ingmar Bergmanin, eli Ingmar Bergman säätiön, sivustolla sekä ruotsiksi että englanniksi, www.ingmarbergman.se. Huomatkaa myös, että KAVI esittää vuoden aikana Bergmanin tuotantoa laajasti elokuvateatteri Orionissa Helsingissä.

Vi firar Ingmar Bergmans (1918-2018) hundraårsminne i år i BERGMAN 100 – jubileumsårets tecken. Ett flertal av Bergmans filmer kommer att visas i serien Månadens nordiska films program under hela året. Ingående information om dessa filmer och om hela Ingmar Bergmans livsverk finns både på svenska och engelska på Stiftelsen Ingmar Bergmans hemsida, www.ingmarbergman.se. Notera också att KAVI under detta jubileumsår kommer att visa Bergmans produktion storskaligt på sin biograf Orion i Helsingfors.

BERGMAN 100: KESÄ MONIKAN KANSSA / Sommaren med Monika (Ingmar Bergman, SE 1953) 96 min, K/F16, suom. tekstitys / svenskt tal

Villi Monika kesäisessä romanssissa ujon Harryn kanssa. Saaristossa vietetty vapaa kesä, muuttuu syksyn myötä synkemmäksi. Elokuva oli suuri menestys ja Harriet Andersson, joka näytteli Monikaa, kehittyi kansainväliseksi tähdeksi. Elokuva perustuu Per Anders Fogelströmin romaaniin.

Den frispråkiga och upproriska Monika i en somrig romans med den blyga Harry. Efter en lättsam sommar i skärgården för hösten med sig den mörkare vardagen. Filmen blev en stor succé och Harriet Andersson, som spelar Monika, blev en internationell stjärna. Filmen baserar sig på Per Anders Fogelströms roman.

BERGMAN 100: SOMMARNATTENS LEENDE/Kesäyön hymyilyä (Ingmar Bergman, SE 1955) 109 min, K/F 16, English subtitles / svenskt tal

Elokuva, joka lopullisesti nosti Bergmanin kansainväliselle elokuvakartalle. Komedia, jossa neljä paria kokevat rakkauden käänteitä. Suuri tähtikaarti, terävät vuorosanat ja nopeat kumppanin vaihdot.

Filmen som på allvar satte Bergman på den internationella filmkartan. En komedi där fyra par upplever kärlekens vändningar. Stor stjärnensemble, vassa repliker och snabba partnerbyten.

BERGMAN 100: MANSIKKAPAIKKA / Smultronstället (Ingmar Bergman, SE 1957) 91 min, K/F16, suom. tekstit / svenskt tal

Mansikkapaikka on monen mielestä elokuvahistorian merkityksellisimpiä elokuvia. Symbolinen elokuva vie Victor Sjöströmin esittämän vanhan professorin matkalle omaan minuuteensa.

Smultronstället anses av många vara en av de viktigaste filmerna i filmhistorien. Den symboliska filmen för professorn, som spelas av Victor Sjöström, på en resa in i det egna jaget.

BERGMAN 100: KUISKAUKSIA JA HUUTOJA / Viskningar och rop (Ingmar Bergman, SE 1972) 92 min, K/F16, suom. tekstit / svenskt tal

”Punainen kamarinäytelmä kuolevasta naisesta, hänen sisaruksistaan ja palvelijattaresta.” (ingmarbergman.se)

Elokuvan tapahtumat sijoittuvat kartanoympäristöön 1800-luvun loppupuolelle. Agnesin dramaattinen kuolinkamppailu herättää sisarissa vain pelkoa ja vastenmielisyyttä.  Suggestiivinen elokuva palkittiin mm. parhaan kuvauksen Oscarilla. Bergmanin mukaan tämä on hänen elokuvistaan ainoa, jota ei olisi voinut tehdä mustavalkoisena.

”Kammarspel i rött om döende kvinna, hennes systrar och tjänarinnan.”

(ingmarbergman.se)

Händelserna utspelar sig i herrgårdsmiljö i slutet av 1800-talet. Agnes dödskamp skapar endast rädsla och förakt hos hennes systrar. Den suggestiva filmen tilldelades bl.a. Oscar för bästa foto. Enligt Bergman är detta hans enda film, som inte hade kunnat göras svartvit.

BERGMAN 100: SYYSSONAATTI / Höstsonaten (Ingmar Bergman, SE/BRD/FRA 1978) 93 min, K12, suom. tekstitys / svenskt tal

Äidin ja tyttärien intensiivinen jälleennäkeminen. Äiti on itsekeskeinen, maailmankuulu konserttipianisti, joka ei ole tavannut tyttäriään vuosiin. Päärooleissa toista tytärtä esittävä Liv Ullman ja äitiä esittävä Ingrid Bergman, jolle tämä jäi viimeiseksi elokuvarooliksi.

En intensiv återförening av mor och döttrar. Den självcentrerade modern har inte sett sina döttrar på flera år. I huvudrollerna ser vi Ingrid Bergman som mor och Liv Ullman, som den ena dotter. Detta blev Ingrid Bergmans sista filmroll.