12.10.2017 | Finnkino Oy

Armomurhaaja kilpailee Tokion elokuvafestivaalilla ensimmäisenä suomalaiselokuvana 24 vuoteen

Uusi traileri Matti Onnismaan tähdittämästä elokuvasta on julkaistu tänään

It’s Alive Filmsin tuottama ja Teemu Nikin (mm. 3SimoaLovemilla) ohjaama kotimainen draamaelokuva Armomurhaaja on ensimmäinen suomalainen elokuva 24 vuoteen, joka pääsee mukaan Tokion elokuvafestivaalin kansainvälisen pääkilpasarjaan.

”Mahtavaa että suomalainen elokuva on taas mukana kisassa ja vielä mahtavampaa että se on meidän leffa!” ohjaaja Teemu Nikki iloitsee uutisista. Armomurhaaja on kautta aikojen vasta toinen suomalainen elokuva Tokion festivaalin pääkilpasarjassa – edellinen suomalaisvahvistus oli Aki Kaurismäen Pidä huivista kiinni, Tatjana (1994). “Hienoa että festivaalimenestys ei loppunut Torontoon. Tokion festivaali avaa Armomurhaajalle ovet Aasian markkinoille,” jatkaa tuottaja Jani Pösö.

Armomurhaaja sai syyskuussa kansainvälisen ensi-iltansa Toronton elokuvajuhlilla. Tokyo International Film Festival (TIFF) on Aasian vanhimpia kansainvälisiä elokuvafestivaaleja. Vuonna 1985 perustettu festivaali on Japanin ainoa FIAPF:n akkreditoima elokuvafestivaali. Tokyo International on mukana em. järjestön 15 elokuvafestivaalin “Competitive film festivals” -listalla. Muita vastaavia elokuvafestivaaleja ovat mm. Cannes Film Festival, Berlin International Film Festival ja Venice Film Festival. Armomurhaaja saa Tokiossa Aasian ensi-iltansa 26.10.

Armomurhaaja valkokankailla kautta maan 24.11. – Katso uusi traileri!

Suomessa Matti Onnismaan tähdittämä elokuva saapuu elokuvateattereihin 24.11. Elokuvan esitetään ennakkoon medialle, katso näytösajat alta.

Elokuvasta on juuri julkaistu uunituore traileri:

• YouTube - https://youtu.be/FoZqoT9H4K0
  • Facebook - https://www.facebook.com/Leffamaailma/videos/1918153394868603/
  • Twitter - https://twitter.com/leffamaailma/status/918401110133501953

Elokuvan päähenkilö Veijo Haukka (Matti Onnismaa) on mekaanikko, joka sivutyökseen lopettaa vanhoja ja sairaita lemmikkejä. Pienet eläimet hän kaasuttaa pakokaasulla ja isommat ampuu pistoolilla. Veijo on karusta hommastaan huolimatta eläinten puolella. Lemmikkien omistajia kohtaan Veijo ei ole yhtä armollinen. Petri Kettu (Jari Virman) tuo Veijolle koiran lopetettavaksi ja mies ottaa tehtävän vastaan tottuneesti. Veijon sydän kuitenkin heltyy ja hän ottaa koiran omakseen. Kuin varkain Veijon usko ihmisyyteen palaa ja hänen sydämestään löytyy pieni tila jopa rakkaudelle. Mutta kun koira, jonka pitäisi olla kuollut, onkin yhä elossa, riita entisen ja nykyisen omistajan välillä eskaloituu väkivaltaisiin mittasuhteisiin ja tarinan ainoa viaton osapuoli on koira.

Armomurhaaja on 2010-luvun käytetyimmän elokuvanäyttelijä Matti Onnismaan ensimmäinen päärooli. Elokuva on niin It´s Alive Filmin kuin Teemu Nikinkin kolmas pitkä elokuva. Nikin aiempiin ohjauksiin kuuluvat Lovemilla (2015) sekä 3Simoa (2012).

Armomurhaaja-mediaennakot

To 02.11.2017

Klo: 10:00

Finnkino Kinopalatsi, Sali 1