24.11.2017 | Tuffi Films Oy

Hobbyhorse Revolution -dokumentti saa ennätyksellisen laajan levityksen Ruotsissa

Oscar-ehdokas Selma Vilhusen ohjaama elokuva nuorista keppihevosharrastajista avaa tänään elokuvateattereissa Ruotsissa 46 elokuvakankaalla. Elokuva tulee elokuvateatterilevitykseen Ruotsissa 24 paikkakunnalla. Näkyvyys Ruotsissa on poikkeuksellisen laaja suomalaiselle elokuvalle ja etenkin nuorille suunnatulle dokumentille.

Elokuvan levittää Ruotsissa Folkets Bio, joka myös omistaa elokuvateattereita Ruotsissa. Lisäksi elokuva nähdään SF Bio -ketjun elokuvateattereissa.

Elokuvan tuottajat Venla Hellstedt ja Elli Toivoniemi toteavat: ”Vaikka olemme tehneet elokuvaa alusta alkaen kansainväliset markkinat mielessä, on kiinnostus elokuvaa kohtaan kieltämättä lyönyt meidät ällikällä. On äärimmäisen palkitsevaa nähdä kuinka Selma Vilhusen elokuva on saanut upeat siivet alleen, ja kuinka sen nuorissa tytöissä piilevää voimaa esiintuova humaani tarina koskettaa syvästi maailmalla.”

Elokuva on saanut Ruotsissa myös erinomaiset arvostelut lehdistössä. Dagens Nyheter kirjoittaa sen olevan vuoden paras dokumenttielokuva ja Sveriges Radio antaa elokuvalle 5/5 tähteä.

Keppihevosharrastajien flash mob -tempaukset leviävät myös Ruotsiin, jossa järjestetään lauantaina 25.11. keppihevoskulkue paikallisten harrastajien voimin. Lisätietoja Ruotsin levityksestä saa mm. seuraamalla elokuvan ruotsinkielistä Instagram-tiliä osoitteessa @hobbyhorserevolution_swe.

Keppihevosharrastus sellaisena kuin se nykyään tunnetaan, on suomalaisten tyttöjen itse luoma. Hobbyhorse Revolution toi keppihevosharrastuksen ensimmäistä kertaa laajempaan tietoisuuteen. Elokuvan myötä ilmiöstä on kerrottu kymmenissä medioissa ympäri maailmaa mm. the Wall Street Journalista, le Mondesta ja the Guardianista Ellen DeGeneres show:n YouTube-kanavalle asti.

Hobbyhorse Revolution sai elokuvateatterilevityksen myös Tanskassa, jossa se avasi 4.10.2017 Reel Picturesin levittämänä 11 kankaalla. Seuraavaksi keppihevoskuume leviää Hollannissa, jossa dokumentti avaa teattereissa alkuvuodesta 2018. Elokuva tullaan näkemään ensi vuonna myös Pohjois-Amerikassa Film Risen levittämänä. Hollannissa elokuvaa levittää Windmill Film. Elokuvan kansainvälistä myyntiä hoitaa kansainvälinen myyntiyhtiö First Hand Films.

Elokuva sai kansainvälisen ensi-iltansa Visions du Réel -festivaalilla Sveitsissä huhtikuussa. Lisäksi sitä on esitetty jo lukuisilla festivaaleilla ympäri maailmaa. Elokuva palkittiin Tampereen elokuvajuhlilla maaliskuussa 2017 historiallisella tuplapalkinnolla – se voitti sekä Risto Jarva -palkinnon että Kotimaisessa kilpailussa, yli 30-minuuttisten elokuvien sarjassa, Grand Prix -pääpalkinnon.

Hobbyhorse Revolution sai ensi-iltansa elokuvateattereissa Suomessa 31.3.2017 ja se esitettiin Yle TV2:lla lokakuussa.

Elokuvan tuottajat ovat Tuffi Filmsin Elli Toivoniemi ja Venla Hellstedt. Elokuva toteutettiin kansainvälisenä yhteistuotantona Ruotsin Bautafilmin kanssa ja sitä ovat rahoittaneet Suomen elokuvasäätiö, Yle, AVEK ja Nordisk Film och TV Fond, sekä Ruotsista SVT, Filmpool Nord ja Film i Västerbotten.

Selma Vilhusen ohjaama lyhytelokuva Pitääkö mun kaikki hoitaa? oli Oscar-ehdokkaana vuonna 2014. Vilhusen kokoillan elokuva Tyttö nimeltä Varpu sai ensi-iltansa viime vuonna ja pokkasi vastikään parhaan pohjoismaisen elokuvan Nordic Council Film Prizen. Hobbyhorse Revolution on Vilhusen kolmas kokoillan dokumenttielokuva. Vilhunen kuvaa parhaillaan uutta kokoillan elokuvaa, Hölmö nuori sydän, jonka Tuffi Films tuottaa.

Lehdistökuvat:

Lehdistömateriaalit

www.filmikamari.fi/pressit

login/salasana: press/noutaja

YouTube & traileri

Sanna Kultanen, Tuffi Films Oy

sanna@tuffifilms.com

Some

Instagram: @hobbyhorserevolution sekä @hobbyhorserevolution_swe

Facebook: fb.me/hobbyhorserevolution

FB, Twitter, IG: @tuffifilms

Folkets Bio, levittäjä, Ruotsi