05.01.2018 | MRP Distribution

JÄRVEN TARINALLE MILJOONAYLEISÖ YLE:n TELEVISIOENSI-ILLASSA

MRP:n seuraava elokuva, Poron vuosi, leviää laajasti maailmalle jo ennakkomyynnillä

Finnpanelin julkaiseman katsotuimpien ohjelmien listalla YLE TV1:n ohjelmista viikolla 52 vain YLE Uutiset  (1.085.000 tavoitettua katsojaa) ja Järven tarina  (1.031.000) ylitti tavoitettavuudessa miljoonan katsojan rajan. Tämän lisäksi Järven tarinan tekemisestä kertova ohjelma Näin syntyi Järven tarina keräsi lähes 250.000 katsojaa.

Linkki Finnpanel TOP20 –listaan: https://www.finnpanel.fi/tulokset/tv/vko/top/2017/52/top.html

Marko Röhrin luontoelokuva Järven tarina (2016) nousi huimilla katsojaluvuilla Suomen kaikkien aikojen katsotuimmaksi dokumenttielokuvaksi, saaden elokuvateattereissa lähes 190 000 katsojaa.

Järven tarina myös kilpaili finalistina arvostetulla Jackson Hole Wildlife Film luontoelokuvafestivaalilla USA:ssa syyskuussa 2017.

Nyt 15. kertaa järjestetyn festivaalin palkintoja pidetään luontoelokuvien Oscareina.

Yhdysvaltalaisen AMC Networksin Sundance Now –palvelu on sopinut Järven tarinan levittäjän LevelK:n kanssa elokuvan pohjoisamerikkalaisista esitysoikeuksista.

Elokuva on myyty yli 30 maahan, mm. Kiinaan, Sveitsiin, Luxemburgiin, Itävaltaan ja Unkariin. Lisäksi Järven tarina on esitetty lukuisilla elokuvafestivaaleilla kautta maailman.

Kiinan  Chengdussa, Sichuanissa 12.-14.9.2016 järjestetty International Gold Panda Documentary Festival palkitsi Järven tarinan, ohjaus Marko Röhr ja Kim Saarniluoto, parhaasta ohjauksesta pitkien luontoelokuvien sarjassa.

”Tämä poikkeuksellisen suuri televisioyleisö kertoo siitä, miten tärkeää oma luontomme on meille suomalaisille. Metsät, järvet ja tunturit ovat ne kolme keskeistä luontoelementtiä, jotka me kaikki suomalaiset tunnistamme kulttuuriimme ja suomalaisuuteen oleellisesti liittyvinä elementteinä. Tästä on hyvä lähteä tekemään tämän luonto-trilogian päätösosaa Tunturin tarinaa, jota olemme valmistelleet koko kuluneen vuoden.” kertoo tuottaja Marko Röhr.

Parhaillaan MRP tuottaa ensimmäistä kansainvälistä luontoelokuvaansa yhdessä ranskalaisen Borsalino Productions -tuotantoyhtiön kanssa. Poron vuosi -elokuvaa on kuvattu keväästä 2017 asti Lapissa. Elokuva valmistuu elokuvateattereihin Jouluksi 2018 ja se on ennakkoon myyty elokuvateatterilevitykseen jo yli 10 maahan, mm. Ranskaan, Saksaan, Sveitsiin, Italiaan, Japaniin ja Kiinaan.

”Uskon että Poron vuosi on MRP:n kansainvälinen läpimurtoelokuva tässä vaativassa lajityypissä, jossa ranskalaiset ovat menestyneet jo vuosikymmeniä. Sellaiset ranskalaiset elokuvat kuin Karhu, Mikrokosmos –ruohikon kansa ja Pingviinien matka ovat levinneet kaikkialle maailmassa ja nyt me teemme yhteistyötä juuri tällaisten elokuvien levityksen parhaiden osaajien kanssa. Olen onnellinen, että vuosikymmenien panostus luonto- ja vedenalaiselokuviin on tuonut suomalaiselle luontoelokuvan erikoisosaamiselle mahdollisuuden päästä tekemään Suomen luonnon kauneutta tunnetuksi ympäri maailman. Järven tarinan keskeinen tuotantoryhmä on toteuttamassa tämän kansainvälisen elokuvan ja jatkaa kanssani sen jälkeen Tunturin tarinan tuotannossa. Vastaavaa osaamista ei oikeastaan olisi muualta saatavissakaan.” iloitsee tuottaja Marko Röhr.

PORON VUOSI -elokuvasta:

Elokuva on uskomaton tarina pienestä vasasta nimeltä Ailo.

Poron vuosi kertoo pienen, villinä syntyneen poron taistelusta ensimmäisellä vaelluksellaan. Läpi matkansa hauraan ja haavoittuvaisen, mutta poikkeuksellisen uteliaan pikku poron täytyy selvitä ensimmäisen elinvuotensa aikana kohtaamistaan koettelemuksista. Ailon herääminen villiin maailmaan on todellinen joulutarina Lapin henkeäsalpaavissa maisemissa.

Keväthankien kirkkaudessa vaeltavasta tokasta jälkeen jäänyt vaadin synnyttää pienen poron hyisen mäntymetsän siimeksessä.

Kaukana laumastaan poro on helppo saalis. Sen ainoa selviytymiskeino on turvautua emänsä opastukseen. Parivaljakon tärkein tehtävä on löytää villi porotokka, joka on jatkanut vaellustaan kohti tuntureita.

Matkan varrella pieni poro herää villin maailman saloihin. Ailo on pieni, mutta harvinaisen utelias pikku vasa, jonka seikkailun kautta katsojat kokevat Lapin luonnon aivan uudella tavalla.

Poron vuosi on todellinen eläinsatu, joka kuvataan Lapin lumoavissa maisemissa oikeiden villieläinten kanssa. Elokuvan suunniteltu ensi-ilta on Ranskassa ja Suomessa Jouluna 2018.

* * * * *

Lataa Järven tarinan lehdistömateriaali täältä:  http://www.filmikamari.fi/pressit/

Käyttäjätunnus: press Salasana: noutaja

Klikkaa ylhäältä ELOKUVAT > ENSI-ILTANSA SAANEET > J >Järven tarina